Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

x64 + 4 GB RAM = 3,25 GB RAM...?

Har precis bytt till Windows 7 x64 för att utnyttja mina 4 GB helt. I början när jag installerat det så stod det "4,00 GB", men nu står det "4,00 GB (3,25 GB går att använda)" (se bild).

Minns att det stod så när jag hade x86 men nu när jag har x64 ska det väl inte stå så? Hur kan jag få reda på hur mycket minne som används av datorn, alltså inte för stunden som i Aktivitetshanteraren, utan allmänt. Något program?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Ingen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Re: x64 + 4 GB RAM = 3,25 GB RAM...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
Har precis bytt till Windows 7 x64 för att utnyttja mina 4 GB helt. I början när jag installerat det så stod det "4,00 GB", men nu står det "4,00 GB (3,25 GB går att använda)" (se bild).

Minns att det stod så när jag hade x86 men nu när jag har x64 ska det väl inte stå så? Hur kan jag få reda på hur mycket minne som används av datorn, alltså inte för stunden som i Aktivitetshanteraren, utan allmänt. Något program?

http://i47.tinypic.com/es6s7k.jpg

Nu är jag ingen expert men är det inte för en viss del av minnet är reserverat till operativsystemets grund "tasks" (vaf*n heter det på svenska?)

Rätta mig om jag har fel.

Dator: Fractal Design R2 White | Intel i5 3570 @ 3,40GHz | TRUE Rev. C | ASRock Z77 Extreme4 | Asus Strix 970 4GB | Corsair Vengeance CL9 1600MHz LP 2x8GB | Corsair AX 750 | Dell UltraSharp U2311H x1 | Windows 10 Professional 64-bit
Ljud: Fidelio X2 | Sennheiser HD650 | Objective2+ODAC RevB | Jays q-Jays | DragonFly Red
Laptop: Lenovo Thinkpad T450s | Arch Linux i3-gaps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Leta i bios efter nått med memory remap eller liknade, aktivera detta i så fall, bör fixa problemet.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nth
Nu är jag ingen expert men är det inte för en viss del av minnet är reserverat till operativsystemets grund "tasks" (vaf*n heter det på svenska?)

Rätta mig om jag har fel.

För mig är inget reserverat. Det står 8.00 GB och jag kör win 7 64bit.

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
För mig är inget reserverat. Det står 8.00 GB och jag kör win 7 64bit.

Hm.. ok, det var bara en gissning.

Dator: Fractal Design R2 White | Intel i5 3570 @ 3,40GHz | TRUE Rev. C | ASRock Z77 Extreme4 | Asus Strix 970 4GB | Corsair Vengeance CL9 1600MHz LP 2x8GB | Corsair AX 750 | Dell UltraSharp U2311H x1 | Windows 10 Professional 64-bit
Ljud: Fidelio X2 | Sennheiser HD650 | Objective2+ODAC RevB | Jays q-Jays | DragonFly Red
Laptop: Lenovo Thinkpad T450s | Arch Linux i3-gaps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Memory remap var inställd på Enable, provade med Disable men ingen skillnad.
Btw så har det gått ner till 3,00 GB nu... vad är det som händer :s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

Tror svaret ligger här: "ATI Radeon HD 4200 Shared Video Memory (UMA)" om det är datorn i sign det handlar om.

Stäng av det inbyggda grafikkortet på mobot.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Tror svaret ligger här: "ATI Radeon HD 4200 Shared Video Memory (UMA)" om det är datorn i sign det handlar om.

Stäng av det inbyggda grafikkortet på mobot.

Jepp det skulle jag gissa på med, stäng av det och se till att, som redan påpekats, memory remap är satt till "enable" så ska du se att det löser sig fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Gör jag fel när jag stänger av den inbyggda grafiken?
Advanced > Chipset > Internal Graphics > Internal Graphics Mode
Sen sätter jag den på Disable, sparar och startar om, men det står fortfarande 3,00 GB...

EDIT: Memory Hole Remapping är satt på Enabled också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

bump

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

felet är skit simpelt har en bekant med samma fel och svaret finns redan på forumet om du hade sökt efter det

dock så efter lite sökande själv så hittar jag det inte och kommer inte ihåg det programmet man skulle starta xD

men du ska starta ett program via kör och sedan där kan du ställa in hur mkt minne du ska kunna använda

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

kör>msconfig>boot>Advanced options>kryssa i max memory och välj?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
bump

*låst*