Permalänk
Medlem

Nytt headset, tips.

Vet inte om detta är rätt del av forumet att posta :/ stod att man inte ska posta hörlurar i denna del av forumet, men visste inte om det gällde headsets också. Eftersom headsets är en sorts "kringutrustning" så postar jag den här. Flytta den om det är fel. Tack.

Tja, nu ere dags att köpa nytt gamingheadset. Det jag söker är:

- Riktigt klart ljud (så man hör vartifrån fotstegen kmr ifrån i cs 1.6)

- Gärna en snärtig bas (men det är viktigare att ljudet passar till cs).

- Komfort, helst helt slutna kåpor.

- Ligga kring 300-900kr.

- Vara nya, vill inte köpa något headset som funnits på marknaden i 1.5 år.

- Är inte så kräsen när det gäller micken, men man ska höra vad man säger, utan att de brusar för mycket.

--------------------------- ----------------

Jag hade koss sb45 - men de pajade nu efter flera års användning.

De jag har kollat på är:

Koss sb49
Siberia v2 (usb lr inte?)

De som jag har hört kan va bra:

Sennheisers PC serie (vet inte vilka av dom som är deras populäraste)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur kräsen du är i CS men SteelSeries 5Hv2 är bra enligt mig. Man hör exakt vart fotstegen kommer ifrån, har en bra bas och är bekväma, dock så börjar volymkontrollen spöka efter en tids användning så ibland hör man bara från den ena luren och måste mixtra med volymen och trycka till ratten så börjar den funka igen.

Men annars så är dom jäkligt bra.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är Siberia V1 bättre än V2 på alla möjliga sätt förutom micen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jonnti, okej, men den har väl garanti på ett år? Så då ere ju bara att skicka in den Har du testat Siberia v1? I så fall vad tyckte du om dom och vilken är bäst utav v1 och v2? Och hur känns kvalitén på v2? Och är skillnaden stor i ljudkvalité mellan vanliga v2 och v2 USB? Vilken tycker du jag ska köpa? v1, v2 eller v2 USB?

Ala_95, säger du så för att du själv bara har testat v1 och det är den som du själv äger? Annars motivera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Jonnti, okej, men den har väl garanti på ett år? Så då ere ju bara att skicka in den Har du testat Siberia v1? I så fall vad tyckte du om dom och vilken är bäst utav v1 och v2? Och hur känns kvalitén på v2? Och är skillnaden stor i ljudkvalité mellan vanliga v2 och v2 USB? Vilken tycker du jag ska köpa? v1, v2 eller v2 USB?

Ala_95, säger du så för att du själv bara har testat v1 och det är den som du själv äger? Annars motivera!

Jag har testat båda och ägt båda (V2 i typ 30 minuter dock).
Det är stora skillnader ljudmässigt, V1 känns mycket luftigare eller vad man ska säga. V2 känns som mörkare, grötigare.
Komfortmässigt så är V1 mycket bättre enligt mig, V2 passade inte på mitt huvud och dom kändes tunga och klumpiga jämfört med V2. V2 kan även bli väldigt varma att ha på sig (enligt kompis) och är inte sköna att ha på sig t.ex. en hel kväll.
Kvalitetsmässigt så är det inte så stor skillnad, jag tyckte att V2 kändes plastigt med det där lädret istället för skönt tyg. Kommer även ihåg att jag tyckte att dom kändes plastiga, eller ja, plastigare än V1.

Dock så är micen mycket bättre i V2 än i V1. Min mic håller än så länge och tycker det är bra att den är för sig själv, fast ljudkvaliteten är inte nära den i V2. Trots det så är det två bra micar.

Enligt mig så är V1 ett bättre köp om man överlever dess mic. Min står på förstärkaren riktad mot mig, visst så hör man tangentbordet rätt så väl men ingen av mina kompisar lider utav det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag föredrar helt klart v2 över v1. Tycker personligen att v2 har en skönare bas. Även diskanten är något klarare än i v1an vilket gör att fotsteg och detaljer hörs något lättare. De blir lite varmare att ha på sig än v1an men sitter betydligt skönare. (Jag hade även problem i v1an med att mina öron tog i. Ett problem som jag inte har i v2 lurarna). Dessutom är micen betydligt bättre på v2an.

Angående usb eller 3.5mm så skulle jag tagit 3.5mm om du har ett bra ljudkort.

