Ny maskinvara - Multimediastyrenhet ?

Permalänk

Ny maskinvara - Multimediastyrenhet ?

Har ett utropstecken framför en "Multimediastyrenhet" i Enhetshanteraren. Har försökt få bort detta på en mängd olika sätt.

* Installerat om grafikkortsdrivrutinerna, testat både från skiva och nätet
* Installerat om drivrutinerna för moderkortet, testat både manuellt och via LiveUpdate

Jag har provat med att inaktivera både ljudkort och LAN i BIOS, samt dragit ut alla USB-kablar ur datorn, men trots detta kommer meddelande om Ny maskinvara upp i Windows när jag startat upp burken. I övrigt har jag inga särskilda enheter (TV-kort mm.) instoppade i eller kopplade till datorn.

Har någon en lösning på mitt problem?

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Dra ner Everest Ultimate och kolla vad för enhet det är.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Tack för ett riktigt bra tips! I vanlig problemlösaranda dessutom ;). Berättar lite hur jag gjorde för sökande sweclockare med samma problem.

Laddade ned Everest Ultimate och installerade det. Öppnade programmet och gick in på Enheter i listan, sedan Windowsenheter där jag fann ett frågetecken framför denna "Multimediastyrenhet". Klickade på dess egenskaper och såg att det rörde sig om en PCI-enhet Pinnacle PCTV 110i Capture Device. (Mycket konstigt, jag har ju inget TV-kort.) Men men, googlade på Pinnacle PCTV 110i + driver och kom till en pinnaclesida där jag laddade ned drivrutinen. Sedan gick jag till Windows Enhetshanterare, klickade på Multimediastyrenheten och valde Uppdatera drivrutin, och den mapp jag lade drivisarna i. Då gick det som smort!

Problemet löst;
men nu kvarstår ju en fråga, sitter denna PCTV-enhet inbyggd på grafikkortet? Har ju aldrig ens ägt ett Pinnaclekort och alla mina PCI-platser är tomma. Skumt som attan.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3