Permalänk
Inaktiv

dags att göra en liten samling av de Svenska modellerna:
alla har samma ATI 5870XT 1GB DDR5 grafikkort.

första G73JH-TZ054Z, fortfarande snabbast och mest utrustad. i7 820, Full-HD, Windows 7 Ultimate, 2x500GB 7200rpm HDD, 6GB 1066mhz Minne, BluRay, inkl ryggsäck och gaming-mus
ny G73JH-TY171V, prisvärdast versionen med i5 450, HD+, Windows 7 Home Premium, 500GB 7200rpm HDD, 4GB 1333mhz Minne, DVD-RW, ingen väska och mus
ny G73JH-TZ158Z, näst högst utrustade, i7 720, Full-HD, Windows 7 Ultimate, 500GB Hybrid HDD/SSD, 6GB 1333mhz Minne, BluRay, inkl ryggsäck och gaming-mus
ny G73JH-TY134V, modellen med mest Minne, i7 720, HD+, Windows 7 Home Premium, 500GB 7200 rpm HDD, 8GB 1333mhz Minne, DVD-RW, ingen väska och mus
ny G73JH-TZ178V, mellan modell, i7, Full-HD, Windows 7 Home Premium, 500GB 7200rpm HDD, 6GB 1333mhz Minne, DVD-RW, inkl ryggsäck och gaming-mus

Permalänk
Medlem

Stort tack, nu kan även jag hänga med lite bättre. Pöörfäkt !

Permalänk

Tangentbord

undrar om det finns någon sida man kan beställa ifrån som har svenskt tangentbord ?

Permalänk
Inaktiv

vad menar du? alla ovan har svenskt tangentbord.

Skrivet av Apaa-Apaa:

undrar om det finns någon sida man kan beställa ifrån som har svenskt tangentbord ?

Permalänk
Medlem

Är otroligt nära att beställa en G73JH-TY171V.

Så vitt jag förstår så är det samma design och specs på alla förutom cpu, minne, hdd, skärm, optiska enheter och "tillbehör"?

Mysfaktorer som bakgrundsbelyst tangentbord finns på alla?

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

köpte G73JH-TZ054Z för skojs skull.
Måste säga att tangentbordet är en ren fröjd och allt känns som rejäl kvalitet
Jag har aldrig haft AMD grafikkort så lite ovant med en helt ny setup för inställningar osv
och twinturbo mode är väl lite flummigt. Väskan man fick med är stabil, musen dock kan diskuteras.
Kommer från en acer 8930g wide så jobbigt att avvänja sig från wide men men i-lands problem
har inte haft den länge nog för att säga för mycket mer men so far so good

en fix för scaling issue
Att man inte kan köra fullskärm med lägre upplösninar som jag stötte på och löste
It can be achieved by modifying the registry,follows:

Regedit —>HKEY_LOCAL_MACHINE —> SYSTEM—> ControlSet001 —> Control
—> GraphicsDrivers —> Configuration —> XXXXX ,【Configuration Options have a number of sub-options (Note: in order to XXXXX instead of a number of sub-option) 】
XXXXX —> 00 —> 00 —> Scaling,

Double-click the "Scaling",Manually change the "Data Value (V)" 3

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

exakt, i övrigt är de samma dator. Bakgrundsbelyst tangentbord, samma kylning, samma grafik och moderkort, högtalare etc.

Skrivet av RedEviL:

Är otroligt nära att beställa en G73JH-TY171V.

Så vitt jag förstår så är det samma design och specs på alla förutom cpu, minne, hdd, skärm, optiska enheter och "tillbehör"?

Mysfaktorer som bakgrundsbelyst tangentbord finns på alla?

Permalänk
Inaktiv

glömde skriva i sammanfattnignen att de modeller som slutar på Z har Windows 7 Ultimate och de som slutar på V har Windows 7 Home Premium. Har redigerat sammanfattningen nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var (om?) man kan få tag på denna väska som medföljer? Eller är det rentav någon här som är villig att sälja sin?

ända stället jag hittat som säljer den är Kensington IT i UK, o de levererar inte utanför UK

*uppdaterat

Har nu beställt en väska från Kensington, otroligt bra service, erbjöd sig att skicka via DHL eller Royal mail ist för genom Amazon (som är proppen i systemet) till en summa av £76 inkl frakt och VAT.

Om någon annan är intresserad av att köpa denna väska går det bra att kontakta dem på;

Kensington IT
59 Drayton Gardens
London, GREATER LONDON SW10 9RU
United Kingdom

info@kensingtonit.co.uk
+447881920186

Det är inte många väskor som passar till G73, och det gick inte att få tag på den via ASUS eller Targus (som tillverkar den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Är det någon som vet var (om?) man kan få tag på denna väska som medföljer? Eller är det rentav någon här som är villig att sälja sin?

ända stället jag hittat som säljer den är Kensington IT i UK, o de levererar inte utanför UK

*uppdaterat

Har nu beställt en väska från Kensington, otroligt bra service, erbjöd sig att skicka via DHL eller Royal mail ist för genom Amazon (som är proppen i systemet) till en summa av £76 inkl frakt och VAT.

Om någon annan är intresserad av att köpa denna väska går det bra att kontakta dem på;

Kensington IT
59 Drayton Gardens
London, GREATER LONDON SW10 9RU
United Kingdom

info@kensingtonit.co.uk

Det är inte många väskor som passar till G73, och det gick inte att få tag på den via ASUS eller Targus (som tillverkar den).

Kan du direktlänka till väskan i fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

exakt, i övrigt är de samma dator. Bakgrundsbelyst tangentbord, samma kylning, samma grafik och moderkort, högtalare etc.

Hej David,
Jag undrar några saker om G73JH-TY171V.
Vad är höljet av för material?
Kan man stänga av touchpaden?
Hur länge kan man köra på batteriet (slösurf etc respektive spel) på ett ungefär?

Sen tycker jag att ni borde inkludera väska och mus även på denna modell. Med MSI GX740 medföljer detta och det är ju den huvudsakliga konkurrenten. Dessutom sänkte Webhallen priset på MSI:n med 1000 kr för nån timme sen så nu är prisskillnaden ca 2000 kr.
Får man med HDMI-kabel förresten? Även det medföljer med MSI:n.

Som du kanske förstår står jag och väljer mellan dessa två

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Kan du direktlänka till väskan i fråga?

ASUS G73 Republic of Gamers Backpack for G70/G71/G72: Amazon.co.uk: Electronics & Photo

Permalänk
Medlem

Finns ett par varianter nu!

Asus G51J-IX094V - Core i7 720QM / 4GB DDR3 / 640GB / 15.6" TFT / GF GTX 260M / DVD±RW / BT / Win7 17990 kr Köp

Asus G51J-IX139V - Core i7 720QM / 4GB DDR3 / 320GB / 15.6" TFT 3D / GF GTX 260M + Avatar The Game 14895 kr Köp

Asus G60JX-JX046V - Core i5 430M / 4GB / 500GB / 15.6" TFT / GF GTS 360M / DVD±RW / BT / Win7 HP 13395 kr Köp

Asus G60VX-JX136V - C2D T6600 / 4GB / 320GB / 16" TFT / GV GTX 260 / DVD±RW / BT / Windows 7 HP 10590 kr Köp

Asus G60VX-JX136V - C2D T6600 / 4GB / 320GB / 16" TFT / GV GTX260 / BluRay Inkl Batman Arkham Asylum 10590 kr Köp

Asus G73JH-TY171V - Core i5 450M / 4GB / 500GB / 17.3" LED / ATI HD5870 / DVD±RW / Win 7 HPNY! 12990 kr Köp

