Acer hoppar på 3D-tåget med ny skärm

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Acer hoppar på 3D-tåget med ny skärm

Allt fler tillverkare förbereder produkter för stereoskopisk 3D. Näst på tur är Acer med en skärm i storleken 23,6 tum.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Enligt tidigare uppgift skulle den kosta något mer än Samsung Syncmaster 2233RZ och ViewSonic VX2268WM, alltså kring 3000 kr. Får väl se när den hittar ut till de större butikerna...

EDIT: Recension häråt: http://3dvision-blog.com/acer-aspire-gd245hq-120hz-3d-vision-...

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Varför, o varför valde de orange, har de inte designers på företaget?

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Jag vill ha en skärm med smala kanter. Eyefinity/3D surround skare va!

Livet är en fesk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra halvan
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure

Håller med... det här känns lite som kinesiska bilproducenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure

För att det matchar deras speldator ''Predator''.

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008

acer är wierd.
Men deras datorserie är ganska okej.
Vill dessutom ha en 120hz skärm , men denna lockade inte mig så värst.

Apple Mac Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2007

acer är skumma - håller på och fjantar sig med ojämna tum osv

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Det står ingenting om att den är HDCP kompatibel borde inte det vara ett krav år 2010. Har för mig att jag såg en annan 3d monitor som inte heller var HDCP kompatibel med upplösning 1680.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Är det bara jag som gillar den orangea foten, den var riktigt ball...

Kanske inget man vill ha i vardagsrummet men på kontoret är det skoj med en färgklick

HP nc6400; Arch med Awesome WM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
Är det bara jag som gillar den orangea foten, den var riktigt ball...

Kanske inget man vill ha i vardagsrummet men på kontoret är det skoj med en färgklick

Jag gillar också den

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr fantastic
Det står ingenting om att den är HDCP kompatibel borde inte det vara ett krav år 2010. Har för mig att jag såg en annan 3d monitor som inte heller var HDCP kompatibel med upplösning 1680.

Och vilken version av HDMI använder den? Går den öht att använda för att se på kommande 3d-stereoskopiska blurayfilmer?

Antar att den här bara är tänkt för spelande i 3D med shutter glasses, och då går det inte att använda HDMI-ingången i vilket fall, vilket framgår i artikeln som MrStalker länkade till, och även i den här testen, där de bara kom upp till 75 Hz i 800x600:
http://www.digitalversus.com/article-357-7352-38.html

Med blurayfilmer i 24 bilder/sekund räcker det såklart med att HDMI 1.4 stödjer 1080p@24 Hz med framepacking för s-3d i bluray, och om skärmen är smart kan den isf själv omvandla dessa 48 bilder till synkning med 120 Hz, dvs 24 bilder i 60 Hz till vardera öga.

Fast är den här skärmen smart? Går den att använda till annan stereo-3d än med spel över DVI? Annars hade den väl lanserats som att den även stödjer s-3d bluray, och inte bara spelande med Nvidia 3D Vision? Vilket väl iofs innebär att den förmodligen även funkar med kommande glasögon från BitCauldron ihop med Ati, 120Hz som 120 Hz...

Bra skärm i övrigt som det verkar av testen, men lite för många frågetecken inför framtiden, och inget jag skulle köpa innan de är uträtade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
acer är skumma - håller på och fjantar sig med ojämna tum osv

Alla skärmar följer samma formfaktor. Det du ser som 22" är som oftast i verkligheten 21.5" - som ett exempel. Hur detta fungerar vet jag inte, men själv bryr jag mig faktiskt inte alls.