Bokförlag bekräftar Apple-tablet

Permalänk
Medlem

vad skall man med den till?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte riktigt, inte idag iaf. Se bara på iMac, du har inget alternativ till den datorn med de specifikationerna. Sen, ska du sätta ihop liknande dator med samma specifikationer så hamnar den på samma pris som iMac, dock till fördel till Apple då du får ett helhetskoncept. Sen har du bärbara datorerna, där ligger Apple i framkant och det finns tonvis med underlag på detta, bara och googla, deras bärbara datorer är mest hyllade världenöver och det är inte utan orsak. När det kommer till mobilerna där är de fortfarande gröngölingar men är på framfart, ser du till kostand så ligger Iphone på ungefär samma pris som konurrenterna. Allt handlar inte om mest prestanda för pengarna, folk vill även ha snygga grejer i sitt hem :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Aldrig förstått grejen med Apple. Betala grymt överpris för undermålig hårdvara och ok OS bara för att få ett visst märke?

Känns som att Apple-köpare är ungefär som modefolket, måste ha rätt märke och sedan får det kosta vad det kosta vill.

Ska man säga något positivt om Apple är det väl det faktum att deras satsning på App Store var ett lyft som påverkade hela mobil-branschen positivt. Alltid något.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert

...
- Och om de vill få bra spridning på sin Apple Tablet ... möjlighet att kunna använda den med handskar. Att iPhone inte går att använda med hanskar är löjligt. Alla bor inte i tropiskt klimat.
....

Hellre en skärm som reagerar bara du i princip snuddar, som inte fungerar med handskar på än en skärm som Nokias produkter har som är så förbannat seg och oprecis att man måste använda penna, eller klicka flera gånger lite då och då.

Responsen på Iphones touchskärm är en jävla utopisk dröm Där ligger de bra mycket före alla andra. Har testat flertalet touch-Nokior(?) och HTC's

Permalänk
Medlem

inte speciellt "nytt" att dom ska släppa "iSlate"

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Hoppas den funkar bra som ebook läsare också för då kan det nog bli ett köp. Men vissa skärmar tycker inte jag lämpar sig för att ligga och läsa ur. Jag har en iphone och som några skriver här så är det en väldigt trevlig touch skärm som jag nog skulle kunna leva med som enda inmatning i en sån här surfplatta. Det som känns negativt är att det inte är ett fullskaligt operativsystem. Skulle vara kul att kunna lira poker på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
Hellre en skärm som reagerar bara du i princip snuddar, som inte fungerar med handskar på än en skärm som Nokias produkter har som är så förbannat seg och oprecis att man måste använda penna, eller klicka flera gånger lite då och då.

Responsen på Iphones touchskärm är en jävla utopisk dröm Där ligger de bra mycket före alla andra. Har testat flertalet touch-Nokior(?) och HTC's

Det där är ett ganska kul argument som många har att man inte kan använda hanskar. Jag vet iaf själv att de flesta telefoner jag haft har jag tagit av mig hanskarna när jag ska slå in ett telefon nummer. faktiskt känner jag raka motsattsen med iphone behöver jag INTE ta av mig dem då det är första telefonen jag haft där röststyrningen fungerar som den ska. Och inte nåt sånt där korkat som jag haft på tidigare telefoner där man får sitta och läsa in namnen i förväg (nu har jag iofs inte testat röststyrning på ett tag då jag tyckte det sög så hårt förr). Med iphone använder jag i dagläget röststyrning till ca 80% av mina samtal skulle jag uppskatta det till.

Tyvärr låter jag lite som någon typ av fanboy i dessa poster och gillar det inte alls. Men det här är som jag uppfattar det, jag spenderar mer tid med min iphone på en dag än vad jag gjorde med min tidigare N95a på ett vecka. Och jag har haft iphone sedan 3G släpptes. Den är faktiskt en så jävla bra telefon, jag tror dock också på de kommande Android telefonerna.

Permalänk

Detta har potentialen att bli ett av datorhistoriens största antiklimax... Det känns som om hypen runt vad-det-nu-är-de-presenterar är större än vad produkten kommer eller kan bli.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Tyvärr låter jag lite som någon typ av fanboy i dessa poster och gillar det inte alls. Men det här är som jag uppfattar det, jag spenderar mer tid med min iphone på en dag än vad jag gjorde med min tidigare N95a på ett vecka. Och jag har haft iphone sedan 3G släpptes. Den är faktiskt en så jävla bra telefon, jag tror dock också på de kommande Android telefonerna.

Spenderar mer tid med min iPhone?

