Kan jag få pengarna tillbaka? Sony Ericsson c510

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2007

Kan jag få pengarna tillbaka? Sony Ericsson c510

I oktober 2009 köpte jag en Sony Ericsson c510 från SwedenMobile. Efter någon vecka så började skärmen flimra konstigt, men det lade sig efter någon minut så jag tänkte att det inte var mer med det. Dessutom så vägrade telefonen starta på någon timme efter det att jag pratat tills batteriet tagit slut, även efter det att jag kopplat in laddaren. Även i detta fall tänkte jag att det var en engångsföreteelse, men nu har dessa problem fortsatt, så skärmen börjar flimra någon gång i veckan och telefonen tar någon timme att starta efter det att man gjort slut på batteriet.

Jag ringde SwedenMobile för någon vecka sedan, och de sa att jag kunde skicka in den till dem så skulle det gå på garantin och ta 5-6 veckor, men jag hävdade att eftersom felet funnits där från början så borde jag kunna reklamera telefonen och därmed få mina pengar tillbaka (jag vill nämligen inte vänta 5-6 veckor utan min telefon och riskera att få tillbaks den i samma skick igen, och är väldigt missnöjd med den här telefonen i övrigt, levererar absolut inte efter sitt pris). De säger då att enligt Sony Ericsson kan man bara reklamera telefonen i 14 dagar, och att de inte har något med det att göra. Men dels så fanns ju felet där från början, det var bara så lågfrekvent att det inte gick att upptäcka inom den tiden, och sen så har jag för mig att man alltid har reklamationsrätt i 6 månader, stämmer inte det? Och dessutom ska väl reklamationsrätten stå mot säljaren, och inte tillverkaren?

Jag är tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Tror du har fel. Du kan inte kräva pengarna tillbaka nu. Dom gör rätt som erbjuder dig garantireparation.

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Aug 2003

Om du har köpt telefonen för mer än 14 dagar sedan efter köpet, (vilket är DOA-perioden för Sony Ericsson) måste enheten in på service för åtgärd.
Du kan inte hävda att felet har funnits från början utan att faktiskt ha något underlag för påståendet.

För reklamation krävs det även där att du måste kunna bevisa att felet fanns vid köp, eller rättare sagt inom DOA-perioden.

5-6 veckors servicetid är dock för mycket. Skälig tid för dessa typer av produkter är normalt 3-4 veckor.

Main: Intel Ivy Bridge 3770K | Thermalright Silver Arrow SB-E | Corsair Vengance LP 16GB 1600mhz | ASUS P8Z77-V DELUXE | Asus GTX680 DCII TOP | OCZ Vertex 4 256GB | Seagate Barracuda Green 2TB | Antec P280 | Seasonic M12 600W | BenQ XL2410T |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Du har naturligtvis all rätt att reklamera telefonen, och eftersom den är mindre än 6 månader gammal så behöver du inte bevisa att felet är ursprungligt, företaget måste godta din reklamation. Det stämmer också att du reklamerar gentemot säljaren, inte tillverkaren.
Däremot kan du inte kräva pengarna tillbaka, säljföretaget bestämmer åtgärden, vilket oftast blir försök till reparation.
Däremot är ska du kräva att det inte tar längre än 3-4 veckor.