Drivrutiner till moderkort på Linux

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till moderkort på Linux

Hallå alla glada. Jag är ganska ny till Linux, kör ubuntu 9.10 och undrar om någon kan hjälpa mig och förklara hur jag installerar moderkorts drivrutiner.

Har ett asus p6td deluxe.

Tack på förhand.:)

Permalänk
Medlem

Är det nått som inte fungerar? Nätverkskort etc? Om inte, så kommer du inte behöva installera någon drivrutin till ditt moderkort i Linux.

Permalänk
Medlem

Nej allt funkar men vet bara inte riktikt hur man gör, är som sagt nu till linux

Permalänk
Medlem

Du behöver bara installera drivrutiner manuellt om något inte fungerar, vilket inte verkar vara fallet nu, du behöver alltså inte installera drivrutiner alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

okej tackar;D

Permalänk
Medlem

det är inte direkt windows där man behöver sitta en hel dag o installera drivisar efter installation av operativsystemet. konstigt att folk fortfrande använder det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
det är inte direkt windows där man behöver sitta en hel dag o installera drivisar efter installation av operativsystemet. konstigt att folk fortfrande använder det...

Det är på grund av vanan och dominansen som MS har på marknaden. Windows har använts sedan någon gång under 80 talet och folk har det både hemma, på företagen, skolor, bibliotek osv. Hade det varit Linux som hade varit dominerande och funnits överallt sedan dess så hade nog inte folk velat byta till Windows heller. Det är en vanesak och folk byter inte gärna något som de vet hur det fungerar.

Den vanliga hemanvändaren vill bara att det ska fungera och har inte alls lust att lära om. Spelar ingen roll hur enkelt det än är och hur bra det fungerar så föredrar dom att fortsätta med Windows.

Ta en sådan enkel sak som att få vissa att byta webläsare. Tog ett bra tag för mig att få morsan att lämna internet explorer för Firefox. Spelade ingen roll hur bra firefox än var, för knapparna satt inte på samma ställe och det såg inte likadant ut och då ville hon inte använda det. Idag gör hon dock det sedan ett par år sedan.

Att få morsan att byta inte bara webläsare utan hela systemet skulle få henne helt förvirrad bara för att det inte ser likadant ut.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

min morsa kör faktiskt ubuntu sedan 2 år tillbaka.. faaan va hon klagade i början och man fick hjälpa henne varannan dag...
men nu när hon köpte ny dator ville hon jag skulle blåsa ut windows och lägga in ubuntu istället

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört windows för visste inte att linux fanns förns 2 år från nu och då prova jag men fattade inget typ. Jag behöll windows (även då jag tyckte att ubuntu var fränare / coolare) för att det var lätt att installera spel och köra på. Fast det beror väll mest på att manvar van windows.:)

Installerade en nyare version av Ubuntu och nu funkar ludet (som var problemet från börjar) perfekt:)

Permalänk
Inaktiv

Oj vad off-topic det blev här

Till trådskaparen; grundregel: funkar det så finns allt redan från start. Är det något som inte fungerar (grafik, ljud, wlan), först då börjar man leta drivrutiner

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte heller så att du kommer ha utdaterade drivrutiner i Linux bara för att du inte manuellt kan uppdatera dem. Det sköts automatiskt genom din distributions uppdateringsmekanism, så istf att med godtyckliga mellanrum själv behöva sitta och finkamma nätet efter eventuella uppdateringar av drivrutiner till all din hårdvara så är du jämt up-to-date utan att behöva kämpa speciellt mycket alls.

Givetvis är det så det ska fungera i den optimala världen, sen kanske det ibland kan släpa efter lite med uppdateringar av olika anledningar (frysta distributioner, lång tid innan utvecklarna fixar Linuxdrivrutiner, ovanlig hårdvara som inte supportas till Linux (eller något OS) och som ingen privatperson jobbar med heller osv), men systemet är likväl en av de stora fördelarna med ett system med en ordentlig centraliserad uppdateringshantering.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.