Vad fan, det är väl ingen fv? Och man använder väl sin telefon till det man skall och inte som ett substitut för verkligeheten eller så blir man jäkligt innefektiv med en sån i handen om nu allt tar längre tid...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Detta har potentialen att bli ett av datorhistoriens största antiklimax... Det känns som om hypen runt vad-det-nu-är-de-presenterar är större än vad produkten kommer eller kan bli.

Ska skriva en C-Uppsatts om fenomenet Apple kontra Microsoft/Övriga företag

Så där finns en del att hämta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kommer den med prestanda tillräcklig för filmer, har bra precision och en penna för anteckningar så är den helt klart intressant.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Dom tar nästan 8k för iPhone, så skulle förvåna mig om denna var billigare.

Internet via 3G? Ska man trycka i ett simkort i den då? Något slags abonnemang måste man ju ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Dom tar nästan 8k för iPhone, så skulle förvåna mig om denna var billigare.

Internet via 3G? Ska man trycka i ett simkort i den då? Något slags abonnemang måste man ju ha.

Citat:

APPLE IPHONE 3GS 32GB, Vit eller svart, 6995:- Utan abonnemang

APPLE IPHONE 3GS 16GB , Vit eller svart, 5995:- Utan abonnemang

APPLE IPHONE 3G 8GB SVART + VÄRDECHECK PÅ DATATRAFIK, 5095:- Utan abonnemang

@ http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=N%3dAP...

Var får du 8000:- ifrån?

Tanken med den är att det ska vara en surfplatta och att den ska kunna säljas med abonemang via operatörerna. Skulle dock inte förvåna mig om den går att köpa utan och garanterat att den har tillgång till wifi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
vad skall man med den till?

Att du inte har fantasin att se vad man kan göra med den är för mig helt oförståeligt och rent ut sagt oroande.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Var får du 8000:- ifrån?

Här antagligen;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448967
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448899

Det går att hitta billigare, men riktpriset för den dyraste ligger över 8000:-, uppåt 10000:- på en del ställen tom. I övrigt dåligt av Prisjakt att inte ha med Dustins priser på den.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja vända på det HELT och hållet med detta argumentet:

Citerar dig: "Ett exempel är väl touchmobiler, visst fanns de innan IPhone[...]" Alltså eftersom de fanns INNAN iPhone så bör det ju ha vart de ANDRA företagen som har tagit vågade (dvs inte fega) designer och utvecklingar.

Sen så måste jag säga att det företag som är fegast är utan tvekan Apple. Hur länge har de funnits? Ser produkterna exakt likadana ut? Stor skillnad på de färglada transparanta burkarna till dagens men i flera år har de släppt produkter där endast innehållet skiljer. Vet att det är fint och trevligt med minimalistikt men det är ju inte speciellt vågat att byta färg på iphonen då de vet att alla kommer köpa den ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Absolute har det funnits sedan tidigare men det jag syftar på generellt är att andra tillverkare är fega när det gäller design på sina produkter. Ett exempel är väl touchmobiler, visst fanns de innan IPhone men det först Apple släppte sin lur som andra tillverkare vaknade till. Antar det kommer vara samma sak här. De flesta kör med säkra kort (se bara Nokia och deras telefoner) tills någon annnan tar steget (apple), först då hakar alla andra på trenden.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Ja apple kanske är dom första med den här typen av produkt, men jag väntar till konkurrenterna har en drös med sådana istället,
Känner man apple rätt kommer denna som allt annat från dom vara tveksam bristfällig hårdvara i ett snyggt fodral till grymma överpriser

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är väl det som är problemet, man tar ett steg sen stannar man av. Sen att Apple skulle vara fegt låter lite konstigt, de tar en befintlig produkt (läs touchmobil) och gör den till en vacker skapelse (läs Iphone ). Sen står alla andra bakom och frågar sig "hur kunde detta ske och varför kom inte vi på detta?".

Ontopic, jag tror att detta blir en grym produkt men för dyr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Skulle vilja vända på det HELT och hållet med detta argumentet:

Citerar dig: "Ett exempel är väl touchmobiler, visst fanns de innan IPhone[...]" Alltså eftersom de fanns INNAN iPhone så bör det ju ha vart de ANDRA företagen som har tagit vågade (dvs inte fega) designer och utvecklingar.

Sen så måste jag säga att det företag som är fegast är utan tvekan Apple. Hur länge har de funnits? Ser produkterna exakt likadana ut? Stor skillnad på de färglada transparanta burkarna till dagens men i flera år har de släppt produkter där endast innehållet skiljer. Vet att det är fint och trevligt med minimalistikt men det är ju inte speciellt vågat att byta färg på iphonen då de vet att alla kommer köpa den ändå.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
Hellre en skärm som reagerar bara du i princip snuddar, som inte fungerar med handskar på än en skärm som Nokias produkter har som är så förbannat seg och oprecis att man måste använda penna, eller klicka flera gånger lite då och då.

Responsen på Iphones touchskärm är en jävla utopisk dröm Där ligger de bra mycket före alla andra. Har testat flertalet touch-Nokior(?) och HTC's

Jovisst är Iphones touchfunktion riktigt bra enligt deras användare, men det är inte riktigt det detta handlar om. Du måste jämföra Apples Tablet (om det nu blir en tablet) mot andra liknande produkter. Där har t ex HP's tablets sen två år tillbaka all möjlig funktionalitet. Se deras TX-2 serie. 12.1 Tum med multitouch, penna och rätt bra pennfunktion. Vissa lite dyrare modeller har Wacomplatta inbyggd. Samtidigt har de tänkt på att man måste kunna hålla i datorn med en hand utan att den glider iväg, och utan att man påverkar användningen av datorn. Det är löst bland annat genom att förse datorn med en lite tjockare kant och avaktivera touch så fort pennan är aktiv.
Visst ser det inte lika flashigt ut, men det funkar och det håller. En fördel är också att med den kant så blir inte skärmen lika smutsig snabbt.

Sen en till grej som jag kom på.

Om denna tablet skall nu kunna konkurrera på allvar måste den kunna klara snabb textinmatning och ha vettig feedback.

Det är sett till dessa krav som jag tycker att man bör kunna använda Apple Tablet med handskar, alternativt penna och jämföra mot andra tablet PC's, inte mot mobiler. Men i och med iPhones egenskaper så kanske detär rimligt att anta att en tablet skulle ha liknande egenskaper som telefonen och samma eller liknande teknik.

Finns det ens rykten om att den kommer ha penna?

Edit: Lite rättstavning etc.

Länk: Här är Apple Tablet modden som finns än så länge sen tidigare. http://www.axiotron.com/index.php?id=modbook
Detta är MacBook + Touchpad/Wacomplatta som Tablet då. Fullfjädrad dator.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte en laptop med touch skärm, kommer aldrig konkurrera med en sådan heller. Denna produkt liknar ju en telefon mer än en dator. Laptoparna du hänvisar till är ju arbetsredskap för designers, tror du verkligen man har samma målgrupp med denna produkt. Touchtangentbordet är väl till för att skriva mail och internetadresser med. Att man kan hålla i denna med en hand utan att den glider iväg är något du kan vara väldigt säker på då detta är meningen att man kan använda i farten.
Nu åker jag inte lika mycket tågsom jag gjorde förut men då hade ju denna pryl varit perfekt. Surfa lite, kolla på en film eller läsa en ebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Undra om dom använder Tegra till detta.

Funderade just i samma tankegång... skulle det vara kompatibelt med nuvarande IPOD/IPHONE apps?

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den!!! Jag vet inte vad jag ska använda den till men kommer nog på något!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den kommer kosta betydligt mer än man vill betala, det är ett som är säkert. Jag skulle tippa uppåt 5-6000. Sedan vet vi la inte hur den ser ut, bilden i nyheten är som jag förstått det någonslags fantasi, jag är mycket skeptiskt till att den kommer se ut riktigt sådär. Jag hade varit intresserad om ett halvår eller ett år då den är billigare, om det inte varit så att jag Bojkottar Apple då de Asen tar betalt för mjukvaru uppgraderingar där de inkluderar elementära funktioner som var avsiktligt strypta, dvs sök funktion till Ipod Touch. Även det faktum att man måste ge dem pengar för att kunna utveckla apps till Iphone/touch. Sådant kan jag inte stödja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Frågan är om man kan kalla det kopior när de redan har haft liknande produkter ute i många år. Fast nu när Apple släpper den, så kommer det förstås plötsligt dyka upp ett behov av Tablets hos många fler användare. Redan sen XP släpptes fanns begreppet "Tablet PC", även om de pga tekniken var klumpigare då förstås.

Men självklart kommer de att hänga på trenden och släppa produkter som lånar design. HP har väl sin "Slate" på gång.

Jag har varit sugen på en skrivplatta/surfplatta rätt länge. Visa mig gärna produkter som redan finns på marknaden! har inte sett någon smidig lösning än. Har en iPod touch som jag tycker är rätt smidig dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Den kommer kosta betydligt mer än man vill betala, det är ett som är säkert. Jag skulle tippa uppåt 5-6000. Sedan vet vi la inte hur den ser ut, bilden i nyheten är som jag förstått det någonslags fantasi, jag är mycket skeptiskt till att den kommer se ut riktigt sådär. Jag hade varit intresserad om ett halvår eller ett år då den är billigare, om det inte varit så att jag Bojkottar Apple då de Asen tar betalt för mjukvaru uppgraderingar där de inkluderar elementära funktioner som var avsiktligt strypta, dvs sök funktion till Ipod Touch. Även det faktum att man måste ge dem pengar för att kunna utveckla apps till Iphone/touch. Sådant kan jag inte stödja.

5-6000kr tror du verkligen det räcker då är den ju om inte billigare så iaf jämförbar med Iphone i pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Den kommer kosta betydligt mer än man vill betala, det är ett som är säkert. Jag skulle tippa uppåt 5-6000....

Tror tyvärr inte det stoppar där... gissar en tusing till!

Hårdvaruspekulationer:

* 10 tums -skärm Upplösning? 1280x720?
* Tegra2 videochipset (Kraftfull nog för spel)
* GPS
* 3G, GSM
* Kamera 3-5 Mpix? (Videosamtal med andra tablet-users osv.)
* Bluetooth (så att externt tangentbord kan användas)
* Wifi
* USB3 ?

Vad gissar vi på för funktioner då?

* Iphone OS 4.0
* Utökade multitouchfunktioner?

Fyll på med tankar!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Den kommer kosta betydligt mer än man vill betala, det är ett som är säkert. Jag skulle tippa uppåt 5-6000. Sedan vet vi la inte hur den ser ut, bilden i nyheten är som jag förstått det någonslags fantasi, jag är mycket skeptiskt till att den kommer se ut riktigt sådär. Jag hade varit intresserad om ett halvår eller ett år då den är billigare, om det inte varit så att jag Bojkottar Apple då de Asen tar betalt för mjukvaru uppgraderingar där de inkluderar elementära funktioner som var avsiktligt strypta, dvs sök funktion till Ipod Touch. Även det faktum att man måste ge dem pengar för att kunna utveckla apps till Iphone/touch. Sådant kan jag inte stödja.

Troligare är 800+ USD vilket blir typ 7500+ med svensk moms
Framförallt om det är OLEDskärm och tillräckligt med prestanda för 720p som det pratas om.
Då är det 800+ USD för pekplattan med ett abbonemang med förhöjd månadsavgift.

Det blir nog svårt att sälja den för under 9000-10000 kr utan abbonemang... Just med tanke på Apples, och framförallt Steve Jobs, ambitioner. Men det är ju inte omöjligt att det kommer billigare pekplattor med vanlig LCDskärm som dessutom är mindre och långsammare. Vi får vänta till 10:00 västkusttid, dvs 4 timmar till innan eventet startar.

Twitter lär ju vara bästa kanalen för att få reda på det snabbt... Jag ska nog regga mig nu

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

De senaste årens tester av riktigt små laptoppar/netbooks typ EEE på nio tum eller mindre fick ju alltid kritik för sina små tangentbord.

Därför är det svårt att ens köpa de där riktigt små idag, samt att de inte orkade dra runt Windows 7 utan enbart Windows XP och Linux.

Undrar om testarna kommer ha överseende med Apples virtuella tangentbord.

Jag skulle inte orka knappa på enbart en glatt yta någon längre tid.

Dessutom, när skärmen sitter i locket skyddas den mot repor. Alla som sett en 6 månader gammal iPhone vet vad jag menar. De är inte direkt ny-blanka längre.

Kanske funktionen med att rotera skärmen 90 grader är tillräcklig för att folk skall fastna. Vad vet jag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Jag kalla den som ska kallas en Apple tablet punkt slut. Och ska köpa en.

Jag begriper inte ens meningen så gör vad du vill

Apropå Penny Arcadestrippen så är det lite konstigt att ingen kommenterat den trots att den nu postats två gånger här i tråden och uppenbarligen inte ligger tusen mil från sanningen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Dom har gjort en jättestor iphone och kommer säkert ta 40000kr betalt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

"Men det kan komma att dröja innan Apples produkt landar i svenska butiker. Ett problem är att innehållet inte är anpassat för Sverige. Itunes har inte klart med rättigheterna för att sälja eller hyra ut film och tv-program i Sverige och produkten som lanseras i kväll är framför allt anpassad för den nordamerikanska marknaden. Troligen blir surfplattan också operatörslåst.

– Hade det varit så att Europa och Norden snart skulle vara på väg att involveras i detta hade man bjudit in media från resten av Europa också, inte som nu då ett fåtal från London kommer att finnas på plats. Det kommer i alla fall att dröja till hösten, i bästa fall, innan produkten kommer till Sverige, säger Peter Pettersson som följer mässan från Sverige och bloggar om den. "

Träligt för dom som vill ha en.