Server, synpunkter på ny setup ~15k.

Permalänk
Medlem

Server, synpunkter på ny setup ~15k.

Hej på er, vet att det finns mycket kunskap här så jag tänkte be om råd om en ny server setup.

Har aldrig byggt en server förut så jag vet inte riktigt vad som krävs/är rekomenderat.

Det ska användas av 8-10 användare (kanske 15 inom nåt år), och vara fil, web och mailserver.
2003 small bussiness och monitor kommer att användas.

Detta har jag plockat ihop med hjälp av lite googling och tidigare datorbyggen som bakgrund

6x A-DATA DDR3 4GB Kit PC3-10666
1x THERMALTAKE Nätagg Thermaltake 750W ToughPower
1x CODEGEN 4U 19", utan nätdel
2x INTEL XEON E5502 1.86GHZ 4.80GT/S SKT1366 4MB
2x SCYTHE Scythe Shuriken Rev. B
1x ASUS Z8NR-D12
2x SEAGATE Barracuda7200.12 1TB
1x LITE-ON LITEON 18x48xDVD sATA
2x Arctic Cooling Arctic F8 Pro PWM
1x Arctic Cooling F12 PWM

Prislapp ~15k + moms.

Har även fått pris från en IT-firma på ~20k för att sätta upp den, inkl. licenser.

Skulle vara mycket tacksam för synpynkter, helst då från er som har erfanhet från servrar.

Tack på förhand, Swed!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Räcker ju gott och väl med en dator som är klenare än den du har i sign.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ser gärna att ett pris finns med i rubriken här i köprådsforumet för att underlätta för andra medlemmar att snabbt söka information samt att vi undviker mängder av snarlika ämnen.

Det är lätt att glömma just priset i farten och absolut inget konstigt, vi hjälps åt att rätta till det så alla kan ha nytta av din trådstart.

Jag låser tråden tillfälligt så kan du skriva ett PM till mig eller någon annan moderator med ett förslag på ny rubrik så redigeras och öppnas tråden igen. Glöm inte att bifoga en länk till tråden så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Är du osäker klickar du på denna länk med förklaring och tydliga exempel.

*Tråd tillfälligt låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Upplåst.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.