Du bör kolla närmare på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18597 + valfri mic (Låter bäst ljudmässigt av alla förslagen och sitter väldigt skönt på huvudet imo.)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386568

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403908 (har en polare som lirar CS med detta headset, enligt honom är det mycket bra positioneringsljud.)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Koss SB49 funkar bra för mig i vartfall.
Sköna, helt okej ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traeskapa
Koss SB49 funkar bra för mig i vartfall.
Sköna, helt okej ljud.

Bra ljud men dålig kvalité. Har haft sönder 2st det senaste året. Blir tröttsamt efter ett tag. (Inte bara jag , många som har problem med detta)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365975

Creative HS-1200 Wireless.

Bästa investeringen jag någonsin gjort.

Brutalt bra ljudkvalité.
Skön "range" på wireless.
Asnice att kunna gå iväg utan att ta av sig hörlurarna, skype på toa osv.
Grym batteritid.
Bra kvalité i micken.
Väldigt bekvämt utan massa jobbiga sladdar som stolen konstant kör över.

Rekommenderat det till 3st polare, alla är supernöjda. 790:- Kostnad.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men om vi säger att du pratar i skype så kan du gå på toa och fortfarande prata i skype? Brutalt galet lol.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Och tveka inte att skriva ett inlägg med ytterligare synpunkter/tips

Nu när jag läst allt, så ska jag kolla runt lite mer på internet, sen återkommer jag. Så håll ett öga på denna tråd de kommande dagarna

I nuläget tänker jag såhär:
Siberia v2 - ändå en uppgradering av v1 med nyaste tekniken. Så i så fall blir det Siberia v2 vit.
Sb49 - väldigt tveksamt nu när andra konkurrenter dök upp
Logitech G35 - Lockande med 5.1 system, bra bas, heltäckande, dock dyra, bra recensioner, dock en som säger at 5.1 inte gör så stor skillnad angående att veta ifall fienden kommer bakifrån.
Razers - Har precis det jag vill ha, bra bas, bra mick, heltäckande och för gamers. Dock har jag inte läst några seriösa recensioner än om hur de är i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Steel Series 5H V2 är grymt bra, USB eller inte vet jag inte. Men jag har den "vanliga" alltså utan USB.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Tack för alla tips! Och tveka inte att skriva ett inlägg med ytterligare synpunkter/tips

Nu när jag läst allt, så ska jag kolla runt lite mer på internet, sen återkommer jag. Så håll ett öga på denna tråd de kommande dagarna

I nuläget tänker jag såhär:
Siberia v2 - ändå en uppgradering av v1 med nyaste tekniken. Så i så fall blir det Siberia v2 vit.
Sb49 - väldigt tveksamt nu när andra konkurrenter dök upp
Logitech G35 - Lockande med 5.1 system, bra bas, heltäckande, dock dyra, bra recensioner, dock en som säger at 5.1 inte gör så stor skillnad angående att veta ifall fienden kommer bakifrån.
Razers - Har precis det jag vill ha, bra bas, bra mick, heltäckande och för gamers. Dock har jag inte läst några seriösa recensioner än om hur de är i verkligheten.

Jag köpte Sennheiser HD555 när jag skulle göra samma val som du sitter i nu (förra veckan.) Var inte riktigt nöjd med mina Siberia v1 lurar så jag tyckte att det var dags att uppgradera sig.

Lyssnade på alla ovanstående och jag tycker följande:

1. HD555 - Överlägset bäst ljud för musik och filmtittande. Riktigt bra spel och positionerings ljud (Även här skulle jag säga att de är bäst men skiljer inte lika mycket som för musik etc.). Överraskande bekvämt!

2. Razer Carcharias - Riktigt bra ljud för att vara ett headset. Positionerings ljudet är riktigt bra och fotsteg, vapenskott osv. låter riktigt bra. Bäst passform av alla hörlurarna (på min skalle). Inte lika bra ljud för musik som HD555 lurarna.

3. Logitech G35 / Siberia V2 - Båda har bra ljud för spelande och fungerar helt okej för musik. Båda sitter skönt på hjässan. Logitech lurarna hade enligt mig bättre positionerings ljud medans v2 hörlurarna var något bättre ljudkvalité på.

Lyssnade även på en hel del andra som inte kom upp på min topp 3 lista iaf.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Enligt mig så är V1 ett bättre köp om man överlever dess mic.

