Permalänk
Medlem

Nyttigt godis?

Tillhör dom som ledigt sätter i sig en 40kr godispåse på en kväll något som jag har märkt inte är så bra i längden. Måste hitta något nyttigare att ha som tilltugg till filmkvällarna istället för chips/godis.

Är popcorn så mycket bättre? Jordnötter kanske?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

nu blev jag chipssugen bara för det..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nötter är nyttigt i inte allt för stora mängder så länge dom inte är saltade och rostade.
Popcorn lär ju inte vara speciellt bra i större mängder men poppar du ett paket som inte har smör i så kan du nog känna att du gjort något bättre än chips

annars kan du testa morot/gurkstavar och göra lite tzatzikidipp eller vanfri chipsdipp, personligen skulle jag föredra det framför nötter som är naturell och vanliga popcorn smakmässigt.

Permalänk

frukt är jäkligt gott

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är ute efter sockret i kombination med tuggandet så rekommenderar jag frukt precis som passionmasteR.

Har själv problem ed det där att jag under perioder kan sätta i mig väldigt mycket onyttigt. Löser det alltid genom att låta något annat ta över, oftast mjölk eller nudlar eller annat matigare. Jag lägger helt enkelt pengarna jag skulel lagt på sötsaker på annat. Sockersuget är starkt första dagarna men går över mycket snabbt ändå.

Vilket påminner mig om att jag ska till affären idag och handla mjölk, socker och kakao

EDIT: Höll på att glömma. Kryddor! Finns det något som kan ta uppmärksamheten från sockret så är det starka kryddor. Habanero- och jalapeño-kompott gör dagen när inget socker finns till hands.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Orostade nötter är jäkligt bra. Bara att tänka på att äta normala mängder.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Det bästa är att bli av med suget. Sätt upp att du får äta godiset bara på helgen eller så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det bästa är att bli av med suget. Sätt upp att du får äta godiset bara på helgen eller så.

Eller inte alls, då egentligen även onsdag är helg, på sätt och vis, litegrann.
Och tisdag..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är helt jävla galen i godis, men har gjort en deal med mig själv. På fredagar får jag käka hur mycket jag vill... Funkar faktiskt helt okej

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Köp en påse naturgodis istället

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Köp en påse naturgodis istället

Word, bra att börja långsamt, och inte bara tvär sluta på en gång =), bättre att sätta mindre mål när man ska klara av något som man tycker är svårt. Blir mer motiverande typ.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Nötter nyttigt och nyttigt? 100g nötter i runda svängar är ca 550kcal. Vilket är grymt mycket.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är mängden som är problemet. Inte vad man stoppar i sig. Smått förenklat.
Så försök svälja magsäcken full med luft samt dricker två stora glas vatten innan du sätter igång med godispåsen så.......

Nej, det fungerar inte på mig så jag fick diabetes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Nötter nyttigt och nyttigt? 100g nötter i runda svängar är ca 550kcal. Vilket är grymt mycket.

Kcal är inte allt vettu

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Kcal är inte allt vettu

Om det handlar om viktökning jo.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Morötter är rätt gott att sitta och knapra på. Nyttigt samt billigt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Sötast

Det bästa vi någonsin har gjort med våra filmkvällar var att byta ut Coca Cola & godis mot:

*trumvirvel*

Vattenbringare med massor av is
Fruktskål med: (några av dessa)
*Äpple
*Banan
*Klementin
*Apelsin

Herregud vad gott det är och så gott man mår efteråt.

Man är jättemätt, riktigt god smak i munnen, och man känner inte sig det minsta övermätt/tjock/skuldkänslor.

Och bäst av allt, inget sockerlager kvar i munnen i timvis

Permalänk
Medlem

Cola Light

Kalorimässigt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Jag har alltid morötter hemma tycker det är jättebra snacks. Lite sött och smakar bra om man nu vill ha sött. I värsta fall så kan man ju skiva upp gurka/morötter/blomkål och doppa i någon lätt gräddfil(givet att man inte vill ha många kalorier) med massor av krydda i. Blanda upp gräddfilen lite med vatten så att man inte får ett tjockt lager dipp utan endast ett tunt lager med massor av kryddor som ger smak. Grönsaker i sig har ju oftast mycket vatten och är saftiga så dipp behövs inte i samma omfång som till t.ex. chips som är torrt. Då räcker kryddor.

