Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2002

Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Finns det någon tanke bakom det faktum att varenda glasburk (sylt, osv) har en smalare hals än resten av burken? Annat än att göra det krångligare att komma åt innehållet, och få konsumenterna att kasta bort det sista, eftersom man måste gegga ner hela handen och knivskaftet för att komma åt det, menar jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Antar att det görs för att locket inte ska vara bredare än själva glasburken ur packningssynpunkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Eftersom halsen är lite smalare än resten av kroppen så gör det hela glasburken starkare, så går dom inte sönder lika lätt om man tappar dom.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

skaffa en slickepott vet ja

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Egentligen borde det inte finnas några "höga" burkar om man inte vill "smeta ner hela handen".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Finns det någon tanke bakom det faktum att varenda glasburk (sylt, osv) har en smalare hals än resten av burken? Annat än att göra det krångligare att komma åt innehållet, och få konsumenterna att kasta bort det sista, eftersom man måste gegga ner hela handen och knivskaftet för att komma åt det, menar jag?

Syftar du på vanliga glasburkar som tex innehåller sylt eller den form som tex Nutellaburken har?

Packningshänsyn samt estetik/varumärkesförknippning.

Visa glasburken som innehöll Nutella, med klisterlapparna borttagna, till vilken tysk som helst och du kommer få rätt svar varje gång.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Eventuellt för att det är praktiskt vid tillverkningen eller ur hållfasthetssynpunkt.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Visa glasburken som innehöll Nutella, med klisterlapparna borttagna, till vilken tysk som helst och du kommer få rätt svar varje gång.

Särskilt om du frågar samma tysk om och om igen.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Särskilt om du frågar samma tysk om och om igen.

Nej, det har i olika studier visat sig att just tyskar har en förmåga att ändra svaren efter tredje gången de får samma fråga.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö, Limhamn
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Nej, det har i olika studier visat sig att just tyskar har en förmåga att ändra svaren efter tredje gången de får samma fråga.

Fan va tröga!

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006
Citat:

haha, va?

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlanda!
Registrerad
Nov 2002

Tyskar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
MLAMÖ!!!!!!!!
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Syftar du på vanliga glasburkar som tex innehåller sylt eller den form som tex Nutellaburken har?

Packningshänsyn samt estetik/varumärkesförknippning.

Det räcker med att personen i fråga haft en normal uppfostran.

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Nutella normalt? Var då?
Gillar att tråden övergick till att handla om tyskar och nutella nästan omedelbart

Eftersom locket bygger utåt är det mycket opraktiskt att ha ett lock som är bredare än burken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Re: Glasburkar med smalare hals än resten av burken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Jag tror att det är så för att korkade människor inte ska kunna trycka in sina huvuden i burkarna i jakt på den sista syltklicken.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Det räcker med att personen i fråga haft en normal uppfostran.

Normal? De enda vänner jag hade i min uppväxt som hade Nutella på mackorna var i högsta grad inte människor med "normal" uppfostran. Vi barn med normal uppfostran förfasades om något av idén att ha choklad på mackor. Jag kommer själv ihåg första gången jag såg en bekant smöra på med chokladen. Jag tror att tiden runt omkring mig stannade i några sekunder.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!