Permalänk

Placering av minnen!

jag har läst manualen till mitt nya moderkort och jag tycker den verkar säga lite olika saker om vart jag ska sätta mina minnen?!?

Det är dom här minnena
PATRIOT GAMING DUAL CHANNEL 4G KIT 1600MHZ
på detta moderkort
Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3, DDR 3

och då säger manualen "To reach DDR3 1866 MHz or above, you must install two memory modules and install them in the DDR3_3 and DDR3_4 memory sockets"
OCH
"The four DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following"

"Channel 0: DDR3_1, DDR3_3
Channel 1: DDR3_2, DDR3_4"

Har oxå lästa att dom flesta moderkort ska man sätta varannan för att få bästa prestanda!

"When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored DDR3 sockets for optimum performance" vilket betyder att man ska sätta dom brevid varann. (inte varannan).

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Re: Placering av minnen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av destrukto
jag har läst manualen till mitt nya moderkort och jag tycker den verkar säga lite olika saker om vart jag ska sätta mina minnen?!?

Det är dom här minnena
PATRIOT GAMING DUAL CHANNEL 4G KIT 1600MHZ
på detta moderkort
Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3, DDR 3

och då säger manualen "To reach DDR3 1866 MHz or above, you must install two memory modules and install them in the DDR3_3 and DDR3_4 memory sockets"
OCH
"The four DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following"

"Channel 0: DDR3_1, DDR3_3
Channel 1: DDR3_2, DDR3_4"

Har oxå lästa att dom flesta moderkort ska man sätta varannan för att få bästa prestanda!

"When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored DDR3 sockets for optimum performance" vilket betyder att man ska sätta dom brevid varann. (inte varannan).

Hur gör jag?

Läs på moderkortet, dom kanske har satt slotarna i ording 1,3,2,4
och då har du samma färg på 1 & 3, men det är bara en gissning..
Jag har också ett gigabyte men jag har färgerna på varannan plats..

säkrast är att läsa på kortet vilken slot som är vilken..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej igen, läste i manualen slotarna sitter i ordningen 1,2,3,4
men det ståe så här i manualen
"If two memory modules are to be installed, it is recommended that you install them in the DDR3_1 and DDR3_2 sockets."
dvs slot 1 och 2, dom sitter bredvid varandra och har samma färg..

löst!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

se där! så lätt var det=)
tack som fan för det!

Permalänk
Medlem

Någon skillnad i kompatibilitet/prestanda om man kör fyra stickor? Tänker på 1866MHz och högre...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Någon skillnad i kompatibilitet/prestanda om man kör fyra stickor? Tänker på 1866MHz och högre...

Det kan vara lite svårare att få upp flera stickor i höga hastigheter, men annars blir det samma prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det kan vara lite svårare att få upp flera stickor i höga hastigheter, men annars blir det samma prestanda.

Fint, så det hänger alltså på minnena i sig och inte eventuella problem för minneskontrollern att hantera 4 stickor när man överklockar - som tex på gamla s939 tiden.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är alltid svårare för prollen att hantera fler stickor, och detta är inte specifikt för AMD:s prollar, det är generellt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mmm, ok. Hade hoppats på att det hänt saker på den fronten. Var länge sedan jag pillade med överklockning Tack för dina svar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W