Google lanserar Street View i Sverige

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Google lanserar Street View i Sverige

Efter lång väntan lanserar Google tjänsten Street View i Sverige. Företaget möter dock hård konkurrens från andra aktörer.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2009

Det var på tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Tacka vet jag Hitta.se:s 3D kartor, det tycker jag är fräckt

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2005

De måste varit ute och kört här tidigt i somras om man kikar på bilderna. Betydligt mer snö live. ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

Nice, tror ni dom kommer utöka med fler svenska städer?

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellan tgb och ryggstöd
Registrerad
Nov 2002
Citat:

trots identifierbara ansikten och synliga nummerplåtar

Fast google kör filter för att sudda ut just ansikten och nummerplåtar. Fungerar ju inte 100-procentigt, men från va jag sett så är den ganska liberal och det är oftare den suddar ut nåt som inte är ett ansikte än att den missar ett riktigt ansikte.

Din mamma

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009

På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

http://kartor.eniro.se/m/MwCVs

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DF0
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drstock
Fast google kör filter för att sudda ut just ansikten och nummerplåtar. Fungerar ju inte 100-procentigt, men från va jag sett så är den ganska liberal och det är oftare den suddar ut nåt som inte är ett ansikte än att den missar ett riktigt ansikte.

Här fungerar filtret/censuren men är inte helt tillräcklig..

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=s...

Hela den gatan är rätt intressant för övrigt, utgå från länken och titta lite åt vänster till att börja med. Fortsätt sen inåt, pågår en den skumma saker efter vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2008

Offtopic: varför göra en så hemsk reklamfilm till en så bra tjänst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2002

Hittade min bil iaf :), regplåten var blurrad

| Intel i7 2600K@4,5Ghz | FD Nano S | H80i | Asrock Z77E-ITX | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Samsung 840 250Gb/830 128GB | Sapphire Radeon R9 290 4GB | FD Newton R2 650W | Logitech G15/G5 | 3x Packard Bell Viseo 240DX Eyefinity |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Tacka vet jag Hitta.se:s 3D kartor, det tycker jag är fräckt

Hitta.se's 3D kartor är trevliga men deras "Gatuvy" är mycket sämre än Google Streetview.

Eniro kommer nära (dom har ju kopierat Street View rakt av) men saknar den där sjysta zoomen Google har när man hoppar från bild till bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

Tråkigt att de inte har samma bild på google maps
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=59.314579,18.087058&spn=0,...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2009

Det jag tyckte var roligt är att Google Street View kört runt på landsvägar också. S kan man kolla in gatorna i Storuman också, inte bara de större städerna.

Ridbyxan på Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Aug 2003

Det enda jag inte förstår är varför PUL inte gäller i sådana här läge.
Om vi tar myndigheter, så måste man ansöka anstånd att få sätta upp övervakningskameror på offentliga platser och gå u t med information, i form av skyltar.
Kvalitén på tex Hitta.se känns mer detaljerad än en vanlig övervakningsvideo.
Någon som vet varför detta är en gråson?

Emkill, mannen med Lådan =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Hitta.se's 3D kartor är trevliga men deras "Gatuvy" är mycket sämre än Google Streetview.

Eniro kommer nära (dom har ju kopierat Street View rakt av) men saknar den där sjysta zoomen Google har när man hoppar från bild till bild.

Hitta.se har bäst täckning i min stad, många smågator och gågator som de kört runt på och de har även fått med alla ytterområden. Däremot kan man inte titta uppåt och nedåt så mycket och den panorerar inte helt mjukt.
Eniro ser bättre ut men de har inte lika bra täckning, bara ett litet område i innerstaden och de verkar bara ha kört på de största gatorna.
Google har nästan lika bra täckning som Hitta.se men med trevligare zoom och möjlighet att titta uppåt och nedåt. Däremot saknas vissa områden (min gata bl.a) och vissa gågator saknas. Så ingen är perfekt ännu

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2005

Finns lite roliga bilder som "fångats oxå"

http://lmgtfy.com/?q=funny+street+view&l=1

HTPC Antec Fusion remote Chieftec 450W Gigabyte GA-MA78GM-S2H Athlon X2 5050e Zalman 7700Cu Corsair 2x2Gb DDR2 800Mhz Radeon 4770
Work Corsair Carbide 500R Corsair VX550W Antec H2O 620 Asrock P67 Extreme 4 Intel i5 2500K Corsair XMS 2x4Gb DDR3 1600Mhz Sapphire Radeon R9 290 4Gb

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2007

Hitta.se kommer nog ha bättre täckning, men det här blir ett välkommet tillskott till droid-luren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hannover
Registrerad
Aug 2007

Tänkte med bild (på mig och min polare!!!! ooooh!) visa att blurren faktist funkar bra. Och även fast jag har realativt svårt att bevisa att de är jag så, tro mig (:

2600K @ 3.6 | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengence CL9 1600Mhz 8Gb | 460 GTX 768Mb | Crucial C300 64Gb | Samsung 400Gb | Corsair TX650W | Lian Li A05B på ingång!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i mitt rum
Registrerad
Maj 2008
Citat:

HAHA , vad fan gör han där

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Hitta.se har bäst täckning i min stad, många smågator och gågator som de kört runt på och de har även fått med alla ytterområden. Däremot kan man inte titta uppåt och nedåt så mycket och den panorerar inte helt mjukt.
Eniro ser bättre ut men de har inte lika bra täckning, bara ett litet område i innerstaden och de verkar bara ha kört på de största gatorna.
Google har nästan lika bra täckning som Hitta.se men med trevligare zoom och möjlighet att titta uppåt och nedåt. Däremot saknas vissa områden (min gata bl.a) och vissa gågator saknas. Så ingen är perfekt ännu

Samma erfarenhet, google verkar inte ens ha kört på alla större gator när hitta till och med kört runt på min parkering. Eniro verkar dock vara ljusår efter båda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005

Hitta.se har ingen censur. De hittade mig och mina kompisar när vi var i Göteborg.

