Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Fördela minnen över tre datorer?

Hejsan,Jag har massa minnen jag måste fördela över tre datorer.

Dator :

1 En tvåkärnig intel 3ghz med ati 4850 grafikkort,används till spel.

2 En Htpc med AMD Athlon II X2 250 + Amd 785G chipset till grafik(ska uppgraderas med ett 5760 för att kunna spela lite på den)

3 En dator med AMD Athlon 64 X2 5200+ och grafiken är det integrerade 690 G chipset. Den används till surfa och lite med foton och word,exel m m.

Minnena jag har är DDR2 av följande storlekar:

7 stycken 512
7 stycken 1 Gigs (3 som är köppta som par om 2 gig,och en ensam.
1 stycken 2 giggs minne

Hastigheten på de sex engiggare minnena som är köpta som par är 800 mhz
Resterande är 667 Mhz

Min tanke är att låta alla datorer få ett par 1 giggare + ett par 512Kb(tot 3 gb)
Så att de kan köras i dual.

Någon som har något annat förslag ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Dator 1: 4*1gb 800mhz = 4gb av dina snabbaste minnen, dualchannel
Dator 2: 1*2gb + 1*1gb + 2*512mb = 4gb, dualchannel
Dator 3: 2*1gb + 2*512mb = 3gb, dualchannel

En lösning kanske? Ger din speldator den bästa minnes-prestandan.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Dator 1: 4*1gb 800mhz = 4gb av dina snabbaste minnen, dualchannel
Dator 2: 1*2gb + 1*1gb + 2*512mb = 4gb, dualchannel
Dator 3: 2*1gb + 2*512mb = 3gb, dualchannel

En lösning kanske? Ger din speldator den bästa minnes-prestandan.

Tvivlar på att dator 2 i förslag ovan kan gå i dual channel.

Fo3
Edit: Förtydligande, förslagen i sig, är helt ok.

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Tvivlar på att dator 2 i förslag ovan kan gå i dual channel.

Fo3
Edit: Förtydligande, förslagen i sig, är helt ok.

Well, jag utgick ifrån att datorerna hade så många minneskanaler. Annars är det väll bara att slopa 512:erna så får han 3gb i vilket fall.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Datorerna har säkert dualchannel-stöd och 4 slottar, men med din föreslagna minneskonfiguration stöds bara single channel.(även efter borttag av 512-or)

Fo3

så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2002

För att kunna gå i dualchannel så måste det inte bara vara ett jämnt antal minnesmoduler utan de måste även vara i samma storlek som jag förstår det.

Eftersom du bara har 1x2 GB så skulle jag gjort så här:

Dator 1: 4x1GB -> 4GB Dualchannel
Dator 2: 2x1GB + 2x512MB -> 3 GB Dualchannel
Dator 3: 1x2GB + 1x1GB + 2x512MB -> 4GB Singlechannel alt.
4x512MB -> 2GB Dualchannel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
För att kunna gå i dualchannel så måste det inte bara vara ett jämnt antal minnesmoduler utan de måste även vara i samma storlek som jag förstår det.

Eftersom du bara har 1x2 GB så skulle jag gjort så här:

Dator 1: 4x1GB -> 4GB Dualchannel
Dator 2: 2x1GB + 2x512MB -> 3 GB Dualchannel
Dator 3: 1x2GB + 1x1GB + 2x512MB -> 4GB Singlechannel alt.
4x512MB -> 2GB Dualchannel

Då får fortfarande inte dator 2 dualchannel.

Men minnesmängden på stickorna ska inte spela någon roll, bara antalet. 2 eller 4 stickor ger dualchannel, även om det är olika storlek på modulerna.

Citat:

If the motherboard has two pairs of differently colored DIMM sockets (the colors indicate which bank they belong to, bank 0 or bank 1), then one can place a matched pair of memory modules in bank 0, but a different-capacity pair of modules in bank 1, as long as they are of the same speed. Using this scheme, a pair of 1 GB memory modules in bank 0 and a pair of matched 512 MB modules in bank 1 would be acceptable for dual-channel operation.

Så länge hastigheten stämmer alltså, vilket alltid går att ändra i BIOS så att alla minnen går under samma hastighet, en som de alla klarar av (667mhz i detta fall)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Då får fortfarande inte dator 2 dualchannel.

citat:If the motherboard has two pairs of differently colored DIMM sockets (the colors indicate which bank they belong to, bank 0 or bank 1), then one can place a matched pair of memory modules in bank 0, but a different-capacity pair of modules in bank 1, as long as they are of the same speed. Using this scheme, a pair of 1 GB memory modules in bank 0 and a pair of matched 512 MB modules in bank 1 would be acceptable for dual-channel operation.

Men minnesmängden på stickorna ska inte spela någon roll, bara antalet. 2 eller 4 stickor ger dualchannel, även om det är olika storlek på modulerna.

Så länge hastigheten stämmer alltså, vilket alltid går att ändra i BIOS så att alla minnen går under samma hastighet, en som de alla klarar av (667mhz i detta fall)

[/QUOTE]

Om du faktiskt läser det citat du lagt in, så ser du att det står "Matched Pairs".

Dvs modulerna måste matcha parvis, 2x1GB + 2x512MB eller andra parvisa konfigurationer för att köra dual channel.

Fo3

Edit: det finns några Intel-chipset som stöder "flex-mode", men det ändrar inte på ovanstående resonemang.

så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Om du faktiskt läser det citat du lagt in, så ser du att det står "Matched Pairs".

Dvs modulerna måste matcha parvis, 2x1GB + 2x512MB eller andra parvisa konfigurationer för att köra dual channel.

Fo3

Edit: det finns några Intel-chipset som stöder "flex-mode", men det ändrar inte på ovanstående resonemang.

Citat:

It is not required that identical modules be used, but this is often recommended for best compatibility for dual channel operation. It is possible to use a single-sided module of 512 MB[1] and a double-sided module of 512 MB in dual-channel configuration, but how fast and stable it is depends on the memory controller.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta

Du visar ju själv i klippet vad han menar.Där står det att det går bra att blanda enkel och dubbelsidiga minnen,det står inget om storleken på modulerna.Och jag har också för mig att modulerna behöver vara av samma storlek sen om dom är enkel eller dubbelsidiga verkar ju kvitta:))

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Phenom II har 2 oberoende 64-bitars minneskontrollers så minnena behöver inte vara av samma storlek på dem. Athlon II är väl Phenom II utan L3-cache och då bör det vara samma sak med den.

Om man i bios ställer in 'ganged mode' fungerar minneskontrollern som förr, dvs identisk minneskonfiguration i båda kanalerna krävs, medans 'unganged mode' gör att minneskontrollerna arbetar oberoende av varandra och kan då ha olika minneskonfiguration. Dock bör det vara samma mängd i båda kanalerna för optimal prestanda.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Du visar ju själv i klippet vad han menar.Där står det att det går bra att blanda enkel och dubbelsidiga minnen,det står inget om storleken på modulerna.Och jag har också för mig att modulerna behöver vara av samma storlek sen om dom är enkel eller dubbelsidiga verkar ju kvitta:))

Om man använder informationen ifrån båda texterna så kan man räkna ut att det varken spelar någon roll om minnena skiljer sig åt på minnesmängd eller annat.