Asus G73JH-TZ054Z - Core i7 820QM / 6GB / 1TB / Radeon HD 5870 / BluRay / BT / HDMI / Win7 Ultimate 22990 kr Köp

Asus G73JH-TZ158Z - Core i7 720QM / 6GB / 500GB / 17.3" LED / ATI HD5870 / Blu-Ray / Win 7 UltimateNY! 19990 kr Köp

åkte med några g60 och g51. men gaming lap som gaming lap ^.^ alla kan inte äga den bäste

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Kul och se att de övriga modellerna även hittar hit till lilla Sverige.
Toknöjd med min,skärmen är outstanding,grafikkortet är helt OK,väskan är nice och musen är helt OK.
Lite jobbigt för mig att spela på bärbar då jag inte är van...Jäkligt kul att sitta ute på altanen och spela BF2 BC,kan ju säga att grannarna var lagom roade ända tills jag satte på mig hörlurarna.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Höljet är gjort av ett gummiliknande material, lite scuba liknande.
Japp, finns snabbknapp för att avaktivera touchpaden.
Den har en max batteritid på ~2.5h.

Jag hade gärna inkluderat väska och mus med denna men den hade blivigt dyrare då. Vi har pressat priset så mycket vi kan för att möta konkurensen. Jag kan bara anta att vårat chassi/kylning/skärm/moderkort är dyrare att bygga eftersom våran är snäppet dyrare.
Personligen tycker jag G73 chassit är grymt mycket "cleanare" och känns mer kvalite än sin konkurrent.
Men smaken är som baken

Skrivet av MBMB:

Hej David,
Jag undrar några saker om G73JH-TY171V.
Vad är höljet av för material?
Kan man stänga av touchpaden?
Hur länge kan man köra på batteriet (slösurf etc respektive spel) på ett ungefär?

Sen tycker jag att ni borde inkludera väska och mus även på denna modell. Med MSI GX740 medföljer detta och det är ju den huvudsakliga konkurrenten. Dessutom sänkte Webhallen priset på MSI:n med 1000 kr för nån timme sen så nu är prisskillnaden ca 2000 kr.
Får man med HDMI-kabel förresten? Även det medföljer med MSI:n.

Som du kanske förstår står jag och väljer mellan dessa två

Permalänk
Medlem

en fråga till Asus.David
Har du något CA på när/om det kommer en grafik updatering? amd:s catalyst drivers
testade köra den finns men den förstörde mest

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

de senaste ASUS/ATI vga drivern som kommit är V8.700.0.0 från 11'e Juni. Hittar tyvärr ingen senare. Men de lär nog komma snart.

ASUSTeK Computer Inc.-Support- download_item_mkt

Skrivet av sdaniel1:

en fråga till Asus.David
Har du något CA på när/om det kommer en grafik updatering? amd:s catalyst drivers
testade köra den finns men den förstörde mest

Permalänk
Medlem

Enligt hemsidan så ligger den här versionen som senast V8.683.0.0 för G73Jh

Men V8.700.0.0 ska funka då till G73Jh och är "egentligen den senaste"?
Sen en liten idiot fråga här kanske. Behöver man avinstallera den tidigare versionen innan man installerar nya eller kan man bara köra över den gamla ? Alltid kört nvidia så har noll kolla på hur AMD:s setup fungerar.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

man ska inte behöva avinstallera de äldre först men många rekommenderar ändå att man gör det.

Skrivet av sdaniel1:

Enligt hemsidan så ligger den här versionen som senast V8.683.0.0 för G73Jh

Men V8.700.0.0 ska funka då till G73Jh och är "egentligen den senaste"?
Sen en liten idiot fråga här kanske. Behöver man avinstallera den tidigare versionen innan man installerar nya eller kan man bara köra över den gamla ? Alltid kört nvidia så har noll kolla på hur AMD:s setup fungerar.