Du är den enda jag hört som säger det, alla recensioner och alla tips man har hört säger att v2 är det bättre köpet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Lite offtopic, men om vi säger att du pratar i skype så kan du gå på toa och fortfarande prata i skype? Brutalt galet lol.

Hela meningen med trådlöst är väl ändå att kunna gå iväg, eller...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Siberia v2 (usb lr inte?)

USB-versionen väljer man bara om man inte har ett internt ljudkort, då det du kopplar in i USB-porten är ett externt ljudkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Razers - Har precis det jag vill ha, bra bas, bra mick, heltäckande och för gamers. Dock har jag inte läst några seriösa recensioner än om hur de är i verkligheten.

Vilket av Razers headset pratar du om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w

Siberia v2 - ändå en uppgradering av v1 med nyaste tekniken. Så i så fall blir det Siberia v2 vit.

Vaddå "nyaste tekniken"..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Du är den enda jag hört som säger det, alla recensioner och alla tips man har hört säger att v2 är det bättre köpet.

Varför tror du jag köpte V2? Varför tror du jag lämnade tillbaka det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Vilket av Razers headset pratar du om?

Han snackar om det som jag länkade till honom i tråden. (Razer Carcharias)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

kom inte ihåg namnet på Razern när jag skrev inlägget tänkte göra edit på det några sekunder senare. Men sen fastnade jag på en recension

och Newklear om du läser på Steelseries hemsida så står det klart och tydligt att de med ny teknik har förbättrat ljudet på v2 jämfört med v1. Varför undrar du?

sen är Sennheiser HD555 så bra till just gaming. Är det inte mer för musik, film. Troligen kommer jag inte välja det headsetet, eftersom jag tycker det är smidigast med just ett headset där micken finns på hörlurarna

sen läste jag en tråd här om Logitechs G35 http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... och där sjönk verkligen mina förhoppningar för det headsetet när jag läste speciellt Hiltons inlägg närmare botten av tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Varför tror du jag köpte V2? Varför tror du jag lämnade tillbaka det?

Dålig hörsel ? j/k Kan bara du själv svara på men det låter konstigt. Dock är det inte värt uppgraderingen om man redan har ett par v1 lurar.

Min åsikt är dock att V2 låter bättre.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Dålig hörsel ? j/k Kan bara du själv svara på men det låter konstigt. Dock är det inte värt uppgraderingen om man redan har ett par v1 lurar.

Min åsikt är dock att V2 låter bättre.

Ta offtopic via meddelande-funktionen. Här ska disktuteras vilket headset jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Jag köpte Sennheiser HD555 när jag skulle göra samma val som du sitter i nu (förra veckan.) Var inte riktigt nöjd med mina Siberia v1 lurar så jag tyckte att det var dags att uppgradera sig.

Lyssnade på alla ovanstående och jag tycker följande:

1. HD555 - Överlägset bäst ljud för musik och filmtittande. Riktigt bra spel och positionerings ljud (Även här skulle jag säga att de är bäst men skiljer inte lika mycket som för musik etc.). Överraskande bekvämt!

2. Razer Carcharias - Riktigt bra ljud för att vara ett headset. Positionerings ljudet är riktigt bra och fotsteg, vapenskott osv. låter riktigt bra. Bäst passform av alla hörlurarna (på min skalle). Inte lika bra ljud för musik som HD555 lurarna.

3. Logitech G35 / Siberia V2 - Båda har bra ljud för spelande och fungerar helt okej för musik. Båda sitter skönt på hjässan. Logitech lurarna hade enligt mig bättre positionerings ljud medans v2 hörlurarna var något bättre ljudkvalité på.

Lyssnade även på en hel del andra som inte kom upp på min topp 3 lista iaf.

Det låter ju trevligt, för då har du erfarenhet och vet vad du talar om dock är ju allt så klart väldigt individuellt vad man tycker för ljud är bra.

Väntar på ditt svar angående tråden om G35.

Sen är jag fortfarande tveksam till Hd555 eftersom den relativt gammal (över 1år) och den är ju inte klassad som gaming (men det behöver ju egentligen itne betyda något).

Därför kommer jag till ditt andra val. Razern. Den låter riktigt lockande både när jag läser vad du skriver och vad tillverkarn razer själva säger (dock kan dom ju inte säga så mycket annat än att den är bra, men man får en översikt över vad den leverar).

Vad är anledningen till att Siberia v2 fick tredje plaseringen och inte var den som inköptes? (bara nyfiken )

Var provlyssnade du alla dessa headsets? Mediamarkt?

Och till sist, kan du komma ihåg några av de du också kollade på som ligger utanför top3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Det låter ju trevligt, för då har du erfarenhet och vet vad du talar om dock är ju allt så klart väldigt individuellt vad man tycker för ljud är bra.

Väntar på ditt svar angående tråden om G35.

Sen är jag fortfarande tveksam till Hd555 eftersom den relativt gammal (över 1år) och den är ju inte klassad som gaming (men det behöver ju egentligen itne betyda något).

Därför kommer jag till ditt andra val. Razern. Den låter riktigt lockande både när jag läser vad du skriver och vad tillverkarn razer själva säger (dock kan dom ju inte säga så mycket annat än att den är bra, men man får en översikt över vad den leverar).

Vad är anledningen till att Siberia v2 fick tredje plaseringen och inte var den som inköptes? (bara nyfiken )

Var provlyssnade du alla dessa headsets? Mediamarkt?

Och till sist, kan du komma ihåg några av de du också kollade på som ligger utanför top3?

Att hörlurarna inte är klassade som gaming är snarare en fördel enligt mig. Finns en hel del reviews som du kan läsa (googla) om hur de presterar i spel.

Siberia v2 headsettet lät inte i närheten lika bra för musikspelande som HD555. Likvärdigt för spelande.
Det kunde inte heller (enligt mig) inte riktigt matcha detaljrikedomen och passformen hos razer headsettet.

Lyssnade på media markt och hos några polare som har olika headsets.

utanför top 3:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253975 - Bra ljud men lite väl dyrt enligt mig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437673 - Surround ljud som inte märktes av speciellt mycket. Kunde bedöma lika bra med stereo lurarna vart saker och ting ägde rum. Sämre ljudkvalité (brukar vara så med fler mindre högtalare). Ganska bra komfort. Tunga!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Kan säga till er att Siberia V2 passar bara på vissa huvuden, absolut inte på mitt och halvbra på min kompis huvud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ala_95 Ok, bra att veta. Tror jag ska testa alla på ljud osv innan jag köper.

majje, ok, ska googla lite på den. Men hur gjorde du för att testa headseten? Tog du med en iPod och plugade in headseten? I så fall, använde du några speciella låtar för att testa surround ljudet och just cs grejer (som fotsteg. Antar att du bara kunde testa fotstegen med de headsets som dina polare hade)

samtidigt som HD555 känns väldigt gamla. Har sett två olika lanseringsår på 2001 och 2005 vilket är 5-9år. Då borde ju inte HD555 kunna konkurera ut de nyaste teknikerna som t.ex Razer använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Ala_95 Ok, bra att veta. Tror jag ska testa alla på ljud osv innan jag köper.

majje, ok, ska googla lite på den. Men hur gjorde du för att testa headseten? Tog du med en iPod och plugade in headseten? I så fall, använde du några speciella låtar för att testa surround ljudet och just cs grejer (som fotsteg. Antar att du bara kunde testa fotstegen med de headsets som dina polare hade)

Tog med alla hem till en av mina polare som har ett bra ljudkort (Asus Xonar Essence STX, eller om det var ST, får fråga honom ) och testade alla efter varandra med: CS, COD 4 , Nyaste batman filmen och lite musik (CD, inte Mp3)

Angående åldern så händer inte speciellt mycket på ljudfronten (vilket talar för att man bör investera på något bra direkt).
Lyssna på dem själv och avgör. Jag tycker (precis som VÄLDIGT många andra) att de låter helt sjukt bra för sitt pris. Som jag nämnt tidigare. Bäst av alla de hörlurar som vi har tagit upp här.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

men hur kunde du ta med alla headseten från Mediamarkt hem???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
men hur kunde du ta med alla headseten från Mediamarkt hem???

Lyssnade bara på Roccat där av de headsets som jag har nämnt (även några andra lite billigare som inte lät speciellt bra). Övriga hade mina polare och klasskamrater. (vilket tyvärr troligen försämrade min bild av roccat hörlurarna eftersom de inte testades på samma sätt).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jaha, men man kan alltså pluga in sin iPod till lurarna på Mediamarkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cir0w
Jaha, men man kan alltså pluga in sin iPod till lurarna på Mediamarkt?

Jajjamän

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

ok, återkommer typ imorrn när jag googlat lite mer på alternativen