Slutspurt ska beställa ikväll! Athlon II x2, x4 eller Phenom II x2??

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2008

Slutspurt ska beställa ikväll! Athlon II x2, x4 eller Phenom II x2??

Hej! Jag ska beställa komponenter ikväll för att sätta ihop en ny dator till veckan. Nu står det slutgiltiga valet mellan tre processorer under 1000kr.

Det är följande processorer:

AMD Phenom II x2 550 @ 3,1Ghz 829kr
https://www.inet.se/artikel/5308624/amd-phenom2-x2-550-3-1ghz...

AMD Athlon II x2 250 @ 3,0 Ghz 645kr
https://www.inet.se/artikel/5308625/amd-athlon2-x2-250-3-0ghz...

Amd Athlon II x4 620 @ 2,6Ghz 9
https://www.inet.se/artikel/5308635/amd-athlon2-x4-620-2-6ghz...

Enligt de benchmarks jag får fram så presterar Phenom processorn helt klart bäst i spel. I många spel presterar till och med Athlon X2 bättre än Athlon X4, och de gånger Athlon X4 presterar bättre i spelen är det oftast bara marginellt. Både Athlon x2 och Athlon x4:an är inte alltför långt ifrån Phenomen. I 3dmark06 och många andra benchmarks i vanliga applikationer så presterar dock x4:an väldigt bra.

Men enligt vad jag kan se så framstår Athlon II x2:an som den mest prisvärda. Eller kan det vara en fördel att köpa x4:an och sedan överklocka?

Här är en review jag tittat på: http://www.legitreviews.com/article/1073/14/

Tacksam för snabb rådgivning! Tilläggas bör att jag har en snål budget men vill bygga en dator som räcker åtminstone 1 år framöver! Vill kunna spela Bf2, far cry, far cry 2 och nu snart BF Bad company 2! Med tanke på Bad Company 2 och spel som kommer i framtiden så är kanske quadcoren att föredra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2007

jag har hört att det är lätt att låsa upp x2 550 till en quad.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
läs där, kanske bara virrar till det, men det verkar ju fungera

Om tech house intresserar så kika in mitt Soundcloud:
https://soundcloud.com/utropstech

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
jag har hört att det är lätt att låsa upp x2 550 till en quad.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
läs där, kanske bara virrar till det, men det verkar ju fungera

Hej! Jo jag har läst det också, men man ska tydligen inte ta det för givet eftersom det inte är alltid det finns 4 kärnor som funkar utan att de avstängda ibland är defekta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jun 2009

Självklart ska du ta phenom2 x2 550, då har du l3 cache till skillnad från de andra, = mycket bättre prestanda i spel... Sen är det väl black edition med? Och även om du inte skulle lyckas låsa upp två sista kärnorna vet jag många som lyckats klocka upp sina i ca 3.9 ghz...

Go hard or go home!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Okt 2009

Phenom II 550 har högst potential tycker jag, först och främst så är den likvärdig eller snabbare än Athlon II 630 i många av dagens spel plus att du har chansen att låsa upp kärnor.

Båda klarar spel utan problem, välj efter vad du föredrar bara.

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2008

Hej!

Jag valde Athlon II x4 trots allt. Jag baserade mitt val på jämförelser och benchmarks som överlag uppvisade ett litet men dock märkbart prestandaövertag mot Phenom II x2:an. I spel med stöd för 4-kärniga processorer så kunde skillnaden vara upp till 10 fps, med Athlon II x4:an på plussidan. 3dmark vantage gav en differens på nästan 4000 poäng där Athlon x4:an går som vinnare. För många krävande applikationer och främst för multitasking klarar sig Athlon x4:an bäst. L3-cache är inte i sig en förutsättning för grym prestanda i spel. Tvåkärniga processorer emellan så hade Phenomen varit överlägsen med sin L3-cache. Men i slutändan innebär de 4 kärnorna i Athlon II x4:an större fördelar, men mot en Phenom x4 med sin L3-cache står den chanslös.

Jag är nöjd och har nu gjort min beställning efter mer än 1 veckas research och övervägande. Har fått en i mina ögon perfekt skräddarsydd uppsättning för ett väldigt överkomligt pris som kommer att resultera i en dator som för de ändamål jag ska ha den till nog macthar många färdiga datorer i 5 - 6000 kronors klassen enligt de jämförelser jag gjort. Jag har ju trots allt redan en MBP 13" som står för större delen av mitt datoranvändande. Den här stationära blir ett komplement för spel och tyngre uppgifter.

Tack för all hjälp, främst r3mpuh var råd har varit fundamentala för mitt val!

Med en fin överklockning så blir min nya Athlon x4 en ihärdig kämpe! Har läst att det är en väldigt överklockningsvänlig processor!

Varmt
Robin

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Jag tycker du gjorde ett bra val

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2008

Tack för det moraliska stödet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej!

Jag valde Athlon II x4 trots allt. Jag baserade mitt val på jämförelser och benchmarks som överlag uppvisade ett litet men dock märkbart prestandaövertag mot Phenom II x2:an. I spel med stöd för 4-kärniga processorer så kunde skillnaden vara upp till 10 fps, med Athlon II x4:an på plussidan. 3dmark vantage gav en differens på nästan 4000 poäng där Athlon x4:an går som vinnare. För många krävande applikationer och främst för multitasking klarar sig Athlon x4:an bäst. L3-cache är inte i sig en förutsättning för grym prestanda i spel. Tvåkärniga processorer emellan så hade Phenomen varit överlägsen med sin L3-cache. Men i slutändan innebär de 4 kärnorna i Athlon II x4:an större fördelar, men mot en Phenom x4 med sin L3-cache står den chanslös.

Jag är nöjd och har nu gjort min beställning efter mer än 1 veckas research och övervägande. Har fått en i mina ögon perfekt skräddarsydd uppsättning för ett väldigt överkomligt pris som kommer att resultera i en dator som för de ändamål jag ska ha den till nog macthar många färdiga datorer i 5 - 6000 kronors klassen enligt de jämförelser jag gjort. Jag har ju trots allt redan en MBP 13" som står för större delen av mitt datoranvändande. Den här stationära blir ett komplement för spel och tyngre uppgifter.

Tack för all hjälp, främst r3mpuh var råd har varit fundamentala för mitt val!

Med en fin överklockning så blir min nya Athlon x4 en ihärdig kämpe! Har läst att det är en väldigt överklockningsvänlig processor!

Varmt
Robin

Ja men där utgår du ju från att x2 550n bara har två kärnor De flesta kan ju låsa upp sina kärnor sålänge man har rätt moderkort, och ett sånt moderkort kostar liksom typ 700-800 kr nytt...

jag hade valt phenom2an, men men nu är det beställt

Go hard or go home!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2008

Hej!

Det är dessvärre inte de flesta som det går att låsa upp fler kärnor på, det var mer vanligt i början. Nu efter hand så är merparten av alla de inaktiverade kärnorna de facto defekta.

Dessutom köpte jag ett moderkort för 400. Hade jag gått upp till ett för 800 hade jag lika gärna kunnat lägga de pengarna + några hundra till på en dyrare phenom x4.