Ni som vet, hur långt går en buss?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
8 cylindrar är ingen fördel i en såpass tung applikation som en buss eller?
Lastbilar är väl också sällan V8 i. Vet nån Scania som har ett sånt märke på huven.

Det är snarare så att det inte behövs i en så "lätt" applikation som en buss.

Totalvikten överstiger mig veterligen sällan 30 ton, jämför man det mot en lastbil som med släp får väga 60 ton.

Scania har V8 i toppmodellen av sina lastbilar, från 500hk och uppåt i de senaste årsmodellerna.

Edit:
På den tiden som Scania hade V8 i bussarna så var det även där något som inte förekom annat än i turistbussar egentligen, samma 14-liters V8 som satt i lastbilarna på den tiden, dock utan turbo vilket gjorde att de "bara" gav runt 260hk om minnnet är rätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det är snarare så att det inte behövs i en så "lätt" applikation som en buss.

Totalvikten överstiger mig veterligen sällan 30 ton, jämför man det mot en lastbil som med släp får väga 60 ton.

Scania har V8 i toppmodellen av sina lastbilar, från 500hk och uppåt i de senaste årsmodellerna.

Edit:
På den tiden som Scania hade V8 i bussarna så var det även där något som inte förekom annat än i turistbussar egentligen, samma 14-liters V8 som satt i lastbilarna på den tiden, dock utan turbo vilket gjorde att de "bara" gav runt 260hk om minnnet är rätt.

"Tung" var lite olyckligt använt i det här fallet
Ju tyngre desto fler cylindrar kan tänkas.
Jag kikade lite på vad det snurrar för saker i lastbilar o dylikt och fick uppfattningen av att 8 skulle vara ganska ovanligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Scania har inte haft någon V8 de senaste 30 åren

Scania 144 530

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Scania 144 530

I bussar alltså, där försvann de någon gång på 70-talet.
I lastbilarna har det mig veterligen gått att V8 sen slutet av 60-talet och finns fortfarande än idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30793.0

Detta borde väl täcka in en stor del av stadstrafiken i Katrineholm?

(förutsätter nu att det är just Katrineholm som frågan avser baserat på trådskaparens användarinformation)

De bussarna med reg nr SEA... är egentligen landsortsbussar som de kör i stan ibland.
Den nedersta bussen på bilden, såna bussar kör de i stan, han som sitter den bussen på bilden är förövrigt väldigt trevlig, han brukar tvinga på folk utan att betala när han har bråttom.

Lyckades fånga ett regnummer i fredags, den bussen hade gått ca 99000 mil.
Det var svårt att få tag på regnummer eftersom det sitter snökakor ovanpå den bakre skylten, och det är ju den man ser när man går av bussen.

Den bilden när chaffisen står utanför är förövrigt tagen på "min" busshållplats

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Totalt offtopic, men fick lite "Hur långt är ett snöre?"-vibbar från den här tråden när jag först såg den Skrattade lite gott för mig själv innan jag insåg vad tråden handlade om

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Totalt offtopic, men fick lite "Hur långt är ett snöre?"-vibbar från den här tråden när jag först såg den Skrattade lite gott för mig själv innan jag insåg vad tråden handlade om

Samma här!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Totalt offtopic, men fick lite "Hur långt är ett snöre?"-vibbar från den här tråden när jag först såg den Skrattade lite gott för mig själv innan jag insåg vad tråden handlade om

Det var jag jag tänkte skriva innan jag började läsa i den tidigare idag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
De bussarna med reg nr SEA... är egentligen landsortsbussar som de kör i stan ibland.
Den nedersta bussen på bilden, såna bussar kör de i stan, han som sitter den bussen på bilden är förövrigt väldigt trevlig, han brukar tvinga på folk utan att betala när han har bråttom.

Lyckades fånga ett regnummer i fredags, den bussen hade gått ca 99000 mil.
Det var svårt att få tag på regnummer eftersom det sitter snökakor ovanpå den bakre skylten, och det är ju den man ser när man går av bussen.

Den bilden när chaffisen står utanför är förövrigt tagen på "min" busshållplats

Troligen rör det sig om dessa:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...

