Hjälp! Mitt RAM går grovt för långsamt! Borde vara 667Mhz men det står DRAm frequency

Permalänk
Inaktiv

Hjälp! Mitt RAM går grovt för långsamt! Borde vara 667Mhz men det står DRAm frequency

Hej!

Laddade just ner CPU-Z för att kolla mitt ram - minne. Enligt CPU-Z står det:

DRAM Frequency: 267Mhz

!?!?!?! Jag har crucial DDR2 som ska gå på 667Mhz och det är sprillans nytt! vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Kolla med fler program för å verifera om CPU-Z verkligen har läst rätt, kolla inställnigar i BIOS, posta sen svar

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte konstigt att du får sämre resultat i tester du gjort. Håller med föregående skrivare i övrigt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Re: Hjälp! Mitt RAM går grovt för långsamt! Borde vara 667Mhz men det står DRAm frequency

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej!

Laddade just ner CPU-Z för att kolla mitt ram - minne. Enligt CPU-Z står det:

DRAM Frequency: 267Mhz

!?!?!?! Jag har crucial DDR2 som ska gå på 667Mhz och det är sprillans nytt! vad kan jag göra?

Jag vill minnas att CPU-z brukar ange den verkliga hastigheten och inte den effektiva hastigheten. Eftersom det är Double Data Rate - minne behandlas data 2ggr per klockcykel. Detta gör att den upplevda frekvensen (effektiva frekvensen) är dubbelt så hög som den verkliga frekvensen.

Minnestillverkaren anger den högsta effektiva frekvens som dit minne kan köras i. Om ditt minne är specificerat för 667MHz, så kan det maximalt köras i 333MHz rent fysiskt (667MHz/2).
Ditt minne verkar köras i 267MHz just nu, alltså 2*267=533MHz effektivt, dvs i PC4200-hastighet.

Kolla vad du har för divider inställt i BIOS. Du kan säkerligen justera dividern för att bättre kunna utnyttja ditt minne.

Visa signatur

~Pelle~