Vad menas med "D" i t.ex S01D01

Permalänk
Medlem

Vad menas med "D" i t.ex S01D01

Hej!

Har märkt att vissa episoder ser man skrivna i D istället för E (t.ex S01D01), och är också oresonligt stora.

Är de okomprimerade eller vad står det här "D"t för?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Disc ?

Aha, så simpelt

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

nä tror inte disk, eftersom att det tre sista alltid brukar syfta till avsnittet. Men jag har ingen annan teori häller:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
nä tror inte disk, eftersom att det tre sista alltid brukar syfta till avsnittet. Men jag har ingen annan teori häller:P

Här är det Disc 1 av Säsong 1 som det handlar om.

Permalänk

Normalt skrivs ju det S01E01 osv dock är det köpe skior så kan jag visseligen förstår om folk börjar kalla det S03D02 osv för att underlätta just vilket avsnit man snackar om osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Season 1 Episode 1 - S01E01
Säsong 1 Del 1 - S01D01?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

ta t.ex. serien 24:
S01D01
Season 01, Day 01

eller Big Brother:
S05D21
Season 05, Day 21

Alles klar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är Säsong01Disc01.
iaf om vi pratar om vanliga serier såsom senfield, vänner mm. när det gäller bigbrother/paradise hotell vet jag inte. men tror de med skriver med E för episode o D för disc. D för day har jag aldrig hört förr.

Permalänk
Medlem

I det här fallet när filerna jag syftade (Stargate ) på var cirka 4,5gb, var det nu uppenbart att det var D1-6, varav det också fanns filer som var 7,1gb vilket jag antar är DVD9.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
ta t.ex. serien 24:
S01D01
Season 01, Day 01

eller Big Brother:
S05D21
Season 05, Day 21

Alles klar?

För 24 är de ju helt onödigt att skriva så.
Då säsong 1 är dag 1, säsong 2 är dag 2 etc...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Disc, som så många andra säger!

Om ex. en iso/img-fil är den första av fyra skivor i första säsongen av en serie så känns det jättelogiskt att döpa den till s01d01, alltså första disken. D01.

Jag kan nog också köpa eventuellt "Big Brother"-undantag. Dock blir det lite fel om man även har med "utröstningsdagar" och liknande event som går tillbaka i tiden och visar tidigare dagar. Tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
För 24 är de ju helt onödigt att skriva så.
Då säsong 1 är dag 1, säsong 2 är dag 2 etc...

haha, fan, nu sitter jag här och känner mig dum igen
Självklart hade jag helt fel där.

Reflekterade över det då jag glodde på celeb big brother och avsnitten hette D01 osv. Men det är nog som ni sagt då, Disc/DVD osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det swesub? för i vissa fall brukar man översätta till svenska så det blir säsong 1 del 1 (s01d01).

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Passande samtalsämne på swec btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phobiiz
Passande samtalsämne på swec btw

Diskussion om filnamn som kan användas för media tycker jag låter passande!
Om du syftar på §7 och att tråden inte passar på sweclockers så kan du trycka på "Anmäl inlägget" så slipper du bumpa trådar som du inte tycker ska finnas.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Sötast

SEASON 1 DISC 1 - End of discussion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phobiiz
Passande samtalsämne på swec btw

Japp, diskutera nomenklatur tycker jag passar bra här.
Så länge folk sköter det snyggt och inte häver ur sig ogenomtänkta länkar så är det inga problem.