Auzentech släpper X-fi Bravura 7.1

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Auzentech släpper X-fi Bravura 7.1

Silicon Valley-baserade Auzentech inleder det nya året med lanseringen av ett nytt ljudkort.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

Det ser ut att bli en fin liten ljudbest
Hoppas på en review

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömsnäsbruk
Registrerad
Dec 2003

Varför ska man köpa just detta ljudkortet då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Varför ska man ha en såpass stor hörlursingång för?

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Varför ska man ha en såpass stor hörlursingång för?

HiFi-lurar har 6,3mm. Detta ljudkort lär väl rikta sig till audiofilgänget, gamers med Siberia headset osv. köper snarare "gamingljudkort" som Fatal1ty.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
HiFi-lurar har 6,3mm.

Det hade jag ingen aning om, det blir väl knappast bättre kvalite bara för att kontakten är större.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Varför ska man köpa just detta ljudkortet då?

För att deras tidigare kort haft klart högre ljudkvalité än Creatives?
För att stödja en mindre aktör?
För att kartongen ser fin ut?

Det är bara att välja.

««« »»»

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det hade jag ingen aning om, det blir väl knappast bättre kvalite bara för att kontakten är större.

Varför inte? Analog signal

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Det där var ju billigare än mitt Auzentech X-Plosion när det köptes
Men jag har lite "surroundlagg" det tar 1-2 sekunder innan ljudet hörs pga dekodern ska slå om till DTS hela tiden men det är antagligen ett problem med mitt system Philips HTS3500 =/

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför inte? Analog signal

vaddå då?
är inte signalen analog annars heller ifall man använder 3.5mm?
undrar mest vad skillnaden är förutom storleksmässigt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Den lär inte ha någon chans ljudmässigt mot Asus värstingar ändå. Kanske blir konkurrenskraftig prismässigt?

Tycker konceptet är konstigt: göra audiofilkort på X-Fi?

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
vaddå då?

Han snackar ur arslet bara, där är ingen ljudskillnad att snacka om överhuvudtaget mellan 6.3 och 3.5 eller ens 2.5 för den delen. Att 6.3 finns kvar fortfarande är helt sjukt egentligen. Har hängt med sen 1800 talet. Av nån anledning så finns det på rätt mycket highend saker fortfarande. Särskilt den balanserade 6.3 stereo varianten då. Fast finns även 3.5 som är balanserat.
Både mitt DJM-800 bord och min Alesis mixer och mina Sennheiser har 6.3 balanserat ut, men även 3.5. Detta får ändå räknas som high-end ljudutrustning. Mer "tradition" än nytta skulle jag vilja påstå.
Dock är det vanligare med ljudkablar som är lite grövre att vara i 6.3, t.ex högtalarkablar som går från 6.3 / 1/4 till XLR t.ex. Då känns det nog mer naturligt med den större kontakten också iomed kabelstorleken.

Men som sagt det är ingen ljudskillnad dem emellan. Cirkulerar massa kabelmyter överallt. Alltifrån att digitala kablar måste vara dyra som fan till att guldplättering ger bättre ljudkvalité (guldplättering förhindrar errosion, som är rätt ovanligt).

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sura
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
vaddå då?

Om inte annat så ger åtminståne 6,3mm större kvalitetsintryck mot 3,5mm pluttarna.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Fördelen med detta är väl att det är PCI Express x1 och inte PCI?

Tyckte jag var lite bra, öppnar möjligheter vart man kan ha det : )

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men som sagt det är ingen ljudskillnad dem emellan. Cirkulerar massa kabelmyter överallt. Alltifrån att digitala kablar måste vara dyra som fan till att guldplättering ger bättre ljudkvalité (guldplättering förhindrar errosion, som är rätt ovanligt).

Korrosion kanske?

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Han snackar ur arslet bara, där är ingen ljudskillnad att snacka om överhuvudtaget mellan 6.3 och 3.5 eller ens 2.5 för den delen. Att 6.3 finns kvar fortfarande är helt sjukt egentligen. Har hängt med sen 1800 talet. Av nån anledning så finns det på rätt mycket highend saker fortfarande. Särskilt den balanserade 6.3 stereo varianten då. Fast finns även 3.5 som är balanserat.
Både mitt DJM-800 bord och min Alesis mixer och mina Sennheiser har 6.3 balanserat ut, men även 3.5. Detta får ändå räknas som high-end ljudutrustning. Mer "tradition" än nytta skulle jag vilja påstå.
Dock är det vanligare med ljudkablar som är lite grövre att vara i 6.3, t.ex högtalarkablar som går från 6.3 / 1/4 till XLR t.ex. Då känns det nog mer naturligt med den större kontakten också iomed kabelstorleken.

Det har också med hållbarhet att göra. 3,5 mm-kontakter är ju väldigt dåliga på den punkten, därför är det bäst att köra 6.3 mm när man kan. Har du kanske noterat att adaptern som följer med de flesta lurar skruvas fast och inte bara sätts dit? Att det skulle ha med ljudkvalite att göra är bara bullshit, men hållbara grejer är ofta inom den profesionella världen den högsta prioriteringen av alla. Sitter man med en trasig kontakt spelar det ingen roll hur bra man mixar, hur hög upplösning utgången har och framförallt inte om man sparat lite utrymme på frontplåten genom att välja ett mindre jack.

EDIT: För övrigt rätt så löjligt att man ska kunna byta ut OP-stärkarna själv. Det fungerar inte riktigt så att man kan trycka dit vilken som helst och det bara fungerar perfekt, hela kretsen runtikring måste ju anpassas efter den specifika OP man väljer att använda. Eller har de någon speciell liten lista på de få modeller som är 100% kompatibla med ljudkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det där var ju billigare än mitt Auzentech X-Plosion när det köptes
Men jag har lite "surroundlagg" det tar 1-2 sekunder innan ljudet hörs pga dekodern ska slå om till DTS hela tiden men det är antagligen ett problem med mitt system Philips HTS3500 =/

Hade lika när jag använde X-Plosion fast med Harman Kardon... Bytte MB till ett med Toslink och lade ljudkortet på hyllan så slapp jag lagget. (TV datorn i signaturen).

Spel 1080p
LianLiPC-V2120Corsair-HX750W-MSIX470-GamingProW10-WD-Black3DRyzen7™2700SapphireRX580Samsung-P2770H
Media 2160p
LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-KingstonG2Ryzen5™1600XFX-RX460PassiveSONY-65"TV-ZD9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Korrosion kanske?

Guldplätering skyddar främst mot oxidation. För att återknyta till myterna kring kablar så kan man nämna att koppar har mycket bättre ledningsförmåga än guld. Guld kan således inte användas för att förbättra ledningsförmågan hos en kopparkontakt/kabel.

Erosion vore dock ruskigt kul om det skyddade mot!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Guldplätering skyddar främst mot oxidation. För att återknyta till myterna kring kablar så kan man nämna att koppar har mycket bättre ledningsförmåga än guld. Guld kan således inte användas för att förbättra ledningsförmågan hos en kopparkontakt/kabel.

Erosion vore dock ruskigt kul om det skyddade mot!

Ja förlåt Oxidation var det givetvis vad där skulle stått. Hur vatten formar vår planet har givetvis inget med detta att göra >_<

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900