Permalänk

Hjälp med köp av komponenter!

Tjo! Ska köpa och bygga ihop en ny dator inom kort eftersom min nuvarande dator är riktigt efter i sin tid. Just nu har jag ungefär 8 000:- att spendera. Datorn är tänkt för gaming och jag vill gärna ha en så framtidssäker dator som möjligt.

Min kompis säljer fyra komponenter som han i sin tur nyligen köpte begagnat för att sälja vidare. Jag undrar dock om jag ens behöver de delar han har eller om jag kan få något annat, mer prisvärt eller som passar mina behov bättre.

Jag är relativt dålig när det gäller hårdvara, därför skulle jag behöva en del hjälp, lite med vad jag behöver osv...

För det första säljer han en Intel Core 2 quad Q9450 för 2 000 kronor. Kollade på wermlandsdata.se (http://www.wermlandsdata.se/catalog/index.php?cPath=632_117_7...) och såg att det fanns en Intel Core 2 quad Q9400 för samma pris, men jag vet inte om det är värt att köpa en lite bättre men begagnad eller inte... Eller är jag inne på helt fel spår när det gäller processorer?

Han säljer också en processor-kylare, en Cooler Master V8, jag skulle tro att jag kan få den för mellan 400 och 500. Jag vet inte om jag bör köpa den eller inte?

Jag skulle tro att jag får ge ungefär 800 till 1000 för två RAM-minnen, Corsair Dominator DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB. Värt/ovärt?

Slutligen säljer han ett moderkort som låter något fruktansvärt, men enligt honom är överklockningsvänlig och bra, samt kan köra SLI. Moderkortet är XFX nForce 780i SLI. jag räknar med att få betala ett pris som hamnar på strax under tusenlappen.

Vore sjysst om ni skulle kunna ta en titt på vad ni tror att jag behöver och vad ni tror är prisvärt!:)
Tack på Förhand!:up: