Hur överlever AMD med ständigt röda siffor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrohead
Du har helt rätt i det du säger. Dock så har jag svårt att tänka mig en investerare som sitter på en massa kapital som är villig att pumpa in pengar i ett företag som går med förluster eller har gått knackigt under en längre period.

Hela poängen med aktiemarknaden är att sätta in kapital i företag som redan går bra i förhoppningen att det skall gå lika bra - eller ännu hellre - bättre i fortsättningen. Om man köper 5% av aktierna i ett företag så köper man mer eller mindre (som jag förstått det) rätten till 5% av utdelningen. Utdelningen brukar vara en viss procentsats av det positiva resultatet. Vid negativt resultat brukar utdelning utebli (då det är en av de stora fördelarna med att finansiera via eget kapital istället för banklån).

Du nämnde själv SAAB, som är ett ypperligt exempel, eller nej Koenigsegg är bättre. Det är ett bolag som har gått minus sen start, det handlar om hur duktig man är på att tala. Hur bra man lyckas överföra sin egen vision, för jag garanterar att AMD varje år har som ambition att gå med vinst och förbättra sin ekonomiska situation.

Sen ska vi inte tala om makten man får igenom att äga 5% i ett företag utav AMDs kaliber, det är attraktivt med ett mångmiljardärs företag oavsett om det tjänar pengar eller inte. Man ska heller inte glömma bort att AMD bedriver en heldel forskning och att investera i ett forskningsprojekt är ett ganska säkert kort.

Huruvida jag har rätt eller fel, är en sak säker - AMD har kapital.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Du nämnde själv SAAB, som är ett ypperligt exempel, eller nej Koenigsegg är bättre. Det är ett bolag som har gått minus sen start, det handlar om hur duktig man är på att tala. Hur bra man lyckas överföra sin egen vision, för jag garanterar att AMD varje år har som ambition att gå med vinst och förbättra sin ekonomiska situation.

Sen ska vi inte tala om makten man får igenom att äga 5% i ett företag utav AMDs kaliber, det är attraktivt med ett mångmiljardärs företag oavsett om det tjänar pengar eller inte. Man ska heller inte glömma bort att AMD bedriver en heldel forskning och att investera i ett forskningsprojekt är ett ganska säkert kort.

Huruvida jag har rätt eller fel, är en sak säker - AMD har kapital.

Nu är jag ingen expert på ekonomi men att investera i AMD och låt säga äga 5% av företaget bör ju ändå inte vara någon förlust även om AMD går minus. Andelen man äger läre ju fortfarande vara 5%?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu är jag ingen expert på ekonomi men att investera i AMD och låt säga äga 5% av företaget bör ju ändå inte vara någon förlust även om AMD går minus. Andelen man äger läre ju fortfarande vara 5%?

Risken är att man till slut sitter med 5% av något som inte är värt något alls.

Permalänk
Medlem

Det finns en sak som man inte tar upp här, det gäller alla företag.

De kan flytta vinster, kostnader och dyl. Sen är det så att går företaget med förlust finns ingen vinst att beskatta. och hur gör man lättast för att gå minus? Jo flyttar vinster och förluster samt avdrag mellan företagen.

AMD är moderbolaget men har x antal dotterbolag under sig, enkelt att flytta . Det samma gäller GM, de skulle aldrig ägt SAAB så länge om de inte fick något ut av det.

Sen kan man se att så länge det finns ett intresse av att köpa ett företag så lär det finnas pengar att tjäna på ett eller annat sätt.

Kommer ihåg på 90-talet när Volvo hade 200 ekonomer anställda bara för att få bolaget att gå med förlust eller så liten vinst som möjligt för att slippa skatt.

Upptäckte ytterligare en sak i deras bokslutsrapport för 2008.

Det står att de aldrig har betalat ut någon aktieutdelning, samt att de beroende av någon lag aldrig ska göra det. kan ha fel här läste bara snabbt igenom den .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coolg8
Det finns en sak som man inte tar upp här, det gäller alla företag.

De kan flytta vinster, kostnader och dyl. Sen är det så att går företaget med förlust finns ingen vinst att beskatta. och hur gör man lättast för att gå minus? Jo flyttar vinster och förluster samt avdrag mellan företagen.

