Permalänk
Medlem

flasha bios utan cpu?

Undar ifall man kan flasha bios på moderna moderkort ifall cpun inte är installerad alternativt att cpu är för ny för bioset som sitter på moderkortet.

Permalänk

Du kan komma in i BIOS med en processor som är "för ny" för BIOS, men du kommer knappast in i BIOS utan processor

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Nope. Lokala datoraffären brukar flasha bios hyggligt billigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

det beror väl på vilket moderkort du har. ASUS nyaste flaggskepp klarar ju utan processor.

men än så kan nog inget annat moderkort.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Du kan komma in i BIOS med en processor som är "för ny" för BIOS, men du kommer knappast in i BIOS utan processor

så ifall jag har detta gigabyte mobo som beta bios stöder 965BE, så kan jag installera allt i datorn och flasha senaste bios fast den äldre bioset inte stöder cpun?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
så ifall jag har detta gigabyte mobo som beta bios stöder 965BE, så kan jag installera allt i datorn och flasha senaste bios fast den äldre bioset inte stöder cpun?

Ja har fattat det som att cpun blir oidentifierad och kommer köras i något special läge. Så flasha bios med cpun på och kontrollera så att bios identifierar cpun för att övergå till installationen av operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag har det där moderkortet och en phenom x3 720 BE och mitt moderkort hittade processorn direkt, OM det nu inte skulle funka så ska du kunna flasha det annars ja.

Men det står att det ska funka med bios FF, har du rev 2.0 eller 2.1?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
så ifall jag har detta gigabyte mobo som beta bios stöder 965BE, så kan jag installera allt i datorn och flasha senaste bios fast den äldre bioset inte stöder cpun?

Antagligen kan du det. Det funkade i alla fall när jag bytte ut min X2 6400+ mot en X4 940 på ett MSI K9A2. Jag tror det generellt fungerar så att om BIOS inte känner igen processorn så sätts den i en default klockfrekvens, men går fortfarande att använda.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

bara fråga, hur flashar man bios? Hittar inte TOOLS i bios menyn, enligt asus hemsida så ska man använda ASUS Ez Flash 2.0 som skall ligga under tools i bios menyn, men öööh jag har ingen flik som heter tools eller tools nånstans alls i mitt bios?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

hmm, i värsta fall får jag köpa en dyrare mobo, kan man lämna mobo returer i komplett lagershop eller måste de skickas med posten till något ställe?

isåfall kanske man ska sälja moderkortet och köpa ett bättre AM2+ med rätt bios support för 965BE