Permalänk
Entusiast

Popcorn är bättre om du låter bli smöret. Det innehåller inte mycket mindre energi än chips men du äter inte alls lika mycket popcorn som du vräker i dig chips.
Sen är jag förtjust i mörk choklad, alltså choklad med runt 70% kakaohalt.
Energimässigt är det ingen höjdare kanske med 500-600 kcal per 100 g men man äter inte alls lika mycket. Jag är nöjd efter en ruta eller två men ska man äta marabou går det ju lätt åt en kaka på kort tid.
Annars är frukt bra skit. Fruktsallad är riktigt gott och oändligt mycket nyttigare än godis. Tänk på att torkad frukt som säljs som naturgodis ofta innehåller massa tillsatt socker. Därför har jag lite svårt för den då det blir för sött.
Jag har även börjat dricka mycket te för att dämpa sockersuget. Jag har vant mig av vid att ha i socker och honung och ett fjolligt frukt-te dämpar faktiskt sötsuget riktigt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Cola Light

Kalorimässigt.

Mirakeldrycken...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fruktsmoothies, grönsaksstavar och nån god dippa, de e najs

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Gick inte så bra den här helgen, blev en godispåse. Men å andra sidan har jag hållt igång bra i veckan.

Vindruvor är en favorit så det ska jag prova att ha som tilltugg.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Köp en påse naturgodis istället

Eh, det låter som en urusel idé. Extremt dyrt, inte särskilt mycket nyttigare och smakar sämre än godis. Finns inga bra argument för naturgodis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, det låter som en urusel idé. Extremt dyrt, inte särskilt mycket nyttigare och smakar sämre än godis. Finns inga bra argument för naturgodis.

Bra argument:

Det är mindre onyttigt.
Det är kankse godare.
Det får en att framstå som lite mer medveten om sin kropp och hälsa, vilket är hawt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts: Morötter/Paprika/gurka och typ någon dip med kanske gräddfil, yoghurt eller tzatsiki eller liknande. Riktigt gott.

Skivade äpplen eller ha morötter som legat i kallt vatten i kylskåpet funkar också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Bra argument:

Det är mindre onyttigt.
Det är kankse godare.
Det får en att framstå som lite mer medveten om sin kropp och hälsa, vilket är hawt.

Beror på vad du menar med onyttigt, är det viktuppgång vi pratar så innehåller ofta den torkade frukten fler kilokalorier än godis (självklart beroende på vilken frukt och godis, men t.ex. torkad annanas eller papaya och segaråttor osv). Så vill man gå ner i vikt/förhindra att man går upp är naturgodis oftast värre att äta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Äter knappt sötsaker längre, händer sällan. Dock dricker jag läsk och öl en hel del... Sen så käkar jag typ 2-3 bananer om dagen Gött som fan.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Beror på vad du menar med onyttigt, är det viktuppgång vi pratar så innehåller ofta den torkade frukten fler kilokalorier än godis (självklart beroende på vilken frukt och godis, men t.ex. torkad annanas eller papaya och segaråttor osv). Så vill man gå ner i vikt/förhindra att man går upp är naturgodis oftast värre att äta.

Fast det är inte heller hela sanningen för det beror ju helt på hur mycket du faktiskt stoppar i dig. Min erfarenhet är att man äter betydligt mindre naturgodis än lösgodis vilket då ger ett lägre energiintag. Samma resonemang går att föra för popcorn som innehåller ungefär lika mycket energi som chips men det är tungt att på en kväll sätta i sig 200 g popcorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast det är inte heller hela sanningen för det beror ju helt på hur mycket du faktiskt stoppar i dig. Min erfarenhet är att man äter betydligt mindre naturgodis än lösgodis vilket då ger ett lägre energiintag. Samma resonemang går att föra för popcorn som innehåller ungefär lika mycket energi som chips men det är tungt att på en kväll sätta i sig 200 g popcorn.

ja självklart, dock tycker jag personligen att jag mår illa snabbare av godis än naturgodis, men det är ju personligt. Popcorn håller jag dock med om då jag mår dåligt av väldigt lite popcorn

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"