Playstation 3 hackad !!

Permalänk
Medlem

Playstation 3 hackad !!

http://prylzonen.se/2010/01/24/playstation-3-ps3-hackad/

Äntligen är Playstation 3 hackad!

Nu får vi nog snart möjligheten att utnyttja ps3ans fulla potential!!

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pozzi
http://prylzonen.se/2010/01/24/playstation-3-ps3-hackad/

Äntligen är Playstation 3 hackad!

Nu får vi nog snart möjligheten att utnyttja ps3ans fulla potential!!

För en (som mig) person som inte fattar vad detta betyder. Vad betyder det?

Vad skulle vi kunna göra som vi inte redan kan? :S Förutom att ändra kanske skins ect.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Skall man tro på det?

Permalänk
Medlem

Vore lite roligt, har alltid velat programera lite spel och egna apps till denna underbara maskin

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite märkligt att de nu skulle ha lyckats hacka den men man vet aldrig.. kanske på tiden att sätta sig å lusläsa alla ps3 forum igen
Jooh4an:
Vad det betyder enligt vad jag kan förså av det korta blogginlägget är att man kommer kunna göra riktig homebrew till den samt kanske implementera åtkomst till gpu vid linux och liknande smarriga saker då han fått totalt hårdvarukontroll över maskinen, som sagt om jag förstod det korta blogginlägget rätt

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoan
Det känns ju lite märkligt att de nu skulle ha lyckats hacka den men man vet aldrig.. kanske på tiden att sätta sig å lusläsa alla ps3 forum igen
Jooh4an:
Vad det betyder enligt vad jag kan förså av det korta blogginlägget är att man kommer kunna göra riktig homebrew till den samt kanske implementera åtkomst till gpu vid linux och liknande smarriga saker då han fått totalt hårdvarukontroll över maskinen, som sagt om jag förstod det korta blogginlägget rätt

Jo precis, full access till RAM och processorn gör att man kan kompilera egna program och köra. Fullt möjligt att ladda homebrews och skapa loaders till isos osv. i framtiden men det är ju ett jäkla jobb kvar och jag förmodar att han bjuder in fler till lekstugan snart.

Även om jag tycker Hotz är en riktig "attention whore" om jag får uttrycka mig så så är han faktiskt "ganska" duktig på sin sak...

Permalänk
Medlem

har varit många fejk-announcements tidigare fast om det stämmer är det riktigt nice, äntligen har man tillgång till gpu'n i linux då antar jag?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
har varit många fejk-announcements tidigare fast om det stämmer är det riktigt nice, äntligen har man tillgång till gpu'n i linux då antar jag?

Mjo men killen som announcat det är ju ingen mindre än första killen som jailbreakade iphone så det känns någorlunda legit, mjo tror inte det kommer dyka upp full gpu tillgång till linux för detta på ett bra tag men ser ju minst sagt lovande ut

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Avstängd

Äntligen! Ifall det nu är sanning. Det får man väl vänta o se.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Sötast

Så det tog endast 5 veckor att cracka PS3an, men det tog 3år och 1 månad att bestämma sig för att prova?

Permalänk
Medlem

Nej, det tog betydligt mer tid än fem veckor om man räknar in all kunskap som samlats in under dessa tre år. Hade inte hackern i fråga haft tillgång till andras redan testade ingångar och fakta om hur systemet fungerar så hade han förmodligen inte kommit nånstans på fem veckor. Och hacket är långt ifrån klart.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Precis som reflux säger. de e långt ifrån klart men om detta stämmer så e de en bra bit på vägen. Som Ps3 ägare själv hade man nästan tappat hoppet över detta. Men vi får väl se hur de ser ut om nån månad

Permalänk

Blir o skaffa den gamla PS3 modellen då (dvs när detta fungerar).

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

Blir en ps3 direkt om det kommer någon fungerande mod till ps3.
Tvivlar inte direkt på denna personen då han är väldigt känd, och som sagt han som ligger bakom jailbreak till iphone.

Frågan är om det kommer fungera bra, om sony lyckas patcha det direkt osv.
Microsoft lyckas iaf inte hålla undan Flashningarna så man får väll hoppas han har hittat något som dom inte kan ta bort modifikationen helt.

Permalänk
Medlem

mmmmmm homebrew.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

vad innebär detta mer exakt :S? fattar nada, homebrew och GPU och vad har linux att göra med PS3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ssaft
vad innebär detta mer exakt :S? fattar nada, homebrew och GPU och vad har linux att göra med PS3?

Jadu, inte lätt att vara utanför
*Homebrew = Hemmabryggt, direkt översättning passar in rätt bra. En PS1 emulator på ett PSP eller ett modchip till PS2 är få exempel på vad homebrew innebär. http://en.wikipedia.org/wiki/Homebrew_%28video_games%29 läs och lär.
*GPU = Graphics Processing Unit eller varför inte säga grafikkort?
*Och till sist, vad har Linux att göra med PS3? Man kan installera Linux på de vanliga tjocka PS3.

Vad detta innebär mer exakt är att vi kortfattat kommer kunna använda hemmagjorda applikationer och spela backuper på våra ps3.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

fattar inte så mkt. har aldrig varit intresserad av programering osv. men kan inte sony återgärda hackningen genom att bara skicka ut en ny mjukvaruuppdatering så länge man inte använder linux?

Permalänk
Medlem

piratkopiering. cheaters. najs. samma framtid som för xbox360. mycket att vara glad över.

Permalänk
Medlem

Idealet vore om man INTE lyckas rippa spelen korrekt men öppnar upp för homebrew. Svårt, men man kan ju drömma.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
piratkopiering. cheaters. najs. samma framtid som för xbox360. mycket att vara glad över.

Lite dyrare än xboxen bara!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jo för en blu-ray brännare är ju så billig, och obrända blu-rays också

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Permalänk

Varför är det en så fantastisk nyhet? Homebrew och alla emulatorer körs väl fördelaktigen på PC, där de fungerar utmärkt. Att detta skulle kunna öppna upp för piratkopiering, är ju bara väldigt trist.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Vad är det man är ute efter med en "hackad" PlayStation 3 då? Linux har du alltid kunnat installera med modeller innan Slim - och som en vanlig dator gör den lite nytta med 256MB RAM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
piratkopiering. cheaters. najs. samma framtid som för xbox360. mycket att vara glad över.

Xbox 360:n har haft en del piratkopiering men Microsoft har tagit krafttag mot alla former av modifikationer. Sedan är det virtuellt omöjligt att aktivt fuska på Xbox Live utan att bli bannad, om inte direkt så åtminstone väldigt snabbt. Så det är ju inte hemskt, men Sony skulle nog inte alls vara lika duktiga som Microsoft på att identifiera sådana saker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jo för en blu-ray brännare är ju så billig, och obrända blu-rays också

Ifall man knäcker det helt så lär man väl kunna göra som tex på första xboxen, lägga över spelen helt lokalt på hårddisken, och inte behöva bränna en blu-ray. Problemet lär väl bli att man isf kan behöva en större hårddisk;)

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

George Hotz skriver på sin blogg:

I have read/write access to the entire system memory, and HV level access to the processor. In other words, I have hacked the PS3. The rest is just software. And reversing. I have a lot of reversing ahead of me, as I now have dumps of LV0 and LV1. I’ve also dumped the NAND without removing it or a modchip.

3 years, 2 months, 11 days…thats a pretty secure system

Took 5 weeks, 3 in Boston, 2 here, very simple hardware cleverly applied, and some not so simple software.

Shout out to George Kharrat from iPhoneMod Brasil for giving me this PS3 a year and a half ago to hack. Sorry it took me so long

As far as the exploit goes, I’m not revealing it yet. The theory isn’t really patchable, but they can make implementations much harder. Also, for obvious reasons I can’t post dumps. I’m hoping to find the decryption keys and post them, but they may be embedded in hardware. Hopefully keys are setup like the iPhone’s KBAG.

A lot more to come…follow @geohot on twitter

I hans ord, den var enkel å hacka, å han har full åtkomst till hårdvaran, det är kompilering av mjukvara som fattas nu.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
UNDERBART :D:D:D

Blir detta något utbrett kommer ju Sony satsa omöjligt ännu mindre tid på att välbehövligt utveckla systemet. Se på PSP och hur Sony mördade den genom att fokusera all kraft på att göra det svårare för homebrew-communityn hellre än att uppmärksamma deras budskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
För en (som mig) person som inte fattar vad detta betyder. Vad betyder det?

Vad skulle vi kunna göra som vi inte redan kan? :S Förutom att ändra kanske skins ect.

Det betyder att det finns en möjlighet att en person lyckats hacka PS3. Om det här stämmer så har vi ett chip eller liknande att se fram emot inom 1-2 års tid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken