Crucial lovar knäcka Intel X25-M G2

Permalänk
Melding Plague

Crucial lovar knäcka Intel X25-M G2

Intel har länge suttit säkert på prestandatronen i SSD-ligan, men detta lovar Crucial ändra på med kommande Real SSD C300.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Misstänker att dessa kan bli populära, ska bli intressant att se var priset hamnar så småning om.

Permalänk
Medlem

"Nykomlingen levereras i storlekar om 128 och 256 GB med priser på 399 respektive 799 USD. "

hade inte vart helt fel om dem priserna hade kapats på mitten..

Permalänk
Medlem

För att de ska bli populära så måste de ju åtminstone ner till priserna för intels 80gb version. Det är nog en försvinnande liten andel utav privatkonsumenter som är så muntra på att betala mer än 2k på en SSD.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

399USD för 128GB -> ca 4000kr när den kommer hit = priset på intels 160GB.

För egen del så måste den komma ner under 3k för att den ska vara intressant Om nu inte framtida tester visar att den är så pass mycket bättre än intels, men tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

De prioriterar ju helt fel. Är ju god prestanda till bra pris som de ska satsa på, inte bäst prestanda till högt pris. De slår ju inte Intel förrän de har en hårddisk som är minst lika bra som kostar mindre.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ett jävla krig och att ännu mer tillverkare skickar in sin arme.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
De prioriterar ju helt fel. Är ju god prestanda till bra pris som de ska satsa på, inte bäst prestanda till högt pris. De slår ju inte Intel förrän de har en hårddisk som är minst lika bra som kostar mindre.

+1

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Normalt sett brukar man, om man nu ska använda samma färg, välja olika former för att skilja linjerna åt. Nåja ser iallafall ut som att de har en bra produkt på G.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Heja SSD-kriget!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
De prioriterar ju helt fel. Är ju god prestanda till bra pris som de ska satsa på, inte bäst prestanda till högt pris. De slår ju inte Intel förrän de har en hårddisk som är minst lika bra som kostar mindre.

Ser ut som om de spöar alla på prestanda! Se t.ex: http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
Kommer det en test på Swec snart?

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Månadsgammal nyhet (-ett mer precist släppdatum).

Postade det här diagramm och allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Ser ut som om de spöar alla på prestanda! Se t.ex: http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
Kommer det en test på Swec snart?

Roligt det där testet... Hur pålitligt är det eg. Om man ska fejka produktbilder så får man väl ta och se till att alla ser likadana ut.

Se

och

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
De prioriterar ju helt fel. Är ju god prestanda till bra pris som de ska satsa på, inte bäst prestanda till högt pris. De slår ju inte Intel förrän de har en hårddisk som är minst lika bra som kostar mindre.

Håller fullständigt med, spelar mig mindre roll hur snabb disken är, så länge den ligger säg inom 10% från Intel disken är det viktiga priset.

Och sen måste diskar som kostar 4.000:- ha en extremt liten marknad, det är ju tillräckligt stora, ~100Gb, och billiga diskar som det kan finnas några pengar i.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Lite tidigt att säga att den blir mindre prisvärd än x25. Om man jämför 80 gigs g2'orna mellan newegg och inet, förutsätter att microns hamnar på $399 på ägget och förhållandet blir det samma så blir det 2830kr för 128g varianten. Nu säger inte g2 jämförelsen egentligen speciellt mycket men jag gissar att microns 128 landar en skaplig bit under 3000 så småning om, om den visar sig vara bra och tillgången blir hög det vill säga.

Hur prestandan blir är dock en annan fråga men bara faktumet att det är sata 6 låter nog så bra i mångas öron att de kommer vilja ha en.

Permalänk
Medlem

Man behöver den nya sata för att slå intels disk är det ju kanske inte så konstigt.. Snarare skitdåligt om dom inte skulle lyckas?!

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Inaktiv

Det enda de ser ut att knäcka är ju prestandabiten, och då är knäcka att ta i rätt rejält..
Folk vill inte ha dyrare SSD's utan billigare. Nåja, fler modeller är bara bra och kanske får fart på övriga branschen med.

Permalänk

Ska det inte vara 34nm? Har för mig att jag läste nån stans där det stod 34nm.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte kan släppas diskar i storleken 40Gb med riktigt bra prestanda..? Någon som vet om det ligger tekniska begränsningar som grund eller om det är något annat?

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett iops diagram, är det så att diskarna slår X25-g2 i iops så har det ju även andra fördelar. Läs och skriv hastigheterna är ju inte direkt dåliga. Det jag blir lite osäker på är att 4k läs inte verkar super bra. Och

Och Passmark testet (workstation) delen inte är så lysande som man kan hoppas. Även Mediacenter delen i futuremark har jag sett dåliga siffror i. Jag skulle gissa att vid vanligt användande så klarar g2 sig lika bra. Men detta är bara en av de första sata 3 diskarna och det kommer säkert fler inom kort. Priset på denna kommer rasa tror jag. Att det är sata 3 gör att denna vid realease klassas som high-end jag tror den ganska snart kommer ramla ur det skiktet. Nästa ssd från intel eller ocz kommer prestera bättre det är jag ganska säker på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Förstår inte varför det inte kan släppas diskar i storleken 40Gb med riktigt bra prestanda..? Någon som vet om det ligger tekniska begränsningar som grund eller om det är något annat?

Håller med helt. Huvudsakliga användningen av ssd är ju som systemdisk. Allt annat sliter ju på disken och man behöver inte ha 0 i accestid på en lagringsdisk.

40 gb räcker ju till en systemdisk och mer gb ger bara onödigt högt pris.

Intels 40gb ssd är ju enda alternativet och den har väl stympad prestanda? köper ändå hellre en sån än en dubbelt så dyr med GB som jag ändå inte kommer använda.

Varför lansera en ssd för 4000kr när 90% av alla köper en för mellan 1000-2000kr? Det är ju där pengarna finns bättre att konkurrera där.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Håller med helt. Huvudsakliga användningen av ssd är ju som systemdisk. Allt annat sliter ju på disken och man behöver inte ha 0 i accestid på en lagringsdisk.

40 gb räcker ju till en systemdisk och mer gb ger bara onödigt högt pris.

Intels 40gb ssd är ju enda alternativet och den har väl stympad prestanda? köper ändå hellre en sån än en dubbelt så dyr med GB som jag ändå inte kommer använda.

Varför lansera en ssd för 4000kr när 90% av alla köper en för mellan 1000-2000kr? Det är ju där pengarna finns bättre att konkurrera där.

Jag håller inte alls med jag skulle gärna ha 128GB i stället för de 80 som min x25-m är på. Lagom enligt mig ligger nog omkring 120GB. Eller faktiskt gärna betydligt större men 120 är ett minimum på min nästa ssd.

EDIT: På min vanliga burk har jag en 32GB x25-e då jag trodde det skulle räcka, ett w7 Ultimate tar upp den största delen av den. Fick komplettera med 2 st 128GB ssder i raid 0 att installera program på.

Permalänk
Medlem

Varför satsar de inte på dugliga/billiga SSDs istället för denna prestandatävling mellan företagen.

Om de fortsätter så här kommer aldrig SSDs bli mainstream. Lagringsenheter som kostar mer än ett high-end grafikkort? Nej tack.

Permalänk
Medlem

själv skulle jag vilja ha en ssd på ca 150Gb som kostar ca 1500:-
Då jag har system + spel på c:
och 2 st 500GB som backup i (manuell) raid 1

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Håller med helt. Huvudsakliga användningen av ssd är ju som systemdisk. Allt annat sliter ju på disken och man behöver inte ha 0 i accestid på en lagringsdisk.
40 gb räcker ju till en systemdisk och mer gb ger bara onödigt högt pris.

Är det inte snarare så att en liten disk sliter mer? Som jag förstår det fungerar SSD bra om det finns gott med plats så den kan sprida skrivningar till olika block och därmed fördela användandet över ett större område.

Dessutom håller jag inte heller med i tänket att SSD = systemdisk. Jag vill ha en hyfsad storlek där jag får plats med allt jag behöver för intern lagring. Har en 250GB HDD idag som jag klarar mig med, och då behöver jag ingen extra lagringsdisk.

Jag ser fram emot de nya större diskarna, men självklart tycker jag det är konstigt att de inte också täcker upp behovet hos de som vill köpa lite mindre diskar.

Permalänk
Medlem

För bärbara är det bra med en stor disk eftersom man oftast bara har plats för en om man inte vill krångla och ersätta dvd-spelaren.

När det gäller systemdisk så är det väl beroende på hur många program och spel man har som man vill kunna starta snabbt. Tycker att större spel såsom GTA IV och Mass Effect är sköna att lägga på SSD:n för snabbare mellanladdningar.
Men GTA t ex tar 16GB så man får inte har för många spel i den storleken samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Månadsgammal nyhet (-ett mer precist släppdatum).

Postade det här diagramm och allt.

En guldstjärna till dig...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom exakt alla inlägg men ville bara föra in att i dagsläget är 399 dollar endast 2904 kr. Fortfarande dyrt men de flesta inlägg jag läst säger 4000 kr vilket faktiskt är en tusenlapp för mycket.

tack för mig.

Visa signatur

Asus p6t deluxe v2 - i7 920 d0 - Corsair Dominator 1600mhz - Ati Radeon 5970 - Intel x-25m g2 80 GB - WD Green Power 1 TB - Powered by Corsair HX1000w :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0v3
Har inte läst igenom exakt alla inlägg men ville bara föra in att i dagsläget är 399 dollar endast 2904 kr. Fortfarande dyrt men de flesta inlägg jag läst säger 4000 kr vilket faktiskt är en tusenlapp för mycket.

tack för mig.

Har du räknat med momsen där då på 25% och att butikerna vill ha lite betalt också så de kan gå runt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0v3
Har inte läst igenom exakt alla inlägg men ville bara föra in att i dagsläget är 399 dollar endast 2904 kr. Fortfarande dyrt men de flesta inlägg jag läst säger 4000 kr vilket faktiskt är en tusenlapp för mycket.

tack för mig.

399 dollar ~4000 när man lagt på moms och annat kul.

Visa signatur

CCNP