Fick fel W7(oem) av Amazon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008

Fick fel W7(oem) av Amazon

Tjena sweclockers.

Nu är det såhär att jag beställde Windows 7 ifrån amazon under senhösten men fick fel version.
Betalade/köpte full version men fick en OEM som jag då märkte då jag bytte ut mitt moderkort. Jag har försökt att hitta hur jag ska gå tillväga på deras hemsida men jag är vilsen som en säl i sahara på deras hemsida
Märkte åtminstone att jag kunde ringa o fixa så att jag kunde aktivera W7 på det nya moderkortet men det känns ändå dumt då man fått fel.

Hur ska jag gå tillväga? Finns det nått jag kan göra?
Hjälp och svar är grymt uppskattat! MVH HolyD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

lol...

Jag gick in på amazon.com, tryckte på "help" och "returns"... tada.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jun 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
lol...

Jag gick in på amazon.com, tryckte på "help" och "returns"... tada.

Var inte speciellt hjälpsam kommentar men, tycks som jag bara kommer tillbaka till "startpunkten" då jag väljer returns och klickar mig vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Gå in under Your account - your orders och logga in.
Leta rätt på din order och klicka på Return items.
Normalt får man pengarna tillbaka om man returnerar saker inom en månad, efter det så är det lite bökigare.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2006

Men eftersom han nu fick fel vara, så tror jag inte det hjälper att lämna tillbaka? Han måste ju kontakta dem eftersom om han lämnar tillbaka varan nu, så kanske de tror att de var just denna versionen han köpte?

Skicka ett email med en bild till dem (lägg kvittot bredvid, och en papperslapp med ditt namn på), och säg att de skickade fel till dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Varför skulle de tro det? Självklart ligger hans order kvar i systemet så de vet exakt vad det är han har köpt.
Som sagt, är det mindre än en månad sedan är det inga problem alls, bara att klicka sig fram, ange att man fått fel vara och skicka tillbaka.
Är det mer än en månad sedan är det värt att prova deras kundtjänst. Välj contact us ute till höger i hjälpmenyn och fyll i orderid tillsammans med alternativet received wrong item.
Man kan fortfarande skicka tillbaka sin vara, men i normala fall får man betala frakten själv och man får dessutom inte alla sina pengar tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vill jag också veta
Registrerad
Okt 2005

bara ja som skulle anteckna produktnyckeln innan ja skickar tillbax allt, eller den ligger väl troligtvis gömd inne i papprena.

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holydwarf
Tjena sweclockers.

Nu är det såhär att jag beställde Windows 7 ifrån amazon under senhösten men fick fel version.
Betalade/köpte full version men fick en OEM som jag då märkte då jag bytte ut mitt moderkort. Jag har försökt att hitta hur jag ska gå tillväga på deras hemsida men jag är vilsen som en säl i sahara på deras hemsida
Märkte åtminstone att jag kunde ringa o fixa så att jag kunde aktivera W7 på det nya moderkortet men det känns ändå dumt då man fått fel.

Hur ska jag gå tillväga? Finns det nått jag kan göra?
Hjälp och svar är grymt uppskattat! MVH HolyD

Drar du slutsatsen att det är OEM bara för att du blev tvungen att aktivera över telefon? Då har du fel. Även retail kan kräva telefonaktivering.

Att både 32- och 64-bitars skivor medföljer i paketet är en bra indikering på att det är retail du har.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Det brukar stå OEM i produkt ID om så är fallet, kolla vad som står där.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

samt är det inte skilland på förpackningen oem vs retail

oem:

retail:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=477915

Så ser ni lådan på höger sida.

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |