AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1Ghz Fråga (förmodligen dum)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1Ghz Fråga (förmodligen dum)

Hej en vilsen tomte här

Jag har köpt en AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1Ghz och nu har jag två frågor.

1. Har sett att man kan låsa upp dom andra 2st kärnorna om man har tur. Om man nu gör det kan man klocka processorn mer än man kan om man bara har två kärnor? (Ja som ni märker är jag helt vilse på detta område)

2. Flyter spelen på bättre om man har en 4kärnig processor eller vad är grejen? Jag förstår ju att det är bättre, men märks det verkligen tydligt?

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olapola
Hej en vilsen tomte här

Jag har köpt en AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1Ghz och nu har jag två frågor.

1. Har sett att man kan låsa upp dom andra 2st kärnorna om man har tur. Om man nu gör det kan man klocka processorn mer än man kan om man bara har två kärnor? (Ja som ni märker är jag helt vilse på detta område)

2. Flyter spelen på bättre om man har en 4kärnig processor eller vad är grejen? Jag förstår ju att det är bättre, men märks det verkligen tydligt?

1. Du kan aldrig klocka en 4 kärnig mer än 2 kärnig så länge det är samma exemplar. Möjligtvis om du kan ställa in frekvenserna för varje kärna manuellt, men de avstängda kärnorna är ofta avstängda av en anledning.

2. Beror på spel, i spel som stödjer 4 kärniga processorer tjänar du på det, om inte då grafikkortet flaskar.

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008

Processorn kommer nå högre frekvens med 2 kärnor än med 4 st aktiverade till 99%.

Och i de flesta spel är 2 högt klockade kärnor bättre än 4 st slöa (förutom gta 4 typ)

Sattsa på att enbart klocka med 2 kärnor om du ska spela

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg