DDR1 1gb Dual Channel eller 2gb Single channel? (win7)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

DDR1 1gb Dual Channel eller 2gb Single channel? (win7)

Hej, gott folk.

Pga. ett kasst minne jag beställde (i form av 2x1gb matchade stickor) sitter jag nu på 1x1gb-sticka och 2x512mb (mina gamla minnen som fungerar utmärkt), men jag kan inte bestämma mig för vad som jag tjänar mest på att köra.

Mitt system ser ut som följande: S939 3800+ i 2.6ghz, 9npa+ultra moderkort, samt ett 9800GTX+

Jag testade lite snabbt att slänga in den fungerande 1gb-stickan tillsammans med mina 512:or, vilket resulterade i single channel, och jag upplevde att prestandan i spelen föll drastiskt - Jag har nu sökt lite på nätet och fortfarande inte funnit några test där man når konsensus i frågan.
Jag har egentligen hittills inte haft problem med mina 1gb RAM, i dual channel, trots att jag sitter på windows 7. Att jag införskaffade mer minne berodde egentligen på att jag inbillad mig att jag kunde få bättre flyt i exempelvis L4D eller Mass Effect (och främst möjligheten till att snabbt tabba ut ur ett spel, vilket jag ej kan göra nu).

I dual channel sitter jag på runt 7k minnesbandbredd enligt Everest.
I single channel är det drygt 3.3k.
Jag vet som sagt inte hur detta tar sig uttryck i spel, i synnerhet då jag inte kan finna ett nyare (up-to-date) test av DDR1 på nätet.

Men vad säger ni - är prestandaförlusten i form av 1x1gb + 2x512mb (single channel) inbillad? - Bör jag hålla mig till mina tidigare minnen enbart för dual channel?

/Mvh FeeSpray

| 8700K @ 5.2Ghz w/ Noctua NH-D15 | ASUS ROG Strix Z370-E Gaming | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB @ 3600Mhz | Samsung 960 Evo M.2 500gb | EVGA 1080TI FE | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | EVGA P2 750W | 1x Samsung 34" 3440x1440 UWQHD, 1x ASUS 27" 2560x1440p IPS @ 144hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nära dig
Registrerad
Jan 2005

ingen större aning du, själv skulle jag föredra mer minne om jag va tvungen att välja som dig.

....ursäktar om jag svär mycket...