Programmering B, snälla HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska skriva allt i samma fil till att börja med. Det kan bli rörigt i början att börja skriva en klass per fil.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
1 och 1 = 1; 1 + 1 = 2;

Nu ska du inte vara sådan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjalol
haha, jo, jag har tänkt göra det. Men ska man göra uppgiften på två filer, på första skriver man in alla classer och sånt sen på den andra filen skapar man de och sen sätter värde, namn etc? eller hur blir det man kan väl inte göra allt på en enda fil?

Varje klass skall ha en fil var. MinBank.java, Person.java osv... Sedan kan man göra lite olika med main, men du kan sätta main i en lämplig fil. Vet inte riktigt vad du menar med att sätta värde, namn etc, men du kanske menar när man skapar objekten, som t.ex. Person anders = new Person("Anders", "Svensson", 18); om det är du definerat contruktorn för Person. Ja då gör du väll det kanske i main.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Jag tycker att du ska skriva allt i samma fil till att börja med. Det kan bli rörigt i början att börja skriva en klass per fil.

Mm det är nog bäst att börja så kanske, så slipper han inkludera diverse filer hit å dit, men han måste endå göra det antagligen. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret

Nu ska du inte vara sådan

heheheehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du kan inte deklarera en bank som ett konto..

Bank minbank = new konto1();

Håller verkligen inte alls med. Det är exakt som matte, det gäller inte att öva tills det sitter, det gäller att förstå. Du kan sitta i hundra år och öva och öva men ifall du inte förstår kommer du inte att klara det ifall det ändras något. I min erfarenhet är det de som övar och övar tills det sitter som är de som klarar matten sämst och därmed inte klarar det... Det är de som förstår vad som händer som klarar det, och det övar man inte in...

+1, helt logiskt när man väl lärt sig språket (vilket iofs kan vara långt ifrån "logiskt" eller intuitivt (hatar att skriva kod i R t.ex., STATA är ingen dröm heller vad gäller att skriva program i medan Matlab är riktigt trevligt))

Permalänk
Medlem

Jag klarade Programmering B (c++) inte genom att göra som man skulle, utan genom att lösa uppgiften. Så länge jag klarade av att göra ett program som gjorde vad det skulle så spelade det ingen roll om jag använt "rätt" metod.

Samma sätt som matt, vissa pluggar in formler som de inte fattar i huvudet och sätter in i värdena. Andra förstår var formeln gör och kan lösa uppgiften på ett eget sätt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Jag klarade Programmering B (c++) inte genom att göra som man skulle, utan genom att lösa uppgiften. Så länge jag klarade av att göra ett program som gjorde vad det skulle så spelade det ingen roll om jag använt "rätt" metod.

Samma sätt som matt, vissa pluggar in formler som de inte fattar i huvudet och sätter in i värdena. Andra förstår var formeln gör och kan lösa uppgiften på ett eget sätt.

Visst kanske man klarar en uppgift eller så men utan att förstå vad man håller på med så är man ute på tunn is. När man senare ska lösa kanske helt nya problem osv med hjälp av programmering så sitter man där på pottkanten för att man bara apat efter hela tiden.

edit. för övrigt uppskattar inte alla lärare/doktorander när man löser problemet helt enligt uppgiften men på mycket enklare sätt (fick faktiskt ett IG för det nyligen, men skickade koden som jag förstod att hon ville ha den per mail senare) än vad de hade tänkt sig skulle krävas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska

Det går alltid att lösa en uppgift med brute force. Men det jag säger är att man aldrig blir bra ifall du inte förstår, har aldrig sagt att man inte klarar den enskilda uppgiften utan man klarar inte programmeringen i längden

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Så här har jag gjort, jag har suttit hela dagen och gjort det här. Ge mig feedback och rätta om ni kan.Tack!

public class Bankkonto {
private Person kontohavaren;
private double rent;
private double saldo;

public Bankkonto(Person kontohavaren, double rent, double saldo){ //konstruktor
this.kontohavaren = kontohavaren;
this.rent = rent;
this.saldo = saldo;
}

public Person getKontohavaren(){ //fältvariabler
return kontohavaren;
}
public double getRent(){
return rent;
}
public double getSaldo(){
return saldo;
}
public void setSaldo(double saldo){
this.saldo = saldo; //this betyder "det här objektets saldo", dvs fältvariabeln
}
public void setRent(double r){
rent = r;
}
public void setKontohavaren(Person kontohavaren){
this.kontohavaren = kontohavaren;

}
}

//andra classen

public class Persons {
private String förnamn;
private String efternamn;
private int ålder;

public Persons (String förnamn, String efternamn, int ålder) {
this.förnamn = förnamn;
this.efternamn = efternamn;
this.ålder = ålder;
}

public String getFörnamn() {
return förnamn;
}

public String getEfternamn() {
return efternamn;
}

public int getÅlder() {
return ålder;

}

public void setFörnamn(String förnamn) {
this.förnamn = förnamn;
}

public void setEfternamn(String efternamn) {
this.efternamn = efternamn;
}

public void setÅlder(int ålder) {
this.ålder = ålder;
}
}

//tredje classen

public class Banks {
private String banknamn;
private Person chef;
private Bankkonto konto1;
private Bankkonto konto2;

public Banks(String banknamn, Person chef, Bankkonto konto1, Bankkonto konto2){
this.banknamn = banknamn;
this.chef = chef;
this.konto1 = konto1;
this.konto2 = konto2;
}

public String getBanknamn() {
return banknamn;
}

public Person getChef() {
return chef;
}

public Bankkonto getkonto1() {
return konto1;
}

public Bankkonto getKonto2() {
return konto2;
}
public void setKonto1(Bankkonto konto1){
this.konto1 = konto1;
}

public void setKonto2 (Bankkonto konto2) {
this.konto2 = konto2;
}
public void setChef (Person chef) {
this.chef = chef;
}

public void setBanknamn (String banknamn) {
this.banknamn = banknamn;
}

}

Permalänk
Medlem

det här kanske 1/6 av hela programmet. Så jag har säkert annat att göra så om det nån som kan säga nu nästa steg och ge mig lite råd,tips,förslag och exp blir jag tacksam för det.

Permalänk
Medlem

Höll ni på med Java I programmering A? Tufft, vi satt med den alltid så tråkiga C++. Men nu gör vi B + C samtidigt i Java. Gött är det!

Permalänk
Medlem

Jag håller på med programmering B.

Permalänk
Medlem

Språket är Java

Permalänk
Medlem

Grejjen är att om du inte klarar av att göra en uppgift vars syfte är att *testa dina* kunskaper så ska du ha IG. Det kanske känns främmande men det är så världen fungerar, såvida du inte är USAs president och får fredspriset under tvärtomveckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Grejjen är att om du inte klarar av att göra en uppgift vars syfte är att *testa dina* kunskaper så ska du ha IG. Det kanske känns främmande men det är så världen fungerar, såvida du inte är USAs president och får fredspriset under tvärtomveckan.

Du har lite rätt, men vissa uppgifter brukar faktiskt blanda in saker man inte har gått igenom innan som helt plötsligt spelar en stor roll. Man kanske inte har satt ihop flera olika koder heller, så när man ska göra det så kan det bli problem. Därför behöver man ganska ofta lärare som kan hjälpa till med någon ledtråd. Men man ska absolut inte få IG bara för att man inte klarar något steg i en uppgift.

Permalänk
Medlem

class person {
Person chef;

.....

Person chef = new Person();
chef.minbank = "stina"

är det så man gör?
asså jag har classen person och variablen chef under classen
och chefen ska få ett namn.

Permalänk
Avstängd

Nej, du skapar objekt utav en klass i den klassen du ska använda dig utav objektet.

När du skriver "Person chef = new Person();" så har du skapat ett objekt av typen Person, där variabelnamnet är "chef". Av vad jag kan se så har du ingen variabel som heter "minbank" i Person-klassen så då kan du inte skriva chef.minbank = "stina";

Vad är det du försöker göra?

Permalänk
Medlem

class Bank {
Person chef;
String banknamn;

public class minBank {
public static void main(String[] arg) {

String banknamn = new String();
banknamn.minBank = "nordéa";
Person chef = new Person();
chef.minBank = "Stina";

Det blir bara fel :S

Jag försöker ge för och efternamn,ålder etc asså skapa objecter.

Permalänk

du skapar ett objekt av klassen sträng men du anropar ett attribut minbank på en sträng vilket inte finns... Ge hellre en lång förklaring till exakt vad du vill göra så kan någon hjälpa dig... Din kod är rätt fel, svårt att förstå vad du egentligen vill...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Asså, jag har flera classer, med classen jag ska skapa object med har namnet Personer(class personer). Och i classen så har jag variablar Person chef; String förnaman; String efternamn; etc.

Sen har jag även skapat en main metod med en class minBank
public class minBank {
public static void main(String[] arg) { .

Där jag skriver Person chef=new Person(); för skapa ett object med förnamn, efternamn, ålder etc. Efter jag har skapat objectet så skriver jag chef.förnamn = "Stina";
För att ge chefen ett namn m.m men tydligen gör jag fel som jag inte märker.

Permalänk
Medlem

Du kan inte direkt komma åt en variabel i en klass om variablen är deklarerad som privat, då kommer du bara åt den i sin egen klass. Då måste du ha get/set-metoder för att komma åt de.
Som ett exempel:

public class Bank { private String name; public Person ceo; public String setName(String name) { this.name = name; } } public class Program { public static void main(String[] args) { Bank bank = new Bank(); bank.name = "SEB"; // Fungerar inte eftersom name är privat. bank.setName("SEB"); // Fungerar bra då metoden är deklarerad som publik bank.ceo = new Person("Klas", "Malmberg"); // Fungerar bra eftersom ceo är publik. } }

Som ett ledord, tänk dig att du bara kan anropa de metoder och variabler du har deklarerat i dina klasser. Däremot måste du tänka på det jag skrev först i det här inlägger. Vilka access modifiers som finns och exakt vad de innebär är inte intressant för dig nu förutom private och public som gör som jag skrev ovan.

Permalänk
Avstängd

Vi kan omöjligt få dig att förstå via ett forum, eller ja det skulle ta för lång tid. Du måste läsa på Java grunderna från början. Har du en grund-kurs bok så läs den eller gå till biblioteket och låna en! Du försöker bygga en pyramid uppochned!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Asså, jag har flera classer, med classen jag ska skapa object med har namnet Personer(class personer). Och i classen så har jag variablar Person chef; String förnaman; String efternamn; etc.

Sen har jag även skapat en main metod med en class minBank
public class minBank {
public static void main(String[] arg) { .

Där jag skriver Person chef=new Person(); för skapa ett object med förnamn, efternamn, ålder etc. Efter jag har skapat objectet så skriver jag chef.förnamn = "Stina";
För att ge chefen ett namn m.m men tydligen gör jag fel som jag inte märker.

Person chef = new Person("stina", "svensson", 54);

Är rätt sätt för dig att skapa ett Person-object.

Permalänk
Medlem

men det står error :S thats the problem jag kan inte gå vidare p.g.a det

Permalänk
Citat:

men det står error :S thats the problem jag kan inte gå vidare p.g.a det

Men... Vad får du för error då?

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Men... Vad får du för error då?

lol xD Undrar hur den riktiga Sheldon skulle reagera på denna tråd!

Permalänk
Medlem

Jag använder NetBeans. Det står:

cannot find symbol
symbol : constructor Person(java.lang.String)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
lol xD Undrar hur den riktiga Sheldon skulle reagera på denna tråd!

hahaha, han är för go

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

När jag skriver Person chef = new Person("Stina"); så får jag error

Men när jag skriver Person chef = new Person();
så funkar det. Sen skriver man ju chef.person = "Stina"; ännu mer error

Permalänk
Citat:

cannot find symbol

Ser ut som du anropar en konstruktor som inte finns.. med andra ord du skapar ett objekt men skickar bara in en enda lång sträng...

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Avstängd
Citat:

cannot find symbol

Det betyder att du försöker använda en kontruktor Person(java.lang.String) som inte finns i klassen Person. Du har bara en kontruktor som heter: public Persons (String förnamn, String efternamn, int ålder), du har också lagt till ett 's' på flera klasser av någon andledning