Vad är standard CPU volt på en AMD Phenom II X2 550BE?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Min har 1.4V som standardspänning vad jag vet! Dock tror jag att en BIOS-uppgradering skulle få ner spänningen på rimliga nivåer!

edit: "skrev volten av gammal ful ovana"

Min 720:a ligger på 1.23 som stock, dock i 3.2GHz, och är stabil

Psst: En ovana eller ful vana, annars blir det kaka på tårta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Min 720:a ligger på 1.23 som stock, dock i 3.2GHz, och är stabil

Psst: En ovana eller ful vana, annars blir det kaka på tårta

min 720 låg på 1,325 stock.. jag kör min på 3,2 x4 nu, då kräver den 1,39 för att va stabil, vid 3,4 x4 så vill den ha 1,45 för att va stabil,
vid 3,6 x3 så nöjer den sig med 1,425 för att va stabil, har ej kommit över 3,7 med 3 cores och inte över 3,45 vid 4 cores stabilt.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Min 720:a ligger på 1.23 som stock, dock i 3.2GHz, och är stabil

Psst: En ovana eller ful vana, annars blir det kaka på tårta

Ähh, det kan aldrig bli för mycket av det goda! Jag har kakor som topping på mina tårtor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Knappast. Volt är enheten som storheten spänning mäts i, men det är inte samma sak. Ungefär som grader celsius inte är samma sak som temperatur eller km/h inte är samma sak som fart.

Ursäkta men det var ett tag sedan jag gick ut elprogrammet.
Men vilken enhet mäter du spänning i förutom volt? Eftersom det är så katastrofalt fel att säga volt.

Säger du spänningen till cpu är 1.4 så är du en smula otydlig eftersom du faktiskt har utelämnat om det handlar om Nano, Micro, Milli, Volt, Kilo, Mega, Gigavolt.

Skriver någon volten är 1.4 så förstår alla som vill exakt vad det betyder. Även om det korrekta är spänningen är 1.4V.

Jädra ordbajseri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Ursäkta men det var ett tag sedan jag gick ut elprogrammet.
Men vilken enhet mäter du spänning i förutom volt? Eftersom det är så katastrofalt fel att säga volt.

Säger du spänningen till cpu är 1.4 så är du en smula otydlig eftersom du faktiskt har utelämnat om det handlar om Nano, Micro, Milli, Volt, Kilo, Mega, Gigavolt.

Skriver någon volten är 1.4 så förstår alla som vill exakt vad det betyder. Även om det korrekta är spänningen är 1.4V.

Jädra ordbajseri.

Eftersom processorer brukar stå still gör de inga volter.

Om jag frågar "Vilken hastighet kan bilen uppnå?" kan korrekt svara vara 42 meter per sekund, 42 kilometer per timme, 42 miles per hour osv, 42 är dock ett felaktigt svar.

(Nej, 42 är inte svaret på allt, inte i någon bas.)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Eftersom processorer brukar stå still gör de inga volter.

Om jag frågar "Vilken hastighet kan bilen uppnå?" kan korrekt svara vara 42 meter per sekund, 42 kilometer per timme, 42 miles per hour osv, 42 är dock ett felaktigt svar.

(Nej, 42 är inte svaret på allt, inte i någon bas.)

Precis! du måste ha med vilken enhet det handlar om (i detta fall volt) exakt vad jag skrev. (volt är enheten på storheten spänning)

Även om du sätter enheten volt före eller efter talet i detta fall så förstår alla, eller alla som vill. Eftersom majoriteten av svenska befolkningen inte är utbildade inom ens den mest elementära elläran. Inte ovanlig att man hör t.ex strömmen är 230Volt, vilket såklart är helt omöjligt .

"Volten är" har jag full förståelse för o hur detta kan misstolkas som att det skulle vara något annat än spänningen det talas om förstår jag ej? Då känns ju mer som att det saknas något hos "feltolkaren"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Precis! du måste ha med vilken enhet det handlar om (i detta fall volt) exakt vad jag skrev. (volt är enheten på storheten spänning)

Även om du sätter enheten volt före eller efter talet i detta fall så förstår alla, eller alla som vill. Eftersom majoriteten av svenska befolkningen inte är utbildade inom ens den mest elementära elläran. Inte ovanlig att man hör t.ex strömmen är 230Volt, vilket såklart är helt omöjligt .

"Volten är" har jag full förståelse för o hur detta kan misstolkas som att det skulle vara något annat än spänningen det talas om förstår jag ej? Då känns ju mer som att det saknas något hos "feltolkaren"...

I det här fallet handlar de knappast om feltolkning, utan om att det anses obildat att skriva "volten är.."
Det är möjligt att detta inte spelar någon roll för din del, men själv är jag så fördomsfull så att jag genast antar att skribenten är antingen så pass ung så att denne inte gått ut grundskolan eller så pass ointelligent så att denne inte kan det som lärs ut där.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
I det här fallet handlar de knappast om feltolkning, utan om att det anses obildat att skriva "volten är.."
Det är möjligt att detta inte spelar någon roll för din del, men själv är jag så fördomsfull så att jag genast antar att skribenten är antingen så pass ung så att denne inte gått ut grundskolan eller så pass ointelligent så att denne inte kan det som lärs ut där.

Ändra ointelligent till ointresserad. Det är knappast rocketscience, så ålder eller intelligens har inget att göra med saken.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så är det min uppfattning att personer som blandar ihop enheter verkar outbildade. Det är inget objektivt utan min högst personliga åsikt, men jag vet att jag inte är ensam om den.

Men precis som du säger - det är knappast rocket science. Alltså borde man kunna förutsätta att de flesta kan skilja på spänning och volt. Icke så här på Sweclockers, dock.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944