IPRED till högsta domstolen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Om jag som sagt inte gör det. Men har öppet trådlöst. Behöver jag vara orolig då?

Din pedofil-granne blir säkert jätteglad att han obehindrat kan tanka bilder på småflickor... du får själv bedöma om du behöver vara orolig eller ej!

Permalänk
Medlem

Varför inser dom inte bara att detta kostar mer än vad det smakar. Alla kommer bara fortsätta att motarbeta IPRED så mycket som det bara går.
BORT MED SKITEN!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Oavsett vad alla tycker i frågan, så är det ju faktiskt olagligt att fildela upphovsskyddat material.

Så gör man inte det, så behöver man inte vara orolig

Om jag har en privat server hemma med film/musik/bilder ja allt för mitt privata bruk, lösenords-skyddad naturligtvis, bör jag oxå vara orolig för att Herr Pontén hackar sig in och drar mej inför domstol?
Du är inte lite naiv du inte, open your mind.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Vad har bilden för relevans till artikeln? =D

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Om jag har en privat server hemma med film/musik/bilder ja allt för mitt privata bruk, lösenords-skyddad naturligtvis, bör jag oxå vara orolig för att Herr Pontén hackar sig in och drar mej inför domstol?
Du är inte lite naiv du inte, open your mind.

Jag är inte naiv

Saken är den att han hade flera tusen ljudböcker tillgängliga på sin ftp. Visst är det fel att någon från lagens sida, skulle inte tro det är Ponten som personligen kan hacka sig in..., tar sig in och kikar vad som finns på ftp'n.

Om antipiratbyrån, riktar sin uppmärksamhet mot just en ftp, så måste de ha goda skäl till det, antingen så finns det massvis med material på den, vilket det fanns i detta fallet.
Den kanske inte heller är så privat som de utgör sig för att vara, lagen säger att om jag köper en skiva/ljudbok får jag dela med mig till mina närmaste.

Men om en kusin till en kompis-kompis, får tag i ett inlogg, då är nog gränsen överskriden?
Vi vet inte hur många som hade tillgång till denna ftp, men att den drar till sig uppmärksamhet från antipiratbyrån måste väl säga något i alla fall?

Så nej, om du har en ftp med dina 20-30 köpta ljudböcker på som du delar med dina syskon och närmsta vänner så behöver du inte vara orolig!

Och nME, varför har du satt nätet öppet?
Jag tror att du skall vara mer orolig att en illasinnad privatperson än att antipiratbyrån hälsar på ditt nätverk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Vad har bilden för relevans till artikeln? =D

Jag tycker det ser ut som en vanlig log över en FTP-anslutning, och i artikeln så pratar de om en FTP-server som innehåller ljudböcker. Det är väl den relevansen jag ser

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte naiv

Saken är den att han hade flera tusen ljudböcker tillgängliga på sin ftp. Visst är det fel att någon från lagens sida, skulle inte tro det är Ponten som personligen kan hacka sig in..., tar sig in och kikar vad som finns på ftp'n.

Om antipiratbyrån, riktar sin uppmärksamhet mot just en ftp, så måste de ha goda skäl till det, antingen så finns det massvis med material på den, vilket det fanns i detta fallet.
Den kanske inte heller är så privat som de utgör sig för att vara, lagen säger att om jag köper en skiva/ljudbok får jag dela med mig till mina närmaste.

Men om en kusin till en kompis-kompis, får tag i ett inlogg, då är nog gränsen överskriden?
Vi vet inte hur många som hade tillgång till denna ftp, men att den drar till sig uppmärksamhet från antipiratbyrån måste väl säga något i alla fall?

Så nej, om du har en ftp med dina 20-30 köpta ljudböcker på som du delar med dina syskon och närmsta vänner så behöver du inte vara orolig!

Självfallet menade han inte att Pontén personligen snokade igenom FTP:erna, utan han är ju trots allt Antipiratbyråns förvridna ansikte utåt.

Problemet här är ju att Antipiratbyrån (med vänner) inte behöver ha knyst om några utdelare eller liknande för att starta en utredning, eller vad du vill kalla det, eftersom de aktivt går ut och jagar efter material på beställning av stora utgivare. Vare sig du delar ut en torrent, lösenordsskyddad FTP, vad som helst.

Sedan spelar det ingen roll inför lagen hur mycket du delar ut så länge du delar ut det. Delar du ut material till familj och vänner begår du fortfarande ett i dagens lagstiftning ett lagbrott. Vilket förstås är lika omodernt som det är kontraproduktivt.

Citat:

Jag tror att du skall vara mer orolig att en illasinnad privatperson än att antipiratbyrån hälsar på ditt nätverk...

Själv skulle jag tycka att privata verksamheter som kollar upp mitt nätverk är bra mycket mer otäckt än en privatperson som jag kan stänga ute. För även om den här "elaka" personen som loggar in på ditt nätverk utför olagligheter och du står till svars som ägaren till nätverket så är det lika rättfärdigat som att ställa butiksanställda till svars vid butikssnatteri. Då är det ju inte säkerheten som är problemet - utan rättsystemet.

Permalänk
Skäggig legend

behöver man noja sig över att man är på swe*iracy varje dag?

lol

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte naiv

och detta fallet handlar om 27st ljudböcker... knappast tusentals?

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

När det ändå är många här som verkar kunniga om detta måste jag fråga ...
vad jag förstår är det ju absolut olagligt att spela upp nedladdad musik i skolan på tex idrotten...
men det är väl även olagligt att spela köpta skivor där, då skolan är ju lite längre bort än mina "nära", och ändå så får vi skoluppgifter att bränna musik på cd skiva och ta med och spela upp...
på alla köpta cd skivor jag har står det iallafall "Endast för privat bruk."
och skola/arbete e väl ändå offentlig och inte privat ?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Mr.Borka...

Återigen, delar du inte ut något upphovsrättsskyddat material, så behöver du aldrig oroa dig för att de kommer granska dig

Och jo, du får skapa en kopia av en skiva eller en ljudbok och ge till din familj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Hade inte internet funnits så hade jag aldig upptäckt så många bra band och ett ett par filmer (även om många filmer rent ut av suger) så köper jag bara det som verkligen är värt att ha.

Försvinner inte värdet i filmen när man redan vet vad som komma skall? När man vet slutet och alla möjliga up and downs? Ditt argument fungerar inte riktigt där.

Artister som säljer dåligt klagar på piratkopieringen. Jag tror inte matematiken är svårare än att är du sämre får du sämre inkomst och är du bättre så får du mer inkomst. Sen kan PR och andra faktorer dela in men den generella matematiken är så.

Jag tror även många artister gynnas av nerladdning när det kommer till konsertbiljetter. Några som det inte hjälp är väl b.l.a U2, Metallica, Ironmaiden, Bruce springsteen m.fl. för de har väl alltid fyllt sina ställen och de kan sin genre rätt så jävla bra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med att bolagens ovilja till att utvecklas är skrämmande dålig, men det går inte att förklara bort att musikförsäljningen halverats, om inte mer på ett decennium, och detta medans musiken bara blivit billigare.

När jag gick gymnasiet... för 15 år sedan... hehe, kostade en skiva lika mycket som den gör idag.

Men på den tiden köpte fler personer skivor ofta pga en låt, och sedan "lyssnade man in sig" på resten av skivan.

Vi hade aldrig haft de skyhöga konsertpriser idag om det inte varit för piratkopiering av musik.
Men jag är en bandit och bov jag också, jag har inte köpt en skiva sedan... 1996... oj jösses...
Men alternativet har inte heller varit intressant för mig, jag har ingen fysisk skivspelare, jag vare sig vill eller har lust att åka in till stan och trängas i en skivbutik, med annat löst folk.

Jag vill kunna, till ett acceptabelt pris, kunna lyssna/köpa musik hemifrån.
Och inte förräns nu kan jag det, spotify löser det mesta för mig, de låtar de inte har kompletterar jag den gamla vägen (nedladdning), då jag inte betalar 9 spänn styck för en digital kopia på en låt.

Hade bolaget tagit 2 kr styck för en låt, hade de sålt så jäkla mycket mer!!!

Men som sagt, om man inte fildelar upphovrättsskyddat material, behöver man inte oroa sig

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Ursäkta mig, men DET är BS.
Du kan visst döma någon till medhjälp utan att någon har dömts för det faktiska brottet. Intresseorganisationerna har bevisligen kunnat ladda hem upphovsrättsskyddat material från TPB.
Bara för att man inte kan sätta dit enskillda användare så betyder det inte att man inte kan sätta dit TPB-gänget för medhjälp.
Sedan kan man diskutera huruvida det var rättvist eller om rättegången gick rätt till.

Det där får du någ vänta med tills ngn lite mer kompetent domstol har sagt sitt. I för sig med tanke på läget i landet skulle jag inte bli förvånad om de skippar helt domstolar och bara inför media skatt för att alla är pirater.

Permalänk
Medlem
Citat:

inför media skatt

Finns redan, såkallad kasset-avgift

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det där får du någ vänta med tills ngn lite mer kompetent domstol har sagt sitt. I för sig med tanke på läget i landet skulle jag inte bli förvånad om de skippar helt domstolar och bara inför media skatt för att alla är pirater.

Varför vänta? Citerar WiKi som i sin tur citerar Svensk Lag:

I brottsbalken 23 kap 4 § föreskrivs:

Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet.

Ingenstans omnämns det att gärningsmannen måste ha dömts!

Permalänk
Medlem

Mmm... se hur det gick med han klottraren på Konstfack. Han har t. o. m. erkänt att han arrangerade och bidrog till en kvaddad tunnelbanevagn... igår droppade polisen saken. Så mkt för den rättvisan

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det där är jäva BS. För att kunna vara medhjälp måste det finnas ngt brott. Ngt brott has inte bevisats i domstol. För att inte tala om att en hel del saker blir plötsligt olagliga då de kan hjälpa till vid brott.

Det är helt absurt att olika regler ska gälla på nätet. Det blir som idioterna här i Tyskland som hävdar att FPS spel gör folk till galna mördare medan jakt är en trevlig och fridfull sport.

Hey hey! Tyskarna har faktiskt rätt!!

http://www.youtube.com/watch?v=W2QxLpS3aIM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas

Nu råkar det vara så att de allra flesta anser att det är fejk!
Går inte att bevisa egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
När det ändå är många här som verkar kunniga om detta måste jag fråga ...
vad jag förstår är det ju absolut olagligt att spela upp nedladdad musik i skolan på tex idrotten...
men det är väl även olagligt att spela köpta skivor där, då skolan är ju lite längre bort än mina "nära", och ändå så får vi skoluppgifter att bränna musik på cd skiva och ta med och spela upp...
på alla köpta cd skivor jag har står det iallafall "Endast för privat bruk."
och skola/arbete e väl ändå offentlig och inte privat ?

Det där undrar jag faktiskt också om, i vår skola säger dom att man ju inte får visa egna filmer hemifrån för klassen även om man sett dom, då borde det ju vara samma med musik? Och idrottslärarna har ju CD-skivor med musik när man har gympa.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

precis!
och vi har till och med fått i uppgift att bränna låtar på skiva dvs nerladdade eller från andra skivor både och är ju olagligt att kopiera väl?
och sedan ta med och spela upp till våra egna uppvärmningar...
länge sedan vi fick ta med oss nån film men tror säkert att dom skulle tycka att det var en jätte bra ide utan en tanke på lag boken...

det är ju lustigt att något så omtalat utförs i skolor inför ögonen på oss ungdomar som borde bli uppfostrade med att så gör man inte...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bor många studenter här som kan behöva lite gratis Internet. Jag behöver inte hela min bandbredd, så varför inte dela med sig?
Givetvis har jag trådlösa och min egen dator på olika sidor brandväggen.

Citat:

Din pedofil-granne blir säkert jätteglad att han obehindrat kan tanka bilder på småflickor... du får själv bedöma om du behöver vara orolig eller ej!

Jag är glad att det är här diskussionen är, få andra ställen där man kan diskutera efter att pedofilkortet är spelat. Men nej, jag anser inte det vara min sak att bry mig om någon kommer åt sådant eller ej.

Citat:

Den är rolig. Men 100% fejk. Däremot finns det säkert såna här tendenser. En forskningsrapport jag läste visade att "aggresivitetshalten" (adrenalin eller testosteron om jag minns rätt) höjdes hos folk under och några minuter efter de spelade våldsamma spel. Däremot har jag inte sett, och tror inte på, en koppling mellan det och att man skulle bli mer aggressiva i andra situationer. Bara för att man i vrede slår tangentbordet betyder det inte att man skulle ha mindre spärrar mot att slå andra människor.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Kult

Citat:

En forskningsrapport jag läste visade att "aggresivitetshalten" (adrenalin eller testosteron om jag minns rätt) höjdes hos folk under och några minuter efter de spelade våldsamma spel. Däremot har jag inte sett, och tror inte på, en koppling mellan det och att man skulle bli mer aggressiva i andra situationer. Bara för att man i vrede slår tangentbordet betyder det inte att man skulle ha mindre spärrar mot att slå andra människor.

Jag har knäck ett tgb å 2 möss, men aldrig slagit nån å har för avsikt att aldrig behöva göra det heller.
OT: Du är ansvarig för allt du gör, så har du trådlöst men inte vidtar rätta åtgärder så kan du dömas för det. Samma sak som att lämna nycklarna i bilen.
Dock ang förening(/affär) så har dom säkert undantag för detta av giltiga själ

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte naiv

Du är ju bara patetisk! Herregud allt ska vara lagligt att dela! Sen får skiv/film/spel-industrin gör bäst dom vill för att anpassa sig. Det är så det ska fungera i ett fritt och normalt samhälle. Allt ska anpassas efter hur majoriteten gör och anser! Inte hur själva företagen som ger ut materialen vill. Det är ju sjukt att följa företags föreskrifter när det är majoriteten som bestämmer inte Henrik Pontén med regering(som företagen styr) o CO. Den som anser att jag har fel är ju bara blåst och vill ha ett samhälle där företag går före den enskilda människan. Inte för att jag är för illegal fildelning. För jag bryr mig verkligen inte. Vare sig jag får tag på saker eller inte så tänker jag inte betala. Det jag betalar för är det jag behöver mest. Sen kan resten av nötterna gå under. Som om jag bryr mig? F*ck vad en del av människor är dum*a! Blir verkligen irriterad på folk som verkligen tror att det är bäst med att företag ska få styra i samhället. Arkebusering på den gruppen så att jag slipper kräk*n! Ta inte illa upp ipred nissar ni är bara ett gäng som man vill ha under fotsulan *som när man försöker släcka sin cigarett*...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Sömnbrist?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är glad att det är här diskussionen är, få andra ställen där man kan diskutera efter att pedofilkortet är spelat. Men nej, jag anser inte det vara min sak att bry mig om någon kommer åt sådant eller ej.

Det blir din sak att bry dig den dagen några Rambo-wannabies stormar din lägenhet och bär ut din datorutrustning synligt för alla.

Armind, liten Stalin eller Hitler-wannabe?

hmmm... "Ta inte illa upp ipred nissar ni är bara ett gäng som man vill ha under fotsulan *som när man försöker släcka sin cigarett*..."

Och du anser dig vara bättre än Ponten, Storföretagen och Regering. Här får du en ny definition - Parasit. Det är vad du låter som!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir din sak att bry dig den dagen några Rambo-wannabies stormar din lägenhet och bär ut din datorutrustning synligt för alla.

Armind, liten Stalin eller Hitler-wannabe?

hmmm... "Ta inte illa upp ipred nissar ni är bara ett gäng som man vill ha under fotsulan *som när man försöker släcka sin cigarett*..."

Och du anser dig vara bättre än Ponten, Storföretagen och Regering. Här får du en ny definition - Parasit. Det är vad du låter som!

Bättre? Du anser att andra står över dig? Är du galen eller? Är du den lägre sortens människa? Regeringen står inte över dig och mig! Var har du lärt dig att regeringen står över befolkningen? Då är det klart vi inte förstår varandra. Rent intelligensmässigt då alltså. Jag har inte sagt någonstans i mitt inlägg att jag står över alla då i min mening har alla människor samma värde. Du kanske ska ta och läsa lite bättre kanske? Men nej företag går inte före någon människa i min mening.

Stalin och Hitler? Hur kan du jämföra mig med dom? Eller så hade du bara inget bättre att säga?

Parasit? Hur i helv*te kan jag låta som en parasit? Det jag behöver det köper jag. De andra går inte under för att jag egentligen inte tänkt köpa det ändå.
Så du menar att jag är en parasit för att jag inte betalar när jag ändå inte tänkt köpa produkten även om det fanns att köpa?

Digital information kan aldrig jämföras med saker av riktigt värde som ett fordon eller en sak man kan ta på. Jag provkör bilar men för det tänker jag inte betala för hela bilens värde.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Djup suck... man må tycka vad man vill om Ponten med anhang men ditt resonemang gagnar ju knappast motståndarna heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte naiv

Alltså för det första vilket alla måste inse: Det är INTE olagligt att inneha upphovsrättsskyddat material väldigt viktig punkt.

Nummer två: detta fallet anser tillgängliggörande, vilket man inte kunnat bevisa, det enda man bevisat är att någon har lyckats ta sig in på ftp servern - pga mycket hush hush törs man faktiskt anta att man hackat sig in.

nummer tre: Om man gör dataintrång genom hacking så vet vi sedan tidigare (läs piratebay fallet) där APB laddade upp massvis med upphovsrättsskyddad trafik till servern som sedan beslagtogs. - Hur är det rättssäkert, det kanske är så att personen hade två böcker och någon laddade upp 25 till? Det är oerhört dåligt med bevisning i detta fallet.

Med dessa tre punkter i åtanke: Hur f*n kan detta vara rättssäkert? Det är löjligt, man har bara bevisat att man lyckats hacka en server. Om HD tycker att e-phone skall få ut uppgifter så borde man verkligen bli orolig. Då gäller det att kryptera alla hårddiskar man har, kryptera all trafik så inte man själv blir fälld för något brott man inte ens begått.

Öppna ögonen och sluta vara så naiva. "rent mjöl i påsen" argumentet funkar inte, det borde alla se.

Permalänk
Medlem

Visst är det märkligt att privatpoliser med eget vinstintresse som t. ex. APB har större befogenheter än Polis och Åklagare

Skulle Polisen gjort likadant hade det skrikits spaltmetervis med upphetsande inlägg om brottsprovokation...

Och om ni fortfarande tror på rättsäkerhet, tack för kaffet

Visa signatur