Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

8gb Ram..

Hej!

Har precis beställt nya dator som jag ska plocka ihop om nån dag (bygglogg kommer). Men beställde 8gb ram för jag tänkte de är ingen idé att snåla, är nu nyfiken på när man kan använda så mycket?
Har man nån nytta av det överhuvudtaget?
Förresten nån som har erfarenheter av corshairs ballistic dd3 minnen ?

Ha de gött!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2008

Du har möjligtvis användning för det när du renderar bilder eller filmer. Eller om du har på flera spel och program samtidigt, men då ska det vara en hel del.

Ett användningsområde förutom just rendering av bild och film, är att använda sig av en RAM Disk. Du skapar en virtuell hårddisk på RAM-minnet där du sen kan lägga filer - till exempel de större filerna i ett spel. När du sen laddar spelet så kommer det gå mycket fortare än att bara ha filerna på en vanlig hårddisk.

Men som sagt, 8 GB brukar inte vara något som en vanlig användare behöver. Och det har ingen effekt på FPS i spel, så länge du inte har många program igång.

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Furulund
Registrerad
Maj 2008

Jag har 8 GB RAM i min datamaskin.
Det mesta jag sett användas på en gång var c:a 6 GB, när jag körde GTA IV under Windows 7. Men det kan säkert vara bra att ha.
Tilläggas bör att 8 GB-paketen kostade mindre än 4 GB-paketen av samma minnessort när jag köpte den här datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Jag önskar att jag hade 8gig. Målar man stora bilder med många lager så går det inte med 4 som jag har nu. Nu får jag göra många lager osynliga för att spara minne.

Väntar på Doom4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Har aldrig lyckats använda min 4 GB på datorn hemma, har lyckats fylla minnet på jobbdatorn med 8 Gb några gånger men nu snackar vi gigantiska 3d-CAD modeller, och Inventor som är skamligt dålig på att lämna tillbaks minne när man stänger ner modeller man inte använder mer.

Det grå ju att köra RAM disk eller nåt för att snabba upp lite i vissa tillämpningar men är rätt begränsad användning av det med.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

RAM disk för browser cachen är något jag rekommenderar , snabbar upp surfandet en hel del.

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)