Råd på 2.0 Högtalare (alt 2.1) till datorn.

Permalänk

Råd på 2.0 Högtalare (alt 2.1) till datorn.

Hejsan alla!

Jag har tänk köpa nya dator högtalare. Är intresserad av 2.0 (alt.2.1) runt 3000kr samt att dom ska vara VITA! Högtalarna får max vara 25cm breda med annars får jag inte plats med dom på skrivbordet. Jag använder en MacBook Pro med 3,5mm jack finns både analog och optisk. Ska köpa en iMac 27" senare ifall det gör någon skillnad!

Vill inte ha några Logitech högtalare bara så ni vet! Vill ha riktiga!

Dessa har jag kollat på men kanske finns bättre? Kan inte så mycket om vad man behöver t.ex förstärkare och mellanregister?

OPI T-Amp + Magic S-4 EX (White High Glossy) På Fynda.se

SCANDYNA Micropod SE Active högtalarsystem På Hifiklubben.se

ARGON 7350A högtalarsystem På Hifiklubben.se

Dfeldt Audioengine P4 Vit På Inet.se

Dfeldt Audioengine 5, Vit På Inet.se

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

AE5 är i den här listan dem omätbara vinnaren.

Har lyssnar på de flesta av dom som du listar förutom AE P4an.. Visste inte om att den fanns.

Har inte heller testat dom ARGON talarna..

Men dom Micropod är väl lite billigare, men också såpass mycket sämre att jag ändå rekomenderar AE5orna.

Jag har AE5 samt en XTZ 10"are som spelar i underbar samklang.

Har du några frågor om AE5orna så kan du ju fråga bara..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Vad betyder det att P4: orna är passiva?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Varför skaffa något sånt "entusiastiskt" till en macbok?
Jag vet inte hur pass bra ljud kort dem har men om jag har rätt så kan nog signalen vara för "klen/dålig" för att utnytja så "bra" högtalare

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
AE5 är i den här listan dem omätbara vinnaren.

Har lyssnar på de flesta av dom som du listar förutom AE P4an.. Visste inte om att den fanns.

Har inte heller testat dom ARGON talarna..

Men dom Micropod är väl lite billigare, men också såpass mycket sämre att jag ändå rekomenderar AE5orna.

Jag har AE5 samt en XTZ 10"are som spelar i underbar samklang.

Har du några frågor om AE5orna så kan du ju fråga bara..

AE5 menar du då Dfeldt Audioengine 5? Dom Scandyna är väldigt fina! Små och gillar designen men det är bara högtalare så och inget annant måste jag ha förstärkare?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuskobot
Varför skaffa något sånt "entusiastiskt" till en macbok?
Jag vet inte hur pass bra ljud kort dem har men om jag har rätt så kan nog signalen vara för "klen/dålig" för att utnytja så "bra" högtalare

För jag är trött på skit högtalare. Vill ha något seriöst denna gång. Jag vet inte hur bra ljudkortet är i MacBook Pron men då skaffar man en fyndig förstärkare bara?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

du har bara stero jack ut, eller har du optisk som en toslink?

Iallafall om du har stereo ut så kommer den inte att duga även om du skaffar en förstärkare, som du vet kan ljudet aldrig bli bättre än signalen,I värsta fall får du skaffa en dac för 1k+ och sen ha en förstärkare

Om du skulle vilja ha ett grymt ljud skulle jag satsa på en pc med asus xonar essence stx och antagligen köpa typ sennhieser hd 650 för typ 3500kr, annars skulle samma ljud kort med typ en H/K stero förstärkare ge ett grymt ljud. Detta är det nog en av de bättre lösningarna du kan skaffa för ljudet.

Blev lite mycket men, min åsikt du behöver inte hålla med ^^

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Argon 7350A är aktiva så du behöver ingen förstörkare. Tycker dom är snyggast

Edit: ser att det är i stort sett samma som dfeldt Audioengine 5, men kanske med lite anna spec och ingen platta ovanpå (vad den nu är till för)?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuskobot
du har bara stero jack ut, eller har du optisk som en toslink?

Iallafall om du har stereo ut så kommer den inte att duga även om du skaffar en förstärkare, som du vet kan ljudet aldrig bli bättre än signalen,I värsta fall får du skaffa en dac för 1k+ och sen ha en förstärkare

Om du skulle vilja ha ett grymt ljud skulle jag satsa på en pc med asus xonar essence stx och antagligen köpa typ sennhieser hd 650 för typ 3500kr, annars skulle samma ljud kort med typ en H/K stero förstärkare ge ett grymt ljud. Detta är det nog en av de bättre lösningarna du kan skaffa för ljudet.

Blev lite mycket men, min åsikt du behöver inte hålla med ^^

Det är stereo och optisk i samma jack så jag antar att jag har toslink? Nu är jag dock inte ute efter ett par hörlurar men :/

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Argon 7350A är aktiva så du behöver ingen förstörkare. Tycker dom är snyggast

Edit: ser att det är exakt samma som dfeldt Audioengine 5, men kanske med anna spec?

Så aktiva går det bra med stereo/optiskt?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag tycker Audioengine 5, de har lite mer effekt är Argon högtalarna, annars e de ganska lika, synd bara att Argon är mycket snyggare. Aktiva betyder att de har inbyggda förstärkare i varje låda, passiva betyder att du behöver en förstärkare mellan högtalaren och datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Jag tycker Audioengine 5, de har lite mer effekt är Argon högtalarna, annars e de ganska lika, synd bara att Argon är mycket snyggare. Aktiva betyder att de har inbyggda förstärkare i varje låda, passiva betyder att du behöver en förstärkare mellan högtalaren och datorn.

Så bra! Så det är Argon eller Dfeldt som man ska kolla på efter som dom är aktiva?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Argon 7350A är aktiva så du behöver ingen förstörkare. Tycker dom är snyggast

Edit: ser att det är i stort sett samma som dfeldt Audioengine 5, men kanske med lite anna spec och ingen platta ovanpå (vad den nu är till för)?

haha okej, platta jag ser ingen platta eller e jag blind? xd

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Om du inte redan kikat på detta test tycker jag att du ska ta en titt! Jag går i samma tankar om att köpa nya datorhögtalare och det lutar starkt åt argon! http://www.hifiklubben.com/files/Test/Argon/ARG7350A_pcgamer_...

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logitechacer
Om du inte redan kikat på detta test tycker jag att du ska ta en titt! Jag går i samma tankar om att köpa nya datorhögtalare och det lutar starkt åt argon! http://www.hifiklubben.com/files/Test/Argon/ARG7350A_pcgamer_...

Tack för länken! Gillar skarpt att man kan ladda iPoden etc i högtalarna! Ska åka till Hifi klubben i göteborg någon dag och lysna på dom där Argon!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
haha okej, platta jag ser ingen platta eller e jag blind? xd

Antagligen I länken till dfeldt AE5 så ser man en liten svart platta ovanpå ena högtalaren. Kanske USB ingång.

Jag vet inte om Argon har spdif/coaxial-ingång, men det märker du på HiFi-klubben sen. Men snygg är den... kanske ska sälja mina BOSE....hmmm...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Antagligen I länken till dfeldt AE5 så ser man en liten svart platta ovanpå ena högtalaren. Kanske USB ingång.

Jag vet inte om Argon har spdif/coaxial-ingång, men det märker du på HiFi-klubben sen. Men snygg är den... kanske ska sälja mina BOSE....hmmm...

Ja nu såg jag saken på toppen. Måste vara någon slags anslutning? Jo jag hoppas dom har optisk! Då blir jag glad Samt om LED dioden på fronten lyser vitt blir jag ennu gladare. Dom är ju galet snygga kommer passa min kommande iMac mkt!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4012
fantastiskt bra paket för dom pengarna, lite plastig förstärkare men kvaliten är det inget fel på.

Sedan ett annat riktigt intressant paket är:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3247

(förstärkaren har jag jämfört med ett egentillverkat d-klass slutsteg (dual mono 2x250W @ 8ohm) baserat på Zap Pulse från lcaudio)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Som AE5 ägare kan jag inget annat än att rekommendera dem. Fantastiskt ljud ur burkarna och dem är bra mycket stiligare än på bild.
"Plattan" uppe på ena högtalaren har en usb-port för att ladda tex ipod och en 3.5mm ingång.

Argon-burkarna må vara lika med det skiljer endel om man kolla noga. Från minhembio.com:

Argon har följande som skiljer med AE5orna:

Väger kilot mindre på högtalaren med inbyggda slutsteget och ett halvkilo på den utan.
Har drygt halva effekten
Har 12mm mdf och 18mm på fronten mot AE's 25 mm på hela burken
Argon tillverkas helt och hållet i Kina medans flera av AE's komponenter såsom både diskanten och basen tillverkas i AE's egna fabrik i USA
På papper går AE djupare än Argon. 60Hz-22000kHz för Argon och 50Hz-22000kHz för AE
Andra ingångar: RCA samt 3.5mm på Argon mot 2st 3.5mm på AE
AE burkarna är skärmade men jag hittar inget om att Argon skulle vara detsamma
Annan spridningslins på AE

Jag tycker det är helt rätt att du är villig att lägga lite pengar och få "ordentliga prylar". Lycka till med ditt köp!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
AE5 är i den här listan dem omätbara vinnaren.

Har lyssnar på de flesta av dom som du listar förutom AE P4an.. Visste inte om att den fanns.

Har inte heller testat dom ARGON talarna..

Men dom Micropod är väl lite billigare, men också såpass mycket sämre att jag ändå rekomenderar AE5orna.

Jag har AE5 samt en XTZ 10"are som spelar i underbar samklang.

Har du några frågor om AE5orna så kan du ju fråga bara..

Okej jo det lutar myket på Dfeldt eller Argon nu. Vill höra dom kan ju alltid hoppas på att dom har båda i butik

Jag har 2 frågor, nä du använder dina AE5 vilken färg lyser dioden? Och använder du någon förstärkare eller kör du den direkt i datorn?:)

MVH

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Som AE5 ägare kan jag inget annat än att rekommendera dem. Fantastiskt ljud ur burkarna och dem är bra mycket stiligare än på bild.
"Plattan" uppe på ena högtalaren har en usb-port för att ladda tex ipod och en 3.5mm ingång.

Argon-burkarna må vara lika med det skiljer endel om man kolla noga. Från minhembio.com:

Argon har följande som skiljer med AE5orna:

Väger kilot mindre på högtalaren med inbyggda slutsteget och ett halvkilo på den utan.
Har drygt halva effekten
Har 12mm mdf och 18mm på fronten mot AE's 25 mm på hela burken
Argon tillverkas helt och hållet i Kina medans flera av AE's komponenter såsom både diskanten och basen tillverkas i AE's egna fabrik i USA
På papper går AE djupare än Argon. 60Hz-22000kHz för Argon och 50Hz-22000kHz för AE
Andra ingångar: RCA samt 3.5mm på Argon mot 2st 3.5mm på AE
AE burkarna är skärmade men jag hittar inget om att Argon skulle vara detsamma
Annan spridningslins på AE

Jag tycker det är helt rätt att du är villig att lägga lite pengar och få "ordentliga prylar". Lycka till med ditt köp!

Sen ska dom låta bra och inte bara se bra ut på pappret!

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Som AE5 ägare kan jag inget annat än att rekommendera dem. Fantastiskt ljud ur burkarna och dem är bra mycket stiligare än på bild.
"Plattan" uppe på ena högtalaren har en usb-port för att ladda tex ipod och en 3.5mm ingång.

Argon-burkarna må vara lika med det skiljer endel om man kolla noga. Från minhembio.com:

Argon har följande som skiljer med AE5orna:

Väger kilot mindre på högtalaren med inbyggda slutsteget och ett halvkilo på den utan.
Har drygt halva effekten
Har 12mm mdf och 18mm på fronten mot AE's 25 mm på hela burken
Argon tillverkas helt och hållet i Kina medans flera av AE's komponenter såsom både diskanten och basen tillverkas i AE's egna fabrik i USA
På papper går AE djupare än Argon. 60Hz-22000kHz för Argon och 50Hz-22000kHz för AE
Andra ingångar: RCA samt 3.5mm på Argon mot 2st 3.5mm på AE
AE burkarna är skärmade men jag hittar inget om att Argon skulle vara detsamma
Annan spridningslins på AE

Jag tycker det är helt rätt att du är villig att lägga lite pengar och få "ordentliga prylar". Lycka till med ditt köp!

Läste den med men sett att många har klagar på AE5 att dom pajjat etc etc?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Många är väl att ta i, men jag har också sett detta. Mina funkar dock klockrent och får man ett par med fel är det ju bara att utnyttja våra starka svenska köplagar!
Lysdioden lyser i skön audiofil-blå färg
Och förstärkare är inget som behövs eftersom högtalarna är aktiva, bara att plugga in valfri källa såsom en mp3-spelare eller datorn sen är det bara att köra.

Visst logitechacer är det siffror på ett papper men det är inte helt betydelselös info.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag har en uppsättning Argon 7350A valde dem över AE5 för att det finns en lokal butik på orten om det skulle vara några problem.

I övrigt är jag nöjd med 7350A, spelglada burkar med bra finish. Inte alltför analyserande vilket kan vara skönt om man har varierande kvalité på källmaterialet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Många är väl att ta i, men jag har också sett detta. Mina funkar dock klockrent och får man ett par med fel är det ju bara att utnyttja våra starka svenska köplagar!
Lysdioden lyser i skön audiofil-blå färg
Och förstärkare är inget som behövs eftersom högtalarna är aktiva, bara att plugga in valfri källa såsom en mp3-spelare eller datorn sen är det bara att köra.

Visst logitechacer är det siffror på ett papper men det är inte helt betydelselös info.

Okej skönt! Lyser den blåa dioden mycket eller lyser den bara och lyser inte upp runt typ?

MVH

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Den lyser väldigt svagt, man ser att burkarna är igång men det är inte mer. Jag har igång mina, som står i sovrummet dygnet runt utan att störas av det.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Den lyser väldigt svagt, man ser att burkarna är igång men det är inte mer. Jag har igång mina, som står i sovrummet dygnet runt utan att störas av det.

Bra! Blir galen på extremt lysande dioder.

tack

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Det kommer du inte störa dig på.

Måste hålla handflatan ca 6cm framför dioden för att kunna se att den lyser på handen. Väldigt svagt alltså.

Tycker också att den lyser i jäkligt mysigt blå ljus

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Det kommer du inte störa dig på.

Måste hålla handflatan ca 6cm framför dioden för att kunna se att den lyser på handen. Väldigt svagt alltså.

Tycker också att den lyser i jäkligt mysigt blå ljus

Okej Argon 7350A måste vara det samma för dom är ju än då identiska! Satsar på Argon än AE5 sparar 800kr på Argon än AE5 800kr mer kan inte vara så galet mycket mera ljud skillnad?

Sitter på någon Labtec 2.1 system just nu man hör knappt basen så jag lär bli nöjd?

MVH

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone