Stadigt ökande försäljning av SSD-enheter

Permalänk
Medlem

undra om man får se en halvering av priset på ssd diskar i år, eller kanske ännu bättre priser än så?!
själv fortsätter jag att avvakta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
undra om man får se en halvering av priset på ssd diskar i år, eller kanske ännu bättre priser än så?!
själv fortsätter jag att avvakta.

Jag hoppas det blir så bra men det är nog lite väl optimistiskt. X25-m 80GB för runt en tusenlapp är inte dumt.

Något som jag funderar på som man inte läst så mycket om men som jag tycker är tänkvärt. Prestandan på ssd vs hdd är som alla nu förstått som läser lite forum trådar ganska stor. Såg något tidigare om att photoshop som brukade ta 15 sekunder nu startade på 1,5 om jag inte kommer ihåg helt fel. Intels disk som ligger på 250MB/s och 70MB/s startar alltså photoshop betydligt snabbare än den gamla hårddisken. Om det nu skulle komma en gen3 X25 med samma uppbyggnad som har 500MB/s och 140MB/s så skulle den ju teoretiskt starta PS på 0,75s. Jag tror själv inte att det kommer bli ens nära det då det finns andra saker som också begränsar så som cpu hastighet. Kommer nästa generations ssder stora fördelar vara den ökade maxhastigheten? Jag tror smidigare integration av TRIM, kostnaden per GB och IOPS kommer vara fokus på de ssder som släpps iaf från företag som intel. Vissa andra företag kanske satsar mer på höga siffror då det kan skrivas ut på kartongen och säljer massor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Detta gick väldigt mycket saktare än vad jag trodde men som man skrev tidigare så kanske det har lite med ekonomin det senaste året att göra, att det sedan ökar med 54% per år är väl ett bra tecken. Även om det inte låter så snabbt i förhållande till Hdd´s ledning så är det för just ssd en stor ökning per år och det gör att tillverkarna av både minneschippen och ssderna kommer satsa väldigt hårt på detta.

Det ekonomiska läget gör sitt, men mig veterligen har inte datorbranschen krymt, bara ökningen som är dämpad tillfälligtvis. Högkonjunktur skulle inte ha så stor påverkan och detta är ändå mycket kortsiktiga trender.

Anledningen till att det går långsammare än vad du trodde beror på något annat. Det känns som jag sagt det hundra gånger nu men vi tenderar att överskatta tekniken i korta perspektiv och underskatta den i längre. Vi tenderar att överskatta teknikskiften och underskatta teknikutveckling. Detta har framtidsforskare och teknikhistoriker haft klart för sig länge. Jag återger mitt gamla exempel: Tänk dig en HDD-ingenjör 1970 eller så. Då diskarna var en handfull MB stora, vägde as och drog mer ström än dagens PC. Fråga honom (eller henne) om hur han tror sekundärminnet ser ut 40 år senare, 2010. Om storleken kanske denne säger "åhh, mycket större, säkert flera hundra megabyte" och om tekniken kanske denne säger "typ holografisk lagring eller nåt, säkert med laser och kvantflukturation eller nya fenomen".

Vår hypotetiska ingenjör har grovt överskattat teknikskiften och grovt underskattat teknikutveckling. Säg till honom "2010 kommer vi har hårddiskar, precis som du, fast de kommer lagra en miljon megabyte, vara som en pocketbok i storlek och dra ett fåtal watt", och han kommer tro att du skojar.

Det går långsammare än vad jag trodde också, men jag accepterar det eftersom jag är fullt medveten om att jag nog överskattar utvecklingen precis som alla andra, trots att många påstår att jag underskattar den. Om man tänker efter blir vissa andras inlägg i tråden rent hysteriskt roliga när de försöker visa att utvecklingen går deras väg!

Det är ännu en bra bit kvar innan SSD tar över som systemdisk. Masslagringen får vi vänta ännu längre på. Det är fortfarande inte helt självklart att SSD ens kommer att ersätta HDD på masslagring. Det är fullt möjligt, men ingenting i sak tyder faktiskt på det. Desto mer tyder på att vi har att göra med en ny nivå i minneshierarkin. Det är inte första gången. (Observera att vi kan ha flera nivåer med samma teknik, så det sista påståendet kan vara giltigt även om SSD ersätter HDD på lagring. Jämför med SRAM vs DRAM och MLC vs SLC. Personligen tror jag att SLC kommer försvinna från lagringssidan och användas i andra applikationer. Framtiden hör nog till MLC vad lagring och systemdisk beträffar.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Bland entusiaster har nog ssd redan tagit över en väldigt stor del, det döljs nog i procent talen bara då vi är en sådan liten del av marknaden MEN det är också vi som styr utvecklingen. Finns det någon här på Sweclockers som inom närmaste månaden ska köpa ett nytt system som inte kommer köpa ssd?

Det finns så många typer av datorentusiaster att det troligtvis finns gott om swecare som kommer välja HDD som systemdisk för nästa och nästnästa och nästnästnästa datorbygge. Tänk på att i nästan varje tråd om SSD kommer någon och frågar vad SSD är för något och om man tjänar på det. Kunskapen är alltså inte så utbredd som man skulle kunna tro. Det gäller att på något sätt parera confirmation bias, även om det är svårt. Dessutom har vi ju alla de som känner till SSD men som inte har råd eller inte värdesätter den typ av prestanda. Dessa grupper, plus befolkningen i stort överväger med god marginal du(?) och jag som hade SSD i förra, förrförra och förrförrförra bygget.

Chris_Kadaver: Ja, vi kommer nog få se en halvering. I pris/byte. Men enheterna kommer att växa, så absolutpriset kommer inte minska till hälften.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Något som jag funderar på som man inte läst så mycket om men som jag tycker är tänkvärt. Prestandan på ssd vs hdd är som alla nu förstått som läser lite forum trådar ganska stor. Såg något tidigare om att photoshop som brukade ta 15 sekunder nu startade på 1,5 om jag inte kommer ihåg helt fel. Intels disk som ligger på 250MB/s och 70MB/s startar alltså photoshop betydligt snabbare än den gamla hårddisken. Om det nu skulle komma en gen3 X25 med samma uppbyggnad som har 500MB/s och 140MB/s så skulle den ju teoretiskt starta PS på 0,75s. Jag tror själv inte att det kommer bli ens nära det då det finns andra saker som också begränsar så som cpu hastighet. Kommer nästa generations ssder stora fördelar vara den ökade maxhastigheten? Jag tror smidigare integration av TRIM, kostnaden per GB och IOPS kommer vara fokus på de ssder som släpps iaf från företag som intel. Vissa andra företag kanske satsar mer på höga siffror då det kan skrivas ut på kartongen och säljer massor.

SSDs stora fördel är nog accesstiden. SSD är snabbare än HDD på överföring, men de är ju samma storleksordning. En snabb HDD är snabbare än en långsam SSD och överföringen är väl 0-5 ggr högre för en typisk SSD på en höft. Skillnaden i accesstid är däremot tre storleksordningar, så det är där vinsten finns. Eftersom gränssnittet också sätter begränsningar så är det givet att en dubbelt så snabb enhet ingalunda ger en halvering av laddningstiderna.

Edit: Det beror ju på vad man värdesätter. Vissa värdesätter låg ljudnivå och att få slippa knattret framför allt. Detta är något som jag har funderat rätt mycket på. Digitalkameror låter ofta som gamla kameror av "trevnadsskäl" med hjälp av högtalare. Jag är faktiskt inte så säker på att man vill bli av med ljudet helt, av psykologiska skäl. Jag tror nämligen att det äter upp lite av den subjektivt upplevda hastighetsökningen. Vilket är mest störande? Datorn "stannar" i sitt arbete och verkar inte göra ett dyft, eller stannar exakt lika länge men knattrar lite? Vilket upplevs som snabbast? Jag tror det senare, men jag vet också att det är subjektivt. Det skulle dock inte förvåna mig om det visade sig att detta är intersubjektivt, alltså att alla delar samma subjektiva upplevelse. Kanske upplevs SSD som ännu snabbare om den knattrade lite med en (avstängningsbar) högtalare? (Edit: Och det omvända; en ohörbar HDD, hur jäkla slö upplevs inte den? För mig är "knatter" rätt värdefull och diagnostiskt återkoppling.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Blir en sån framåt...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det ekonomiska läget gör sitt, men mig veterligen har inte datorbranschen krymt, bara ökningen som är dämpad tillfälligtvis. Högkonjunktur skulle inte ha så stor påverkan och detta är ändå mycket kortsiktiga trender.

Ja ökningen är dämpad.....? Var jag väldigt otydlig med min poäng eller?

Citat:

Anledningen till att det går långsammare än vad du trodde beror på något annat. Det känns som jag sagt det hundra gånger nu men vi tenderar att överskatta tekniken i korta perspektiv och underskatta den i längre. Vi tenderar att överskatta teknikskiften och underskatta teknikutveckling. Detta har framtidsforskare och teknikhistoriker haft klart för sig länge. Jag återger mitt gamla exempel: Tänk dig en HDD-ingenjör 1970 eller så. Då diskarna var en handfull MB stora, vägde as och drog mer ström än dagens PC. Fråga honom (eller henne) om hur han tror sekundärminnet ser ut 40 år senare, 2010. Om storleken kanske denne säger "åhh, mycket större, säkert flera hundra megabyte" och om tekniken kanske denne säger "typ holografisk lagring eller nåt, säkert med laser och kvantflukturation eller nya fenomen".

Vad i min post uppfattades som en utmaning till dig? Och ja du har skrivit det hundra gånger.... Jag försökte mig på att skriva en positiv post då jag hoppas och tror på bra billiga ssder. Sen säger du väl i mot dig själv i detta citat? "Teknikskiftet" som du benämner det har väl redan kommit igång (och nu jämför jag inte med HDD utan bara att ssd faktiskt produceras för fullt i dag.) Är det då inte du som underskattar SSDers utveckling? SSD är i dag här:

Citat:

diskarna var en handfull MB stora, vägde as och drog mer ström än dagens PC"

och borde ha en strålande framtid framför sig om det inte kommer något nytt revolutionerande. Men som sagt jag har inga fakta och jag är helt säker på att detta är du kunnigare än mig om men framtiden kan man bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar om.

Citat:

Det går långsammare än vad jag trodde också, men jag accepterar det eftersom jag är fullt medveten om att jag nog överskattar utvecklingen precis som alla andra, trots att många påstår att jag underskattar den. Om man tänker efter blir vissa andras inlägg i tråden rent hysteriskt roliga när de försöker visa att utvecklingen går deras väg!

Jag uppfattar detta som att du tolkade ur min post att jag INTE accepterar att utvecklingen går saktare än vad jag trodde... förklara gärna det.

Citat:

Det är ännu en bra bit kvar innan SSD tar över som systemdisk. Masslagringen får vi vänta ännu längre på. Det är fortfarande inte helt självklart att SSD ens kommer att ersätta HDD på masslagring. Det är fullt möjligt, men ingenting i sak tyder faktiskt på det. Desto mer tyder på att vi har att göra med en ny nivå i minneshierarkin. Det är inte första gången. (Observera att vi kan ha flera nivåer med samma teknik, så det sista påståendet kan vara giltigt även om SSD ersätter HDD på lagring. Jämför med SRAM vs DRAM och MLC vs SLC. Personligen tror jag att SLC kommer försvinna från lagringssidan och användas i andra applikationer. Framtiden hör nog till MLC vad lagring och systemdisk beträffar.)

Det här har vi väl gått igenom nog många gånger... ingen av oss vet hur det kommer bli, jag tror att ssd kommer (och jag försöker att inte använda orden ta över då det har fått en väldig laddning i dassa ssd trådar) att bli de flestas val som systemdisk tidigare än vad du tror. Sen tror jag att det kommer fungera som masslagring för normalanvändarna något år efter det. Hdd kommer inte helt dö ut men den marknaden kommer bli marginell tror jag. Vad jag tror kommer nog faktiskt inte förändras av vad du skriver då jag tror jag läst de flesta av dina argument likasom du läst vad jag tror så det kan vi väl lämna hädan.

Citat:

Det finns så många typer av datorentusiaster att det troligtvis finns gott om swecare som kommer välja HDD som systemdisk för nästa och nästnästa och nästnästnästa datorbygge.

Det vär ett ganska järvt påstående, tre generationer pc framåt. Genomsnitts datorn lär väl inte bytas oftare än vart annat år? Du tror alltså man köper hdd som systemdisk om 6-8 år? Du kan ha rätt, men som sagt vi tror olika.

Citat:

Dessutom har vi ju alla de som känner till SSD men som inte har råd eller inte värdesätter den typ av prestanda. Dessa grupper, plus befolkningen i stort överväger med god marginal du(?) och jag som hade SSD i förra, förrförra och förrförrförra bygget.

Så är det men jag ser bara här på Sweclockers att ett tecken som får mig att tro att intresset är större än vad man tror. X25-m har legat 1a på prisjakts lista över mesta sökningarna otroligt länge. Har nu halkat ner till andra plats. Och ja jag förstår att det ÄNDÅ bara är en fraktion av befolkningen i helhet men det är inte Agda 73 som sitter hemma och letar billiga symönster på Tradera som påverkar utvecklingen.

Citat:

Chris_Kadaver: Ja, vi kommer nog få se en halvering. I pris/byte. Men enheterna kommer att växa, så absolutpriset kommer inte minska till hälften.

Här är alltså du till och med mer optimistisk än mig, det är kul att se.

Citat:

SSDs stora fördel är nog accesstiden. SSD är snabbare än HDD på överföring, men de är ju samma storleksordning. En snabb HDD är snabbare än en långsam SSD och överföringen är väl 0-5 ggr högre för en typisk SSD på en höft. Skillnaden i accesstid är däremot tre storleksordningar, så det är där vinsten finns. Eftersom gränssnittet också sätter begränsningar så är det givet att en dubbelt så snabb enhet ingalunda ger en halvering av laddningstiderna.

Nä precis....? Och för att få någon större tidsvinst så räcker det nog inte med sata 3 och ssder som stödjer det, kommer hastigheten i framtiden bara vara ett försäljningsargument? Ditt argument om ljud kan jag kanske förstå men jag har inte haft någon ljud från min ssd på ett bra tag nu och saknar det inte alls. Men på till exempel bil marknaden är det ju väldigt tydligt att man vill ha ett visst invant ljud så det kan ligga något i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Det beror ju på vad man värdesätter. Vissa värdesätter låg ljudnivå och att få slippa knattret framför allt. Detta är något som jag har funderat rätt mycket på. Digitalkameror låter ofta som gamla kameror av "trevnadsskäl" med hjälp av högtalare. Jag är faktiskt inte så säker på att man vill bli av med ljudet helt, av psykologiska skäl. Jag tror nämligen att det äter upp lite av den subjektivt upplevda hastighetsökningen. Vilket är mest störande? Datorn "stannar" i sitt arbete och verkar inte göra ett dyft, eller stannar exakt lika länge men knattrar lite? Vilket upplevs som snabbast? Jag tror det senare, men jag vet också att det är subjektivt. Det skulle dock inte förvåna mig om det visade sig att detta är intersubjektivt, alltså att alla delar samma subjektiva upplevelse. Kanske upplevs SSD som ännu snabbare om den knattrade lite med en (avstängningsbar) högtalare? (Edit: Och det omvända; en ohörbar HDD, hur jäkla slö upplevs inte den? För mig är "knatter" rätt värdefull och diagnostiskt återkoppling.)

Som "diagnostisk återkoppling" kan jag hålla med om att knattret kan vara trevligt men annars vill jag absolut inte ha nåt knatter. Finns iofs hårddiskar som är så tysta så att knattret i princip är ohörbart (eller att vibrationerna dämpats pga finurliga lösningar i chassit) och jag föredrar definitivt såna diskar över "knattriga" diskar. Upplever faktiskt en tystare hårddisk som snabbare men det kan nog bero på att nya diskar ofta låter mindre (personlig uppfattning) - både "nya" som om de tillverkats senare och "nya" som om de vore oanvända. Fast allra värst är hårddiskar som har högfrekvent vinande (verkar mest gälla hårddiskar som gått några år).

Iofs så får jag nån slags "coil whine" ibland när jag tror min X25-M arbetar (läsning oftast). Vet dock inte om det kommer från SSD:n eller om det ens finns nån spole på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte? Ännu en gång har jag svarat dig i all välmening och du hoppar direkt till anklagelser, och sedan kommer det i vanlig ordning gliringar från andra att jag minsann går i taket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Ja ökningen är dämpad.....? Var jag väldigt otydlig med min poäng eller?

Nej, varför tror du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Vad i min post uppfattades som en utmaning till dig?

Inget? Vad i min post uppfattades som en utmaning "till" dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Sen säger du väl i mot dig själv i detta citat? "Teknikskiftet" som du benämner det har väl redan kommit igång (och nu jämför jag inte med HDD utan bara att ssd faktiskt produceras för fullt i dag.)

Va? Menar du att SSD slog igenom typ 1975? Exakt vad förstår du inte och exakt vad falsifieras i mitt påstående (som inte är mitt egentligen) att man 1) överskattar utveckling på kort sikt och underskattar på lång och 2) man överskattar teknikskiften men underskattar vanlig "vertikal" utveckling?
SSD utvecklas också vertikalt och har så gjort i ganska många år nu. Hade uppskattningar om snabba teknikskiften varit riktiga hade SSD tagit över HDD för länge, länge sedan. Förstår du vad jag säger? Det är liksom, återigen, triviala ting och kända principer jag diskuterar och inga fria fantasier och önsketänkande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Är det då inte du som underskattar SSDers utveckling? SSD är i dag här: och borde ha en strålande framtid framför sig om det inte kommer något nytt revolutionerande. Men som sagt jag har inga fakta och jag är helt säker på att detta är du kunnigare än mig om men framtiden kan man bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar om.

Ok, SSD-utvecklingen går långsammare än jag gissade, och då underskattar jag det? Förstår du inte att ju längre SSD har funnits, desto felaktigare blir ditt resonemang? Hade jag underskattat hade SSD varit systemdisk kring 2002 eftersom jag 2001 gissade att det skulle vara så 2005.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag uppfattar detta som att du tolkade ur min post att jag INTE accepterar att utvecklingen går saktare än vad jag trodde... förklara gärna det.

Störtenkelt. När man citerat X och skriver "andra" menar man vanligtvis inte X.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Det här har vi väl gått igenom nog många gånger... ingen av oss vet hur det kommer bli, jag tror att ssd kommer (och jag försöker att inte använda orden ta över då det har fått en väldig laddning i dassa ssd trådar) att bli de flestas val som systemdisk tidigare än vad du tror.

Ingen, åtminstone inte jag, har någonsin utgett sig från att veta hur det kommer bli. Men till skillnad från många andra försöker jag hålla mig till välfungerande principer, det taskiga instrumentet extrapolering, historiska fakta och argumentation i stället för önsketänkande och löst tyckande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Sen tror jag att det kommer fungera som masslagring för normalanvändarna något år efter det. Hdd kommer inte helt dö ut men den marknaden kommer bli marginell tror jag.

Var har jag motsatt mig det? Det är ju för fanken mina förutsägelser förutom att "något år" troligen är en underdrift och att mina förutsägelser var långt tidigare än dina och slår igenom i långsammare takt än jag trodde och du trodde. Skillnaden är att jag är närmare verkligheten och jag vet precis varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Det vär ett ganska järvt påstående, tre generationer pc framåt. Genomsnitts datorn lär väl inte bytas oftare än vart annat år? Du tror alltså man köper hdd som systemdisk om 6-8 år? Du kan ha rätt, men som sagt vi tror olika.

Vi talade ju om entusiaster nyss! Varför skiftar du fokus? Det är att gripa efter halmstrån. För det första så har jag flera datorer och bygger inte datorer helt seriellt ("när datorn är slut bygger jag en ny" - så funkar det inte). Är det speciellt konstruktivt att tolka "nästnästnästa" och "förrförrförra" som datorgenerationer? Givetvis menade jag att min första relädator hade SSD men många kommer ha HDD till sin optiska kvantdator! (Nej, jag vet att det inte var vad du menade, men travesterar man får man travesti tillbaka). Fan vet vad majoriteten har för systemdisk om åtta år, men det förefaller väl rätt billigt att förutspå att 2018 har de flesta SSD som systemdisk? Jag menade datorbyggen, inte datorgenerationer. Sist, näst sist och nästnäst sist byggde jag in SSDer i mina burkar och många är det som kommer ha HDD som systemdisk i sitt nästa, nästnästa och nästnästnästa bygge. Om du vet hur en normalfördelning ser ut kan dig att vi låter första halvan spegla SSD och andra HDD, och folks "näst senaste" och "nästnästa" bygge, etc, kommer ha en SSD/HDD fördelning likt denna. Idag växer SSD-marknaden så det knakar mycket snabbare än vad datormarknaden växer eller HDD-marknaden saktar sig i sin tillväxt vilket bara kan tolkas på ett sätt: Det är lång tid kvar innan SSD som systemdisk blir "vanlig" i ordets rätta bemärkelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Så är det men jag ser bara här på Sweclockers att ett tecken som får mig att tro att intresset är större än vad man tror. X25-m har legat 1a på prisjakts lista över mesta sökningarna otroligt länge. Har nu halkat ner till andra plats.

Confirmation bias. Jag tycker också att man ser SSD "överallt" eftersom jag är intresserad av det. Men jag är högst medveten om fenomenet 'confirmation bias' och jag har inga fakta som stödjer att en majoritet av swecarna prioriterar SSD i nuläget. Vidare vågar jag påstå att majoriteten av datoranvändare vet varken in eller ut och saknar någon stark uppfattning i frågan. Och det är den gruppen, inte för att den är enhetlig utan för att den är störst, som måste ligga till underlag om man ska bedöma framtiden. SSDs tid ligger fortfarande i framtiden och först ut är systemdisk (varom vi alla verkar vara överens). Bärbara, etc, har ofta bara en disk så då blir det bara SSD där.

Att du drar slutsatsen att intresset är "större än vad man tror" är komplett grundlöst. Kan du redogöra för det? Vad tror "man" och vad är intresset större än egentligen? Jag kan göra ett långt utvik om du vill om vad confirmation bias är för något, men nu får wikipedia ta hand om det i stället: http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Jag vågar garantera att din upplevelse (liksom min) är präglade av ett antal sådana bias. Jag vet det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Och ja jag förstår att det ÄNDÅ bara är en fraktion av befolkningen i helhet men det är inte Agda 73 som sitter hemma och letar billiga symönster på Tradera som påverkar utvecklingen.

Argumentum ad Agda, ett argumentationsfel jag redan berört tidigare. "Normalanvändaren" finns inte, och hon heter inte Agda. Däremot finns det en stor variation i användandet och folk SSD-kunskaper är bara en delmängd av entusiasterna. Jag vet inte ens vad du vill ha sagt. Har vi inte tidigare kommit överens om vissa "definitioner"? SSD tar över som systemdisk när mer än hälften av alla nya system som säljs över disk har SSD som systemdisk, eller nåt i den stilen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Här är alltså du till och med mer optimistisk än mig, det är kul att se.

Vad är det som är kul? Är det kul med önsketänkande? Men det är inte önsketänkande från min sida, det är kalkylerad argumentation. "Optimist" eller "pessimist" implicerar någon divergens från realism. Jag är först och främst realist. Pessimism och optimism kommer som ad hoc i speciella situationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Nä precis....? Och för att få någon större tidsvinst så räcker det nog inte med sata 3 och ssder som stödjer det, kommer hastigheten i framtiden bara vara ett försäljningsargument? Ditt argument om ljud kan jag kanske förstå men jag har inte haft någon ljud från min ssd på ett bra tag nu och saknar det inte alls. Men på till exempel bil marknaden är det ju väldigt tydligt att man vill ha ett visst invant ljud så det kan ligga något i det.

Blandar du inte ihop den engelska med den svenska betydelsen av "argument" nu? Tja, det var väl ett "argument" jag förde i stil med en sakframställan, men det var inget argument i den betydelsen att jag försöker övertyga någon om något, det var snarare en relevant frågeställning. Mitt påstående är att anledningarna till att man skaffar SSD är individuella, vissa säger att SSD är "tystare och snabbare", andra säger att de är "snabbare och drar mindre ström", etc. Prestanda i form av MB/s måste inte vara hela bevekelsegrunden. Ska vi lista prestandafördelar utefter storleksordningar kommer accesstiden först. Min parentes om ljud handlade om en psykologisk hint jag har och jag drar paralleller till andra, kända, psykologiska effekter som jag tror är analoga. Det var över huvud taget inget argument för eller mot något specifikt.

Edit: Du får hemsk gärna låta bli att missförstå denna gång. När jag skriver "andra", syftar jag på andra, inte du. Läs innantill.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Som "diagnostisk återkoppling" kan jag hålla med om att knattret kan vara trevligt men annars vill jag absolut inte ha nåt knatter. Finns iofs hårddiskar som är så tysta så att knattret i princip är ohörbart (eller att vibrationerna dämpats pga finurliga lösningar i chassit) och jag föredrar definitivt såna diskar över "knattriga" diskar. Upplever faktiskt en tystare hårddisk som snabbare men det kan nog bero på att nya diskar ofta låter mindre (personlig uppfattning) - både "nya" som om de tillverkats senare och "nya" som om de vore oanvända. Fast allra värst är hårddiskar som har högfrekvent vinande (verkar mest gälla hårddiskar som gått några år).

Iofs så får jag nån slags "coil whine" ibland när jag tror min X25-M arbetar (läsning oftast). Vet dock inte om det kommer från SSD:n eller om det ens finns nån spole på den.

Det var just vad man föredrar som jag så att säga inte menade med parentesen om ljud. Jag sa att en del ser tystheten som en av de viktigaste fördelarna med SSD. Det var själva "vad man föredrar". Gott så. Det är helt oavhängigt frågan om huruvida den subjektiva upplevelsen om prestanda beror av ljud. Det är fullt möjligt att vilja ha en tyst dator men samtidigt omedvetet uppleva en som knattrar som snabbare när den är upptagen. Jag postulerar att det är skillnad. Jag postulerar inte att det är ett argument mot (eller för) tysthet.

Glöm heller inte att jag inte sa något om ljudnivå. Den "effekt" jag misstänker kan finnas handlar inte om ljudnivå, den handlar om närvaro eller frånvaro av ljud, alltså en rent binär effekt. En tystare hårddisk kan alltså upplevas som snabbare (och vara det) än en mer högljudd, allt annat lika, men (återigen allt annat lika) en helt tyst som långsammare. Jag hade den dåliga smaken att ha en Raptor-disk för ett tag sedan i en av mina datorer och den låter ju en del. Mycket riktigt, jag upplevde den som långsam trots att jag objektivt vet att den är snabbare än disken som sedan ersatte den. Men jag hade kanske upplevt det annorlunda om den nya disken vore komplett tyst. Det är knattrandet jag syftar till, inte vinandet av spinnet. Det är ju ett störande bakgrundsbrus som inte tilltar med ökad last.

Om en SSD har en spole är det troligtvis i en stepup eller liknande och om den låter så låter den med en mycket hög ton på flera tiotals kHz. Inget av detta är speciellt troligt för att förklara det vinande ljudet du beskriver. Så nej, jag gissar att det inte är SSDn som låter. Det är nog nätagget eller en fläkt. Fullt möjligt är att en ny last, om den är "obekväm" eller "osnäll" orsakar nya ljud i strömförsörjningen, även om den själv är helt tyst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY: Det var mest just "Och det omvända; en ohörbar HDD, hur jäkla slö upplevs inte den?" som jag invände emot för jag upplever verkligen inte det så. Men sen är det ju rätt så subjektivt förstås...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om en SSD har en spole är det troligtvis i en stepup eller liknande och om den låter så låter den med en mycket hög ton på flera tiotals kHz. Inget av detta är speciellt troligt för att förklara det vinande ljudet du beskriver. Så nej, jag gissar att det inte är SSDn som låter. Det är nog nätagget eller en fläkt. Fullt möjligt är att en ny last, om den är "obekväm" eller "osnäll" orsakar nya ljud i strömförsörjningen, även om den själv är helt tyst.

Jag har också funderat på om det är nätagget. "Coil whine" får jag även när grafikkortet belastas i enstaka fall. Nåväl, det händer väldigt sällan så det stör mig inte så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
....

Jag tror jag undviker att fortsätta denna argumentation och hoppas att ingen annan tolkade min första post som provokativ. Jag tycker hur som helst att 14% var mindre än vad jag trodde tidigare och har mycket svårt att se att du skulle vara fel av mig att tro det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tror jag undviker att fortsätta denna argumentation och hoppas att ingen annan tolkade min första post som provokativ. Jag tycker hur som helst att 14% var mindre än vad jag trodde tidigare och har mycket svårt att se att du skulle vara fel av mig att tro det.

Det skulle underlätta om du läste vad jag skrev. Peka ut var någonstans jag påstår att det är fel av dig att tro/tycka att det var mindre än vad du trodde! (förutom att din sista mening är semantiskt trasig, vad menar du ens?)
Och, för fanken, vad i mitt första svar till dig är provokativt? INGET, för hundra miljoner bomber och granater! Läs innantill ffs!

* Jag har inte beskyllt dig för någonting
* Du fick medhåll av mig, och jag utvecklade ditt resonemang
* Jag förklarade varför det går långsammare än vad vi tror
* Jag har förklarat detta många gånger, men inte ens när du själv erkänner det lyssnar du på mig
* Det du säger går inte ihop med sig självt
* Jag beskyller dig nu för att inte kunna eller vilja läsa
* Jag beskyller dig nu för att börja med helt onödig polemik
* Du började raljera (som vanligt). Det kan jag också
* Du eskalerar en konflikt som beror på dina egna missförstånd och egen oförmåga att läsa innantill

Lägg av! Eller ännu bättre - citera mitt första svar igen, fast efter att du faktiskt läst det, så glömmer vi ditt försök till polemik!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du har otur du, alla som svarar på något du skriver bara ljuger, trollar, medvetet feltolkar etc etc.... Det om nåt har du skrivit 100 gånger...
Själv kallar du folk för diverse nedlåtande som senaste nu i denna tråd antydde du att någon var imbecill och att så dum kan ingen vara. Tråkigt att du inte kan hålla nivån i trådarna när någon ska diskuteras. I de flesta trådar jag läst så är det du som står för lågvattenmärkerna. Om det är så att du vill förklara någon för de som läser tråden så försök ta ett djupt andetag innan du skriver, för står det inte i klartext så pyr det överlägsenhet och dryghet om dina texter. Man blir bara förbannad, jag reagerade på att du skrev till mig att det jag trodde var fel i första posten. För du visste att det var minsann inte lågkonjunkturen som bromsat upp ssd försäljningen. Det är skitsnack först och främst vet inte du om jag hade förväntat mig 1% mer eller 50% mer försäljning. Sen vet inte ens du hur försäljningen har påverkats, jag misstänker att du har en kvalificerad gissning men dina texter är så otrevliga så jag kommer inte ens försöka läsa någon sådan om den kommer.

Citera inte mina texter mer, vill du mig något så finns jag på pm. I rättvisans namn bör du väl få svara min post här i tråden då jag inte har något behov av sista ordet. Och sedan om du ser någon av mina poster i forumet i framtiden så kan du förutsätta att jag inte på något vis skriver något som har med dig att göra, om det känns som jag syftar på dig så känns det fel.

Lycka till med livet!

Permalänk
Avstängd

Edit: Postade detta i början i stället då du inte kan förväntas läsa allt jag skriver enligt egen utsago. Detta är den viktiga biten:

Snälla det skulle vara så hysteriskt roligt om du kunde peka ut var någon stans jag är dryg, otrevlig, nedlåtande i citatet nedan, det citat du häng upp dig på och grovt misstolkat:
"Det ekonomiska läget gör sitt, men mig veterligen har inte datorbranschen krymt, bara ökningen som är dämpad tillfälligtvis. Högkonjunktur skulle inte ha så stor påverkan och detta är ändå mycket kortsiktiga trender.

Anledningen till att det går långsammare än vad du trodde beror på något annat. Det känns som jag sagt det hundra gånger nu men vi tenderar att överskatta tekniken i korta perspektiv och underskatta den i längre. Vi tenderar att överskatta teknikskiften och underskatta teknikutveckling. Detta har framtidsforskare och teknikhistoriker haft klart för sig länge. Jag återger mitt gamla exempel: Tänk dig en HDD-ingenjör 1970 eller så. Då diskarna var en handfull MB stora, vägde as och drog mer ström än dagens PC. Fråga honom (eller henne) om hur han tror sekundärminnet ser ut 40 år senare, 2010. Om storleken kanske denne säger "åhh, mycket större, säkert flera hundra megabyte" och om tekniken kanske denne säger "typ holografisk lagring eller nåt, säkert med laser och kvantflukturation eller nya fenomen".

Vår hypotetiska ingenjör har grovt överskattat teknikskiften och grovt underskattat teknikutveckling. Säg till honom "2010 kommer vi har hårddiskar, precis som du, fast de kommer lagra en miljon megabyte, vara som en pocketbok i storlek och dra ett fåtal watt", och han kommer tro att du skojar."

Snälla, visa var. Visa var jag är nedlåtande någon stans. Visa var jag påstår att du ljuger eller är en imbecill? Du kan inte ens peka ut var jag insinuerar det, även fast jag insinuerat att en annan bara kan komma till en viss slutsats (i ett helt annat sammanhang) med imbecill logik, vilket nog är en verklighetsbeskrivning. Framförallt är jag nyfiken på var i detta citat - det citat allt handlar om - jag sänker nivån på diskussionen? Jag kan inte bedöma mig själv, men jag tror nog att jag håller en hyggligt hög nivå. Framförallt har jag hållit med dig - det går långsammare än vad vi tror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Du har otur du, alla som svarar på något du skriver bara ljuger, trollar, medvetet feltolkar etc etc.... Det om nåt har du skrivit 100 gånger...
Själv kallar du folk för diverse nedlåtande som senaste nu i denna tråd antydde du att någon var imbecill och att så dum kan ingen vara. Tråkigt att du inte kan hålla nivån i trådarna när någon ska diskuteras. I de flesta trådar jag läst så är det du som står för lågvattenmärkerna.

Denna gång har du objektivt och solklart varit den som sänkt allting. Vanligen är det någon annan som jag nämnt. Men denna gång du. Du, bara du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Om det är så att du vill förklara någon för de som läser tråden så försök ta ett djupt andetag innan du skriver, för står det inte i klartext så pyr det överlägsenhet och dryghet om dina texter.

Blablabla. Det är nästan bara här i denna forumdel som denna typ av påhopp förekommer, eller i andra delar när någon härifrån gått vilse i "akademiska ämnen" eller annorstädes. Jag förstår aldrig detta angrepp egentligen men har kommit till slutsatsen att vissa helt enkelt inte är intresserade av diskussion utan vill bara bröla ut emotionellt trams. Korrekta ord, korrekt semantik, korrekta argument premieras inte. Nej, då är man en översittare och dryg. Det är ett fasligt obehagligt "argument" när vem som helst kan se att du kokar över för att du missförstod eller vägrade ta till det som jag skrev. Du är pinsam. Grattis, du (som minsann inte brukar vara de värsta förbrytarna på detta plan) har trollat ner tråden fullständigt. Du brukar gå att diskutera liiite mer förnuftigt med än några andra vars namn jag inte tänker nämna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Man blir bara förbannad, jag reagerade på att du skrev till mig att det jag trodde var fel i första posten. För du visste att det var minsann inte lågkonjunkturen som bromsat upp ssd försäljningen. Det är skitsnack först och främst vet inte du om jag hade förväntat mig 1% mer eller 50% mer försäljning.

Du sade "det går långsammare än vad jag trodde". Jag svarade "ja, samma här, det går långsammare än vi trodde". Sedan redogjorde jag sakligt om varför jag tror att det är så. Lågkonjukturen har inte främst drabbat datorbranschen och den varar i något eller några år och är inte en långsiktig trend, varpå jag tonar ner dess betydelse. Du är helt fri att bemöta detta
i sak i stället för att komma med en satans djälva massa skitsnack!!! Förlåt, men nu blir jag förbannad för du är så djälva osaklig. Du kan verkligen inte ta dina egna misstolkningar som intäkt för att hoppa på mig, det är ohederligt och lögnaktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Sen vet inte ens du hur försäljningen har påverkats, jag misstänker att du har en kvalificerad gissning men dina texter är så otrevliga så jag kommer inte ens försöka läsa någon sådan om den kommer.

1) Du erkänner att du inte läser vad jag skriver
2) Du hoppar på det jag skriver
3) Jag är otrevlig

Förlåt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Citera inte mina texter mer, vill du mig något så finns jag på pm. I rättvisans namn bör du väl få svara min post här i tråden då jag inte har något behov av sista ordet. Och sedan om du ser någon av mina poster i forumet i framtiden så kan du förutsätta att jag inte på något vis skriver något som har med dig att göra, om det känns som jag syftar på dig så känns det fel.

Du tror väl inte för ett ögonblick att du är immun mot kritik? Om du skriver gott kommer jag vara där och fylla i och har du fel kommer jag att säga det. Det är inget du kan förhindra. Inget du har rätt att förhindra. Det synes mig uppenbart att det är du som lider av attitydproblem.

Du klarar för fan inte ens att besvara den enklaste motfråga. T.ex. "vad i min post uppfattades som en utmaning "till" dig?"

Är det så djälva svårt att komma fram till att du måste ha missförstått mig. Jag svarade på ett inlägg precis som vanligt. Jag hade inga toner av agg, inga undertoner av agg, och gav dig i princip rätt för vad du sa, bara att du inte tog de viktigaste faktorerna i beräkningen. Så här i efterhand tycker jag det är djupt orättvist att du inte ens kan erkänna att det hitintills gått precis som jag förutspått och att "mitt" påstående om teknikutveckling versus teknikskifte och kort perspektiv versus långt perspektiv ännu en gång visat sig bära frukt. Det "bästa" av allt är att det i sak är ointressant om lågkonjunkturen är orsaken till detta. Det jag beskrev är en mekanism som i sig måste ha orsaker. Lågkonjunktur, fysikaliska lagar, tekniska begränsningar, slumper, mode, teknikförtroende, etc, etc, etc är alla orsaker, eller kan vara orsaker till denna mekanism. Vad exakt förstår du inte av detta?

Du kan ju för fan i helvete inte säga att något av det jag säger är "drygt"? Då måste felet ligga hos dig. Jag menar, hur skulle jag annars uttrycka mig? Ska jag lalla när jag har fakta och tycka där jag kan veta? Eller ska jag "veta" där jag egentligen bara tycker, som så många andra?

Hur skulle *du* skriva? Kan *du* redogöra för var jag uttryckt ogillande om dina idéer i mitt första svar, alltså "ogillande" på lösa tyckargrunder? Kan du inte det, då måste du ha missförstått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Lycka till med livet!

Du med, puss!

Edit: Jag tycker jag sett exakt detta från dig förr. Jag har vid ett par tidigare tillfällen citerar dig förutsättningslöst och skrivit ett svar, varpå du raskt drar igång ett batteri av osakligheter och anklagelser. Varför? Är du långsint? Var klämmer skon? Varför får jag inte citera dig, tycker du (numera även explicit)?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska citera mig då vi fyller tråden med misstolkningar fram och tillbaka. Jag har inte orkat läsa din post men om du skickar den till mig på PM så ska jag ta mig tid att rätta till de felaktigheter jag såg medans jag skrollade igenom texten.

PS. det var inte mig du kallade Imbecill, se sida två i denna tråd....

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen Stadigt ökande försäljning av SSD-enheter ni har i fokus när ni diskuterar?
Själv orkade jag bara läsa ett par stycken sen blev det så uppenbart, se nedan

http://www.youtube.com/watch?v=teMlv3ripSM

Sluta ta era diskussioner i nyhetstrådar, det blir för tjatigt för oss andra.
Ta det istället via PM eller i en tråd ni skapat i för diskussionen rätt forumdel men inte här. Inte här och inte nu!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker inte du ska citera mig då vi fyller tråden med misstolkningar fram och tillbaka. Jag har inte orkat läsa din post men om du skickar den till mig på PM så ska jag ta mig tid att rätta till de felaktigheter jag såg medans jag skrollade igenom texten.

PS. det var inte mig du kallade Imbecill, se sida två i denna tråd....

Goddag yxskaft! Herregud vad "utanför kontexten" ditt "resonemang" är. Om du inte orkar läsa mina poster men har mage att klaga så bör du, tja, gissa vad? Du har klampat i klaveret och gjort det rejält. Jag har givit dig PM. Du svarar för dig, Thermion får svara för sig. Han resonerade som en imbecill, det är en god verklighetsbeskrivning. Detta har hänt sju gånger eller så nu: Thermion postar ett inlägg, nämner mig med chikaneranden och förlöjligande. Till saken hör har jag inte skrivit ett inlägg i tråden alls, utan ser dessa gliringar av en slump. Han(?) har uteslutande fel, utvecklingen går inte hans väg utan min. Krampaktigt ska han ta varje SSD-nyhet som belägg på att jag har fel, som om SSD-nyheter vore sällsynta eller oväntade. Detta gör mig fly förbannad eftersom det är 1) lögn, 2) osakligt, 3) oärligt, 4) taskigt, 5) snudd på förtal.

Dig har jag inte kallat vid namn, men den galla du spyr över mig går inte av för hackor. Lustigt är det att ett medhåll ger upphov till detta!

Kan någon vara så vänlig att bemöta mina sakpåståenden med sakpåståenden, tack. Jag börjar inte precis med att sänka nivån i en tråd, det klarar ni av så väl utan mig.

KaptenKanel: På vilket sätt är min signatur "årets fail"? Du kan ju börja med att kika i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Det borde sykes90 också ha gjort innan han gjorde bort sig med en ny tråd med en smula, hmm, ovetenskaplig infallsvinkel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ett tips: Sluta svara på varandra även om var och en av er tycker att den andra har fel eller nåt så slipper ni en massa oönskade huvudvärk o-0 :D.

OT: Snacka om snabb leverans!! Skrev igår i tråden att jag beställde en Intel SSD 80G2 från inet och idag fick jag hem den runt kl 14.30 :D.

Har inte testat den än men ska göra det inom kort!.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ni ta och släppa detta innan vi behöver stänga av någon för personangrepp.

Det är inte okej att ni håller på på det här viset. Lägg ner debatten eller håll er till fakta och sluta med personangrepp.

Och lär er att bara för att ni tror att ni har rätt och vet bäst, så betyder det inte att ni har rätt om ni inte kan bevisa det med trovärdiga källor och ren fakta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Kan ni ta och släppa detta innan vi behöver stänga av någon för personangrepp.

Det är inte okej att ni håller på på det här viset. Lägg ner debatten eller håll er till fakta och sluta med personangrepp.

Och lär er att bara för att ni tror att ni har rätt och vet bäst, så betyder det inte att ni har rätt om ni inte kan bevisa det med trovärdiga källor och ren fakta.

Vi har redan tagit detta till PM...