Permalänk
Medlem

och angående versionerna ? V8.700.0.0 ska fungera även fast om man går via versionen på datorn så får man fram V8.683.0.0

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

ja de bör de göra så vitt jag vet

Skrivet av sdaniel1:

och angående versionerna ? V8.700.0.0 ska fungera även fast om man går via versionen på datorn så får man fram V8.683.0.0

Permalänk
Medlem

ska testa ikväll då . tack

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv

jag kunde inte hålla mig längre, beställde en G73JH-TY171V idag
i5 450 räcker för mig

Permalänk
Medlem

Okej, så nu har jag ett ganska allvarligt problem: Jag kan inte spela Starcraft 2.

Själva striderna går bra, men efter ett par minuter med mellansekvenserna så dör datorn helt enkelt, och man kan höra att fläkten jobbar hårt och verkligen spyr ut varmluft (den vid Power-knappen, den andra låter nästan inget). Någon idé på vad som är bäst att göra?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

är alla drivers och dyrikt orginal eller har du ändrat något etc?

Jag tycker AMD catalyst är skit. Min gjorde samma sak när jag körde senaste drivisarna från amd:s hemsida så nu kör jag på dom som finns på asus hemsida och inte haft problem sen dess förutom att när jag spelat klart eller kört benchmark så crashar catalyst endå funkar allt som vanligt och jag kan starta spel igen.

sc2 måste väl vara skit . 10 år och ser lite ruttet ut som ettan även om det var pheet känsla i det.

ska testa drivisarna som Asus.David prata om så får vi se om dom funkar.
edit: och det skulle jag inte gjort. AMD kan brinna i helvettet sämre driver setup får man leta efter
vet inte ens vad 8.700 var för drivers men det var nog inte grafik drivers. nu kan jag inte ens installer dom första drivisarna jag hade, . ska fixa lite så får vi se om det går att lösa eller om det blir rollback eller blåsa hela skiten.

så nu är det löst, lyckades få in version 8.741.0.0 på något sätt. Men jag rekommenderar inte att ändra ett skit om ni inte är uppfödd med amd catalyst .Brrr vilket junk.. ingen preformance ökning med nya drivers heller enligt benchmarks. så leave it be !

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Asus har gjort någon ändring på kortet så det funkar inte med ATI egna drivisar (smart..).Utan man får snällt sitta på sin tumme och hoppas att någon på Asus tycker att det är värt att uppdatera drivrutinerna till vårt kort.Hade jag vetat om detta innan så hade jag inte köpt denna burk.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Allt är original, förutom RealTek som jag fick ta bort för någon vecka sen då skiten började spraka (ska lämna in snart, inte haft tid nu dock), samt Drivrutiner för skärmen som jag råkade ta bort när jag kollade Catalyst, men den är återinstallerad från ASUS Drivrutinsskiva.

Spelar för övrigt i low-medium då datorn dör ännu fortare på high.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Även jag har nu lagt en beställning på G73JH-TY171V!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

jag kör med amds drivers och inge fel sen kaoset jag fick några poster up . dock inte prestanda ök heller men det funkar som det ska

appropå inget:
kollade med asus supporten om man kunde få windows skivor så man kan gör en egen installation
men tyvärr så får man ikke det.. riktig surt , men Acer har samma skit

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Man ska inte få ett kaos när man uppdaterar sitt grafikkort i en dator för 15-25k.Det är mest det jag menar.
Jag satt och valde mellan denna och ett stationärt system för ca 17-19k.
I det systemet hade jag plockat in ett nVidia kort då jag har haft väldigt få problem med nVidia.Nu valde jag denna spel laptop från Asus och visste att det fanns en del problem (bios och creative problemen),dock så hade jag ingen aning om att men trollat med kortet så att tillverkarens egna drivrutiner inte funkar.Jag kan verkligen inte förstå varför man väljer att göra så.

Jag är nöjd med min dator,missförstå mig inte.Men jag vill kunna uppgradera till senaste drivrutiner (ljud,grafik) utan oro för att allt ska krascha.Så är ju inte fallet nu...

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10