Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Kan någon länka till en väska som passar till den här datorn? sitter och kollar på väskor och innermåtten passar ju inte med datorn. va väldigt dryga mått.

finns det inte eSATA på denna ? tänkte köpa en kabinett till en 1tbdisk. har kollat och ser inte att det finns, bara usb2.0 stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är väl på hösten det blir mest lirande, iaf för min del

Dom kommande asusarna med gtx460m har sämre prestanda än nuvarande med 5870m, så av den anledningen behöver du inte vänta

Tack, det var allt jag behövde veta

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med min G73JH... Spelade wow tidigare idag och helt plötsligt blev hela skärmen grå med en massa svarta streck över, och jag har inte försökt överklocka eller något sådant. Skulle det kunna vara något fel på grafikkortet eller kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Beställde precis en G73JH-TY171V! Skall hämtas efter jobbet.

Är det några rutiner jag borde tänka på när jag startat upp datorn?
Vad rekommenderar ni, mer kunniga personer?

Uppdatera grafikkortet är en självklarhet men hur är det med BIOS och liknande? Vill självklart ha ut maximalt utav datorn, möjligt att jag orkar dra en cleaninstall windows också. Dock lär jag komma tillbaka hit för hjälp på den fronten

Visa signatur

ASUS G73JH-TY171V

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid en clean install på alla datorer jag köper. Det är så mycket onödiga program som är förinstallerade som bara tar upp massa cpu kraft och sånt.

Samma sak med bios. Visst finns det en risk att det går åt pipan. Men på något sätt så sover jag bättre på nätterna när jag vet att jag har senaste bios

Permalänk
Medlem

Jag vågar väll säga att jag är relativt kunnig på datorer, absolut inte samma kaliber som många här men det mesta jag tar mig an brukar jag lösa. Däremot BIOS har jag aldrig uppdaterat tidigare. Är det något en vanlig dödlig som jag kan göra?

Sen om jag ska göra en cleaninstall, som jag har förstått det får man bränna ut recoveryskivorna själv?

Visa signatur

ASUS G73JH-TY171V

Permalänk
Medlem

Gör aldrig en bios uppdatering under windows. Använd bios AI flash eller vad den heter. (alt+F2 under uppstart eller F4)
Det finns trådar här på swec vet jag som har länkat till legala recovery ISO filer.

Permalänk
Medlem

Det är frågan om jag vågar mig på det. Pallar inte mecka med datorn en vecka innan jag kan använda den Går det inte att rensa bort de mesta programmen utav att köra en cleaninstall? Jag menar, hur mycket skit kan det ligga på en helt ny dator?

Visa signatur

ASUS G73JH-TY171V

Permalänk
Medlem

I dagens läge, ganska mycket skit.
Men det är ju helt frivilligt vad man vill göra.
Testa avinstallera så mycket du kan och se om du 'mår bra' efteråt

Permalänk
Medlem

Ok GoMer

Då gör vi så att jag provar, har på känn att jag kommer tillbaka på till den här tråden inom en snar framtid dock!

Ha det

Visa signatur

ASUS G73JH-TY171V

Permalänk
Medlem

Fick min G73 med i7 och 6 GB ram och 1600x900 display. Enda jag är missnöjd med är skärmen, tycker att det ser ut som pixel-ränder på skärmen eller hur man ska förklara det :S. Det andra är dynamisk kontrast som gör bilden väldigt blek dåligt i färgen. Den dynamiska kontrasten är bara på i spel (har iof bara provat 1 spel ). Ska testa en annat spel, men nån som vet hur man stänger av dynamiska kontrasten?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kommer in och kluddar. Men finns denna PC med 15" skärm istället för 17"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Ursäkta att jag kommer in och kluddar. Men finns denna PC med 15" skärm istället för 17"?

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

är väl den som gäller isåfall.

Visa signatur

9800x3d, 5080, 64gb ram

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt en mycket värre problem, nämligen att datorn fryser helt i spel. Spelat Bad Company 2 idag och varje gång jag kommer in i ett game fryser skärmen och det blir vertikala ränder över hela skärmen (antingen blir skärmen svart eller vit). Provade även Medal of Honor Beta och där hände samma sak föruto att det blev vertikala ränder med en bakgrund som skiftar färg från rött till svart. Efter några sekunder börjar det surra och man är tvungen att forcera avstängning. Hittade en video med exakt samma problem: YouTube - Asus G73JH Crash VSOD ATi 5870m Vertical Stripes of Death

Är helt klart nått skit med grafikkortet då den funkar bra annars förutom just i spel. Blir att ta kontakt med support de närmaste dagarna...

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Skrivet av gujukal:

Nu har jag upptäckt en mycket värre problem, nämligen att datorn fryser helt i spel. Spelat Bad Company 2 idag och varje gång jag kommer in i ett game fryser skärmen och det blir vertikala ränder över hela skärmen (antingen blir skärmen svart eller vit). Provade även Medal of Honor Beta och där hände samma sak föruto att det blev vertikala ränder med en bakgrund som skiftar färg från rött till svart. Efter några sekunder börjar det surra och man är tvungen att forcera avstängning. Hittade en video med exakt samma problem: YouTube - Asus G73JH Crash VSOD ATi 5870m Vertical Stripes of Death

Är helt klart nått skit med grafikkortet då den funkar bra annars förutom just i spel. Blir att ta kontakt med support de närmaste dagarna...