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Det enda jag inte förstår är varför PUL inte gäller i sådana här läge.
Om vi tar myndigheter, så måste man ansöka anstånd att få sätta upp övervakningskameror på offentliga platser och gå u t med information, i form av skyltar.
Kvalitén på tex Hitta.se känns mer detaljerad än en vanlig övervakningsvideo.
Någon som vet varför detta är en gråson?

Därför PUL gäller fasta övervakningskameror. Du har rätt att till 100% åka omkring och ta kort på vad du vill med en mobil kamera (observera att jag INTE skrev mobilkamera utan mobil kamera).
Detta får du utan några problem lägga upp på internet så länge du inte lägga ut några personuppgifter mm. Och blurrar du ansikten så finns det överhuvudtaget inga alls regler som skulle förbjuda detta.

Det är först när du monterar en fast kamera som inte går att röra som du måste sätta upp skyltar som informerar detta.

Vet många äldre som tror det är förbjudet att ta kort vart man vill tex. Du har all rätt att fotografera och filma på alla platser i hela Sverige (och dom flesta andra demokratiska länder). Det är föst när du är inne i någons privata hus som ägaren har rätt att säga till, men du har till 100% rättighet att ta kort på huset utifrån (möjligtvis inte ta kort IN i huset).

Så Google gör inte något fel alls i det dom gör. Och det dom gör är VÄLDIGT bra. Har tack vare bla Google Maps och dom fotografier som folk lägger upp planerat hur vi skulle åka i Norge förra semestern. Det är ett otroligt intressant och bra verktyg. Ger en bra och fin inblick på intresanta platser.
Ser inte varför en del ska klaga på detta, men det är väl äldre som tror det är farligt att kunna se gatan där dom bor på kort...

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vet många äldre som tror det är förbjudet att ta kort vart man vill tex. Du har all rätt att fotografera och filma på alla platser i hela Sverige (och dom flesta andra demokratiska länder)

Kan vara bra att lägga till att andra regler gäller militära anläggningar som SO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Min bil är med.
Fan, tom byn där jag är född är med, 200 pers stor kanske.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Citat:

LOL är det nya Full moon filmen? xD
Både eniro och hitta har detta och nu ska googlemaps ha det, undrar vilken som kommer bli bäst...

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
TEXT.
Ser inte varför en del ska klaga på detta, men det är väl äldre som tror det är farligt att kunna se gatan där dom bor på kort... [/B]

Det var en fint med blurren som google använder, jämfört med Hitta.se som ej kör med blurren.
Man kan väll se det på olika sätt, visst offentliga kameror kan vara bra för att stoppa brott på offentliga platser.
Däremot kan man vända på det, all data som samlas in behöver inte vara lämplig.
Ponera att en person blir fotad utanför en Erotikshop, där han stöter på en kollega. Rätt lätt att ha fördomar.
Man är olika.

Emkill, mannen med Lådan =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2005

Kul grej, Dock funkar inte riktigt alla gator som dom ska. Ibland kör man igenom ett hus istället för att fortsätta på gatan och hamnar nån helt annan stans. Kolla tex, kungsgatan i sthlm.
Kul att tom lilla Karlskrona finns med. Dock var inte min bil på plats.. Måste varit på jobbet.

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2006

Haha, såg den i Skövde när jag och flickvännen va på stan, och precis som jag trodde så är man med på bild ;D Långgatan i Skövde (tror gatan heter så), vid apoteket. Står och myser lite (; Haha.

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Jag tycker bättre om hitta.se och eniro.se motsvarande funktioner

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Samma erfarenhet, google verkar inte ens ha kört på alla större gator när hitta till och med kört runt på min parkering. Eniro verkar dock vara ljusår efter båda.

Så vitt jag vet har Hitta.se hållt på med street view-körningar i ett par år nu.

Gällande Google: Allt från Östergötland och uppåt, angränsat till Stockholm, ner till Jönköpings- & Kalmar län, med Gotland och Öland inräknat, är kört och fotograferat under de tre sommarmånaderna -09 av enbart en enda person. Det blir lite att stå i.

Även om jag saknar småvägarna tycker jag nog ändå att Googles street view slår Hitta.se:s (det där såg snyggt ut) motsvarighet.

r3mpuh: De fortsätter körningarna denna sommar. Om de främst fokuserar på nya städer eller smågator då återstår att se.

| 8700K @ 5.2Ghz w/ Noctua NH-D15 | ASUS ROG Strix Z370-E Gaming | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB @ 3600Mhz | Samsung 960 Evo M.2 500gb | EVGA 1080TI FE | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | EVGA P2 750W | 1x Samsung 34" 3440x1440 UWQHD, 1x ASUS 27" 2560x1440p IPS @ 144hz |