AMD är moderbolaget men har x antal dotterbolag under sig, enkelt att flytta . Det samma gäller GM, de skulle aldrig ägt SAAB så länge om de inte fick något ut av det.

Sen kan man se att så länge det finns ett intresse av att köpa ett företag så lär det finnas pengar att tjäna på ett eller annat sätt.

Kommer ihåg på 90-talet när Volvo hade 200 ekonomer anställda bara för att få bolaget att gå med förlust eller så liten vinst som möjligt för att slippa skatt.

Upptäckte ytterligare en sak i deras bokslutsrapport för 2008.

Det står att de aldrig har betalat ut någon aktieutdelning, samt att de beroende av någon lag aldrig ska göra det. kan ha fel här läste bara snabbt igenom den .

Du har helt rätt.

Jag kan också meddela att en SAAB idag består utav väldigt många delar som GM producerar och använder i alla sina märken, ett rätt bra men framförallt billigt sätt.

GM tjänar pengar på SAAB då de låtar dem köpa dessa delar (komponenter) till kraftiga överpriser.

Exempel

En bottenplatta kostar 100kr att tillverka, att sälja den för 125kr hade enkelt sagt inneburit en vinst på 25% för GMs del. Men istället säljer man den för 175kr vilket ger en vinst på 75% per del.

Förstår ni vad jag menar? Jag är rätt insatt i detta och är ett stort saab fan ända in i själen!

(Det handlar inte om AMD, utan om SAAB och hur man kan tjäna pengar och dölja en egentlig vinst)

---

Ber om ursäkt för att det blev lite off topic, trådskaparen har fått bra svar på sin fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, alltså jag inser fördelen med att flytta vinster för att slippa skatt på denna. Det är säkerligen ganska utbrett bland många större företag.

Men då undrar jag lite om exempelvis Intel är så klarkade att de inte fatta detta också. Visst handlar det om ett moraliskt ställningstagande, men jag tänker inte försvara Intel för deras moral här. De visar ju vinster på ganska stora belopp varje kvartal sedan åttiotalet med endast ett undantag förra året.

Sedan undrar jag över en sak till här. Att minimera vinstsiffran för skatteskäl ser jag logik i, men att visa stora förluster under så många år som de gjort borde ge en del nackdelar också på flera plan. Framförallt för deras aktievärde. AMDaktien har tydligen gått upp en hel del så katastrofalt kanske det inte är, men säg vilken aktiekurs som ger en positiv trend av en röd kvartalsrapport? Utan förlustsiffror i snart ett decennium hade AMDaktiens värde säkerligen varit bra mycket högre än den är idag.

Jag är lite tveksam till att det är så lätt att de bara gömmer skattepengar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Du har helt rätt.

Jag kan också meddela att en SAAB idag består utav väldigt många delar som GM producerar och använder i alla sina märken, ett rätt bra men framförallt billigt sätt.

GM tjänar pengar på SAAB då de låtar dem köpa dessa delar (komponenter) till kraftiga överpriser.

Exempel

En bottenplatta kostar 100kr att tillverka, att sälja den för 125kr hade enkelt sagt inneburit en vinst på 25% för GMs del. Men istället säljer man den för 175kr vilket ger en vinst på 75% per del.

Förstår ni vad jag menar? Jag är rätt insatt i detta och är ett stort saab fan ända in i själen!

(Det handlar inte om AMD, utan om SAAB och hur man kan tjäna pengar och dölja en egentlig vinst)

---

Ber om ursäkt för att det blev lite off topic, trådskaparen har fått bra svar på sin fråga.

Nu kom det precis ut en kvartalsrapport här från AMD som visar vinstsiffror. Ja, de fick en massa pengar från Intel, men även utan dessa pengar skulle de ha gått med marginell vinst. Innebär det då att AMD plötsligt övergett sin taktik att flytta runt pengar för att visa på falska storförluster, eller kan det vara så att AMD faktiskt har förlorat pengar de senaste åren på riktigt? Jag tror ju det...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man behöver nog inte oroa sig så länge de har råd att göra reklam i F1? Är nog inta helt gratis med en AMD logga på "allt" i ferraris stall.