Övervaka temps och kör stresstest på den. Kör du med orginal drivrutiner eller dom direkt från AMD?

Permalänk
Medlem

Laddade ner de senaste från nätet. Man kanske ska prova original, men har ju ingen skiva med dom :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd endast drivruter från ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Hmm. Jag skrev ett långt inlägg om det här problemet där jag också länkade till hur problemet ska lösas. Antingen så skickar ni in datorn till Asus eller så uppdaterar ni VideoBIOSet. BIOSet kommer från ASUS i USA och det är ASUS technical Managers Gary Key som har laddat upp det nya vBIOSet. Det är ett officiellt vBIOS från ASUS. Efter det SKA man använda de generella drivrutinerna från AMDs site. Gör man inte detta så kommer man att ha problem och ASUS kommer inte att lägga upp drivrutiner till G73. Jag har själv varit med och betatestat vBIOSet. OK?????

Permalänk
Skrivet av gujukal:

Laddade ner de senaste från nätet. Man kanske ska prova original, men har ju ingen skiva med dom :/

finns på asus hemsida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Funkar nu igen

Trodde att man kunde ladda ner dom från ATI så man slipper dryga laddningstider i BC2 men tydligen inte altså.

Visa signatur

Permalänk

Komplett har nu en G73a för 15k igen. i7a och FullHD.
Nu ska man bara bestämma sig för om man vill ha g73an eller vänta på G53an med Nvidia.

Beslut, beslut.....

Permalänk
Skrivet av TheWhaleHunter:

Komplett har nu en G73a för 15k igen. i7a och FullHD.
Nu ska man bara bestämma sig för om man vill ha g73an eller vänta på G53an med Nvidia.

Beslut, beslut.....

Samma sits här

Kommer att vid början av nästa månad beställa antingen G73Jh eller G73Jw då jag återigen börjar resa mkt.(orkar man vänta nu?) Film och SC2 blir det nästan enbart för mig.

*Då jag nästan enbart kommer lira SC2 på datorn så vill jag ju ha den som presterar bäst i det spelet,(vet att ATI kortet generellt sett är bättre, men Nvidia kortet har dock överraskat mig och presterat bättre i vissa spel) Spelar antingen ingen roll, men siffror kan få mig sömnlös

*Är det någon skillnad vid filmtittande på 1920x1080 skärmen och 1600x900 skärmen? Betraktningsvinklar, filmkvalitet.

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk
Skrivet av flying_taz:

Samma sits här

Kommer att vid början av nästa månad beställa antingen G73Jh eller G73Jw då jag återigen börjar resa mkt.(orkar man vänta nu?)

Då kanske du vill vänta på G53an? Lättare att resa med.

Permalänk

Då kanske du vill vänta på G53an? Lättare att resa med.

G73Jw
16.33"x12.59"x1.8" (W x D x H)

G53Jw
15"x11.42"x2.36" (W x D x H)

Detta är inte måtten i cm, och blir inte så stor skillnad på dessa två enligt min åsikt.

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk
Skrivet av flying_taz:

G73Jw
16.33"x12.59"x1.8" (W x D x H)

G53Jw
15"x11.42"x2.36" (W x D x H)

Detta är inte måtten i cm, och blir inte så stor skillnad på dessa två enligt min åsikt.

Ah, tänkte mer på G73JHn, den är ju 17''.
Had ingen aning om att 73jw var mindre.

Permalänk

G73Jw
41.5 x 32.0 x 1.89~5.69 cm

G73Jh
42.0 x 31.0 x 1.89~5.68 cm

Värden tagna från Asus hemsida, och G73Jh/G73Jw är nästan identiska i storlek.
G53Jw något mindre, hittade inte värdena i cm och orkar inte omvandla dem själv...

Visa signatur

Permalänk

Jamen då så Trodde det skulle vara en större skillnad.

Personligen har jag nu valt att skaffa mig en G73Jh efter att jag fick reda på att G53an inte kommer med i7 processor från början. Och jag klarar inte av att vänta längre.

Permalänk

jag har beställt en Asus G73JH-TZ178V från komplett nu för 15 179:- kr inklusive frakt
Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD

Permalänk
Skrivet av Jonashalv:

jag har beställt en Asus G73JH-TZ178V från komplett nu för 15 179:- kr inklusive frakt
Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD

Gjorde precis samma sak.

Såg också att det var den som tidigare kostat 17k som nu var prissänkt. Trevligt att man fick den finare modellen. Trodde det var en nerbantad modell för 15.

Har gått och övervägt mitt laptopköpande i nästan ett halvår nu så att äntligen beställa är riktigt riktigt skönt.

Permalänk
Medlem

Gjorde precis samma sak.

Såg också att det var den som tidigare kostat 17k som nu var prissänkt. Trevligt att man fick den finare modellen. Trodde det var en nerbantad modell för 15.

Har gått och övervägt mitt laptopköpande i nästan ett halvår nu så att äntligen beställa är riktigt riktigt skönt.

Jag med =D