Säkert att köpa på ebay?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

Säkert att köpa på ebay?

nån här som köpt på ebay?:confused:

hur är det med frakt+ ev tull?

det jag funderar på är detta om det spelar nån roll?

http://cgi.ebay.com/Tandberg-TR-10xx-series-receiver-dial-and...

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Jag har köpt mycket på ebay, främst från Europa och Hongkong men även en del från USA. Generellt sett går det bra, jag har sällan behövt betala tull (av förklarliga skäl aldrig inom EU och bara någon enstaka gång från HK, däremot nästan alltid från USA). Huruvida du får betala tull och moms beror mest på vilket värde säljaren skriver på tulldeklarationen; står det $10 slipper du, står det $100 slipper du ytterst sällan (gränsen går vid ett par hundra, upp till 500kr om det dessutom deklarerats som gåva, "gift").

Ett par glödlampor torde knappast orsaka någon större ansträngning från den svenska tullens sida men helt säker kan man aldrig vara. Säljaren verkar ha fått bra omdömen så det bör inte vara några problem men helt säker kan man ju aldrig vara vid förskottsbetalning.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

handlar ofta på ebay man bör tänka på
dyra saker bör man kalkylera att man kan åka på
pris x 1,27+100kr(tull och postens avgift)

mycket är fake som:
USB minen som sägs vara 8gb men är 1gb
eller SD minen som sägs vara snabba är inte det
webbkameror som inte funkar
batterier är sällan var de sägs vara

det som ofta är okej
kontakter, kablar, adaptrar, laddare, elektronikkomponenter,

Stationär SilverstoneTJ06, Win7 64, Gigabyte GA-990FXA-UD5, AMD 965BE, RAM 16GB, HD7950, Dell 27" U2711 (2560x1440), X-FI ex music, Ljud Anläggning XTZ Class-A100DII Silver(X-FI SPDIFT) , QLN 604MK2, QLN SUB 82, Pro-Ject Head Box II, AKG K701, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2005

Tänk på att tullsattsen är olika på vad du nu köper så 1,27 behöver inte stämma.
Gå in på www.tullverket.se så står allting där.

[Thermaltake Soprano][AMD Phenom II 965] [GA-890GPA-UD3H] [Corsair Dominator 1600mhz] [Club 3D 5850]
Msi GT70 onc
Acer 5838zg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006

Tänk även på att moms på 25% tillkommer.. och det också på frakt och expeditionsavgift..

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Jag har aldrig momsat på något jag beställt från ebay, och det är en hel del. Mest från honkong och usa, men visst risken finns ju...