Permalänk

Vilken ljuddämpning? (Biltema)

Tja!

Nu är det så att jag hade tänkt att lägga in lite ljuddämpning i mitt chassi (CM HAF 922).

Jag har tänkt att köpa från Biltema då de är billigast(?).

Jag hade tänkt att ha först ett lager med Bitumen (Biltema - 36-9212), och sen ett lager skumgummi på det. Nu undrar jag vilket skumgummi jag ska välja. 31-605 eller 36-9220 (biltema.se).
Priset är ungefär samma så det är inte det jag tänker på, utan vilket som är bäst. Vill att datorn ska vara så tyst som möjligt.

Tacksam för svar

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Den sist nämnda använder jag Funkar väldigt bra.. råder dig till att investera i en biltema spray lim med smidigt som bara den. Mvh Sleten

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
Den sist nämnda använder jag Funkar väldigt bra.. råder dig till att investera i en biltema spray lim med smidigt som bara den. Mvh Sleten

Går det att på något vis få bort det senare om man vill, eller sitter det fast?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om biltemas dämpmattor, som ju faktiskt r till för båt/bil är bättre eller sämre än tex dessa: Be Quiet som påstås vara specifikt utvecklad för datorlådor?:)

Om man ska köpa både bitumen och skumgummi från biltema så skiljer det ju faktiskt inte så mycket i pris. Någon Som kanske jämfört de två?=)

Permalänk

Jag tror att skillnaden mellan Biltema och Be Quiet är att Be Quiet är ett färdigt kit, där skumgummi och bitumen redan är sammanslaget och har klister förberätt.

Skumgummi absorberar ljud och bitumenen hindrar vibrationer från att uppstå i chassit, därför är det en bra ide att använda både skumgummi och bitumen.

Bitumenen hindrar vibrationen genom sin vikt och skumgummit genom att ha en porös mjuk massa som ljudet har svårt att studsa emot.

Har dock ingen egen erfarenhet av att testa dom olika alternativen, men jag har bitumen från biltema i min dator för att stoppa lite elaka vibrationer som störde mig, och det funka, kanske skall skaffa skumgummi också, så den blir ännu tystare

Permalänk

Tack för alla svar.
Men vilken skulle ni välja? 31-605 eller 36-9220?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Observera att det ingår 5st ark när du köper:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87657

Medan du bara får ETT, lika stort och dyrt ark av:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Observera att det ingår 5st ark när du köper:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87657

Medan du bara får ETT, lika stort och dyrt ark av:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Oj fan.
Satt och räknade ut hur mycket jag behövde igår, och glömde att det var 5st Klockan var dock 5.00, så jag var ganska trött ^^
Tack så mycket, då blir det http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87657

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte två stycken 36-9220 och ljuddämpade mitt antec 300-chassi totalt. En av dem gick åt till själva "chassilocket" och den andra gick åt till taket, botten och väldigt mycket andra ställen. Så två stycken sådana ger superresultat, tror faktiskt att det är mycket bättre än den andra då den är väldigt väldigt tunn (känner man på den så märker man det).

36-9220 vill jag rekommendera, känns synd o lägga massa tid på att åka till biltema och sen sätta in ljuddämpning och klippa och ha sig för att sedan inte få ett lika bra resultat för att man ville spara 120kr lixom, så tänkte jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Jag köpte två stycken 36-9220 och ljuddämpade mitt antec 300-chassi totalt. En av dem gick åt till själva "chassilocket" och den andra gick åt till taket, botten och väldigt mycket andra ställen. Så två stycken sådana ger superresultat, tror faktiskt att det är mycket bättre än den andra då den är väldigt väldigt tunn (känner man på den så märker man det).

36-9220 vill jag rekommendera, känns synd o lägga massa tid på att åka till biltema och sen sätta in ljuddämpning och klippa och ha sig för att sedan inte få ett lika bra resultat för att man ville spara 120kr lixom, så tänkte jag

Mm... iofs så är ju 36-9220 lite tjockare, men man får mycket mer om man köper 31-605. Man kanske kan lägga på två lager utav 31-605?

Visa signatur

Permalänk

Jag har dämpat min dator med bitumen (36-9212) och kan säga att det fäster ganska bra på plåt bara man gör rent innan. Men att sedan fästa något ovanpå bitumenen verkar vara omöjligt. Jag tänkte lägga 2 lager med bitumen men det andra lagret lossnade hur jag än gjorde. Om det är något som fungerar så tror jag mest på spraylim iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Jag har dämpat min dator med bitumen (36-9212) och kan säga att det fäster ganska bra på plåt bara man gör rent innan. Men att sedan fästa något ovanpå bitumenen verkar vara omöjligt. Jag tänkte lägga 2 lager med bitumen men det andra lagret lossnade hur jag än gjorde. Om det är något som fungerar så tror jag mest på spraylim iaf.

Ok, jag kör nog med spraylim till skumgummit.

EDIT: Kollade på biltemas spraylim (36-965), och det står "Limmar inte polystyrenskum..."
Är dämpnings skumgummit polysterenskum? eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Ok, jag kör nog med spraylim till skumgummit.

EDIT: Kollade på biltemas spraylim (36-965), och det står "Limmar inte polystyrenskum..."
Är dämpnings skumgummit polysterenskum? eller är jag helt ute och cyklar?

Kan inte svara på din fråga, men det finns ju alltid dubbelhäftande tejp, det kladdar troligtvis inte lika mycket.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Kan inte svara på din fråga, men det finns ju alltid dubbelhäftande tejp, det kladdar troligtvis inte lika mycket.

Sitter det bra då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har dämpat bilar med bitumen så tänkte jag bara lägga till en liten fotnot här. För att få ut det absolut mesta av bitumen så ska man egentligen tvätta området noga först (t.ex. t-röd) och sedan klistra fast mattan. Här nöjer sig de felsta och kommer troligen vara ganska nöjda. Men sanningen är att plåten och bitumen fortfarande är i två lager. För att få ut det absolut mesta så ska man stå med värmepistol och pressa bitumen med en gummiroller tills ytan på bitumen är helt slät. Först nu så kommer plåten vara riktigt uppstödd av bitumenplattan.

Tyvärr så passar nog inte en värmepistol som avger 80-90C in i de flestas datorlådor. Men kan ändå vara värt att tänka på. Sedan kan det skilja sig mellan olika fabrikat. Men alla billiga behöver efterbehandlas för att uppnå sin största styrka.

EDIT: Jag skulle nog personligen ha valt 36-9215 som dämpningsmatta efter bitumen. Av den anledningen att den redan har lim på baksidan. Mycket smidig att arbeta med. Dock har den nog lite sämre effekt än den ni spekulerar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Eftersom jag har dämpat bilar med bitumen så tänkte jag bara lägga till en liten fotnot här. För att få ut det absolut mesta av bitumen så ska man egentligen tvätta området noga först (t.ex. t-röd) och sedan klistra fast mattan. Här nöjer sig de felsta och kommer troligen vara ganska nöjda. Men sanningen är att plåten och bitumen fortfarande är i två lager. För att få ut det absolut mesta så ska man stå med värmepistol och pressa bitumen med en gummiroller tills ytan på bitumen är helt slät. Först nu så kommer plåten vara riktigt uppstödd av bitumenplattan.

Tyvärr så passar nog inte en värmepistol som avger 80-90C in i de flestas datorlådor. Men kan ändå vara värt att tänka på. Sedan kan det skilja sig mellan olika fabrikat. Men alla billiga behöver efterbehandlas för att uppnå sin största styrka.

EDIT: Jag skulle nog personligen ha valt 36-9215 som dämpningsmatta efter bitumen. Av den anledningen att den redan har lim på baksidan. Mycket smidig att arbeta med. Dock har den nog lite sämre effekt än den ni spekulerar om.

Tack för tipset!
Tror du den dämpar ljudet bättre än de andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för tipset!
Tror du den dämpar ljudet bättre än de andra?

Nä jag tror faktiskt den "bulliga" (glömde det riktiga ordet) är aningen bättre. Men den jag länkar till är mycket trevlig att pyssla med. Har limmat sån där "bullig" matta med kontaklim. Sitter bra det också. Men det är så träligt att pänsla och samtidigt vara rädd för att spilla. Då är det trevligare att pyssla med de som redan har klister på baksidan, trotts att den kan vara aningen sämre ljuddämpningsmässigt.

Permalänk
Citat:

Nä jag tror faktiskt den "bulliga" (glömde det riktiga ordet) är aningen bättre. Men den jag länkar till är mycket trevlig att pyssla med. Har limmat sån där "bullig" matta med kontaklim. Sitter bra det också. Men det är så träligt att pänsla och samtidigt vara rädd för att spilla. Då är det värt att gå på de som redan har klister på baksidan, trotts att den kan vara aningen sämre ljuddämpningsmässigt.

Menar du 31-605 eller 36-9220? Jag tycker både ser lite "bulliga" ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara tipsa om att jag använde limmet PL-600 (kostar 100kr =/), funkar super. Men du behöver ju en grej för att den ska fungera också, så om du inte har en sån så ska du nog köra på något annat lim

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du 31-605 eller 36-9220? Jag tycker både ser lite "bulliga" ut

Har bara använt 31-605 och den fungerar rätt så bra. 36-9220 har jag inte använt så därför vågar jag inte uttala mig om den. Men om jag får gissa så skulle jag gissa på att 36-9220 är bättre. Den ser gedignare ut.

Dock saknar båda dessa lim på baksidan. Så här hade jag gjort.

#1 Plockat ur alla komponenter ur chassit.
#2 Värmt fast bitumen där det passar med hjälp av värmepistol.
#3 Tagit den självhäftande ljuddämpningsmattan och klistrat på bitumen.

Är det här bästa sättet? Jag vet inte, men så här skulle jag gjort.

Permalänk
Citat:

Har bara använt 31-605 och den fungerar rätt så bra. 36-9220 har jag inte använt så därför vågar jag inte uttala mig om den. Men om jag får gissa så skulle jag gissa på att 36-9220 är bättre. Den ser gedignare ut.

Dock saknar båda dessa lim på baksidan. Så här hade jag gjort.

#1 Plockat ur alla komponenter ur chassit.
#2 Värmt fast bitumen där det passar med hjälp av värmepistol.
#3 Tagit den självhäftande ljuddämpningsmattan och klistrat på bitumen.

Är det här bästa sättet? Jag vet inte, men så här skulle jag gjort.

36-9220 är säkert bättre, men då är det mycket dyrare också :/ Tror du det går att istället ta två lager 31-605 (på något sätt). Blir billigare och tjockare.

Jag är osäker om jag har någon värmepistol hemma, men det går väl utan? Om man ser till att trycka hårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

36-9220 är säkert bättre, men då är det mycket dyrare också :/ Tror du det går att istället ta två lager 31-605 (på något sätt). Blir billigare och tjockare.

Jag är osäker om jag har någon värmepistol hemma, men det går väl utan? Om man ser till att trycka hårt.

För att få ut fulla potentialen av bitumen så krävs det uppvärmning och press. Men det var bara ett tillägg för dem som är väldigt noga. Anledningen till att jag berättade det är för att det är något som många missar.

Det finns alltid flera sätt att göra saker på. De vanligaste sätten är perfektionist-sättet och det-blir-som-det-blir-sättet.

Perfektionistsättet där man är utomordäntligt noga med detaljer. Det ger oftast bäst resultat. Men å andra sidan kostar det mer och tar längre tid.

Att föredra i ditt fall är nog att köra på det-blir-som-det-blir-sättet. Du lägger mindre pengar, blir klar snabbare och får ändå ett hyggligt resultat.

I ditt fall hade jag köpt bitumen och bara klistrat fast den. Det gör skillnad det också Sedan så får du bestämma själv vad du tycker är värt eller inte. Men jag tror inte du vinner speciellt mycket på att klistra ihop de vågiga/bulliga.

Permalänk
Medlem

Kort och gott. Svaret på din första fråga är att jag hade valt 36-9215 eftersom den är billig och trevlig att arbeta med (klister på baksidan).

Smidigast - 36-9215, färdigt klister på baksidan
Budget - 31-605, den är billig
(Troligen den) bästa - 36-9220, eftersom den är tjockare och mer gedigen än 31-605

Permalänk
Citat:

För att få ut fulla potentialen av bitumen så krävs det uppvärmning och press. Men det var bara ett tillägg för dem som är väldigt noga. Anledningen till att jag berättade det är för att det är något som många missar.

Det finns alltid flera sätt att göra saker på. De vanligaste sätten är perfektionist-sättet och det-blir-som-det-blir-sättet.

Perfektionistsättet där man är utomordäntligt noga med detaljer. Det ger oftast bäst resultat. Men å andra sidan kostar det mer och tar längre tid.

Att föredra i ditt fall är nog att köra på det-blir-som-det-blir-sättet. Du lägger mindre pengar, blir klar snabbare och får ändå ett hyggligt resultat.

I ditt fall hade jag köpt bitumen och bara klistrat fast den. Det gör skillnad det också Sedan så får du bestämma själv vad du tycker är värt eller inte. Men jag tror inte du vinner speciellt mycket på att klistra ihop de vågiga/bulliga.

Citat:

Kort och gott. Svaret på din första fråga är att jag hade valt 36-9215 eftersom den är billig och trevlig att arbeta med (klister på baksidan).

Smidigast - 36-9215, färdigt klister på baksidan
Budget - 31-605, den är billig
(Troligen den) bästa - 36-9220, eftersom den är tjockare och mer gedigen än 31-605

Ok tack för alla svar. Har inte bestämt mig helt än men jag tror det blir 31-605.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt den silvriga i flera lådor. Klippt till en bit som jag låter va "ståendes" på den sidan man öppnar lådan. Som ett lock kan man säga, tejpar runt kanterna och låter pappret va kvar på klistersidan. Och självklart klipper till småbitar överallt runt moderkortet och ovanpå/bakom.

Dämpar rätt bra!

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Någon som vet om biltemas dämpmattor, som ju faktiskt r till för båt/bil är bättre eller sämre än tex dessa: Be Quiet som påstås vara specifikt utvecklad för datorlådor?:)

Om man ska köpa både bitumen och skumgummi från biltema så skiljer det ju faktiskt inte så mycket i pris. Någon Som kanske jämfört de två?=)

Specifikt utvecklat my ass, same shit men billigare på biltema.. jag testade båda och man får mer av det från biltema, dom som påstår att deras "utvecklade till PC" är bättre har väldigt låg IQ och vågar inte inse att dom blivit blåsta.

EDIT: när ska jag lära mig stava rätt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Går det att på något vis få bort det senare om man vill, eller sitter det fast?

ja men det kommer bli rester kvar ..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk

Såg att det fanns en annan sorts Bitumen på biltema. 36-9213. Är den bättre än 36-9212? Den är lite dyrare men mer än dubbelt så tjock. Ska man satsa på den istället?

Visa signatur