Installera Linux på 5 minuter

Permalänk
Medlem

Installera Linux på 5 minuter

I en test av 8 olika distro baserade på KDE så nämner de Sidux, som likt Ubuntu också är baserad på Debian Sid. Men till skillnad från de andra som verkar ta minst 20 minuter att installera så tar den här 5 minuter:

"The custom installer is fantastic, and it took under five minutes to create a permanent installation on our hard drive, which must be something of a record."

http://www.tech-news-daily.info/in-depth-8-of-the-best-kde-di...

Är det någon som testat Sidux? Eller har en ledig dator och 5 minuter över?

Permalänk
Medlem

kollade på youtube ocha det verkar vara xfce som tar runt 5min ren installtid på en virtuell burk.
KDE låg runt 10min, sedan är ju inte install det som tar tid utan alla apt-get eller konfigs man gör sedan.

Permalänk
Medlem

Sidux är väl dock helt enkelt en snapshot av Debian sid, och inte riktigt någon "egen dist"? Jag undrar hur lång tid en vanlig debianinstall tar i jämförelse, alltså inte netinstall.

Permalänk
Medlem

och vad spelar installationstiden för roll? är det inte kvalitén på os:et som är det intressanta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och vad spelar installationstiden för roll? är det inte kvalitén på os:et som är det intressanta?

Om man installerar om ofta så kan det vara intressant!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte Ubuntu's 20 minuter är nåt att bråka om heller Det är värre med typ Windows, som man MÅSTE installera om då och då, som tar ett par timmar i anspråk...

Edit: Oj, vilken trollig kommentar det blev. Menar inte att flame'a. Men tror de flesta håller med mig ändå. Det tar längre tid och bör göras oftare, är min poäng

Permalänk
Medlem

Debian har jag installerat tidigare på fem minuter, men jag kommer inte ihåg om jag körde in X med tillhörande program. Netinstall var det som gällde, dock hade jag ett lokalt speglat debianarkiv, annars hade det aldrig fungerat med den ADSL-linan jag satt på då

Ubuntu tar tyvärr längre tid att installera då det envisas med att läsa från skivan istället för att köra netinstall som standard, vilket är långsammare om man har tillgång till en snabb lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Om man installerar om ofta så kan det vara intressant!

vad finns det då för anledning att installera om linux? såvitt jag ser på det bara när man har klantat sig fullständigt och hur ofta händer det. Annars lever en linux installation mycket längre än en motsvarande windows installation.

Permalänk
Medlem

Ja asså, det är inte tiden att göra OS-installationen som är kritiskt utan alla konfigurationsinställningar + ev efterinstallationer som tar tid.

Permalänk
Medlem

Det tar ju inte många minuter att installera standard Ubuntu från ett snabbt USB-minne...

Permalänk
Medlem

Senast jag blåste in ubuntu mini ison tog det inte mer än ett par tre minuter att installera. Sure, knappt några paket och inget X men vad ska man med sådant till