Med tanke på att de är från 1997 och dessutom att Nobina(fd Swebus) kommer att ta över stadstrafiken i Katrineholm i augusti i år så lär du snart slippa dem.

Edit: Stora delar av denna tråd faller inom kategorin mer eller mindre nödvändig nördkunskap

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu går detta ingen stadsbuss utan har troligtvis kört tripper på kanske 1-10 mil per sträcka men den visar ju iaf att vissa bussar helt klart gör sitt jobb. Satan vilka distanser de tuggar sig igenom ändå

http://www.blocket.se/jamtland/Linjebussar_Scania_K124EB_Carr...

Nu har den iofs bytes motor men även har ju gått sina mil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Troligen rör det sig om dessa:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...

Med tanke på att de är från 1997 och dessutom att Nobina(fd Swebus) kommer att ta över stadstrafiken i Katrineholm i augusti i år så lär du snart slippa dem.

Edit: Stora delar av denna tråd faller inom kategorin mer eller mindre nödvändig nördkunskap

Där ser man
Min far snackade om att det skulle bytas till biogasbussar här i stan inom snar framtid, då kanske det stämmer

Edit: Linje 187, det är inget jag känner igen, visst bilderna är tagna för 3 år sedan men jag vill minnas att linjen alltid har hetat 1

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Oops, när jag tittade efter lite senare (och piggare) insåg jag att decimaltecknet nog ska flyttas ett steg åt vänster.

Mig veterligen byggs det fortfarande bussar med V8, främst från Mercedes, men även Setras dubbeldäckare. Neoplan kör numera bara raka sexor från MAN (inte så oväntat) dock.

Kom även ihåg att det jag pratar om är just turistbussar, inte linjebussar, dem har jag i princip ingen koll på alls.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Troligen rör det sig om dessa:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttra...

Med tanke på att de är från 1997 och dessutom att Nobina(fd Swebus) kommer att ta över stadstrafiken i Katrineholm i augusti i år så lär du snart slippa dem.

Edit: Stora delar av denna tråd faller inom kategorin mer eller mindre nödvändig nördkunskap

fan vilka fräsha bussar ni hade hos er ... här får man lida i en bus från 90 eller äldre om man ska åka buss nåntsans.
fast det är knappast ekonomiskt att åka buss mellan hemma å stan 20:- för att åka 1 mil.

billigare att ta skit bilen i längden. du vet den som man bara fyller på soppa och olja i och besiktigar en gång om året

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
fan vilka fräsha bussar ni hade hos er ... här får man lida i en bus från 90 eller äldre om man ska åka buss nåntsans.
fast det är knappast ekonomiskt att åka buss mellan hemma å stan 20:- för att åka 1 mil.

billigare att ta skit bilen i längden. du vet den som man bara fyller på soppa och olja i och besiktigar en gång om året

Det är sjukt dyrt att åka buss i Stockholm ^^
busskorten kostar dessutom cirka 700 kronor om månaden kanske?
De har ju höjt priset denna termin dessutom

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
fan vilka fräsha bussar ni hade hos er ... här får man lida i en bus från 90 eller äldre om man ska åka buss nåntsans.
fast det är knappast ekonomiskt att åka buss mellan hemma å stan 20:- för att åka 1 mil.

billigare att ta skit bilen i längden. du vet den som man bara fyller på soppa och olja i och besiktigar en gång om året

Måste vara en jävligt billig bil du har då..

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
fan vilka fräsha bussar ni hade hos er ... här får man lida i en bus från 90 eller äldre om man ska åka buss nåntsans.
fast det är knappast ekonomiskt att åka buss mellan hemma å stan 20:- för att åka 1 mil.

billigare att ta skit bilen i längden. du vet den som man bara fyller på soppa och olja i och besiktigar en gång om året

90 eller äldre, antar att du bor utanför Sveriges gränser?

Det finns ytterst få linjebussar i trafik som är äldre än 15 år. Enstaka från 1993-94 finns fortfarande i liv, men de är väldigt ovanliga numera.

Många verkar ha svårt att uppskatta åldern på bussar utifrån modellerna, bussar som en del tror härstammar från 70-talet kan mycket väl vara tillverkade långt in på 2000-talet. Det säger en del om hur bra koll folk har på åldern på dem...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||