AMD släpper hotfix för Catalyst 10.1

Permalänk

Ska man ta bort dom drivrutinerna som man hade innan? Ska man reboota?
Jag installerade hotfixen och internet "blinkar" på annonser och nu när jag skriver på SweC :S

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem

Vet ej om det vart defekt kort jag fick av ATI eller vad problemet var, men jag har gett ATI 3 chanser nu, aldrig funkat till det jag köpte korten för. De har kraften som behövs, men inte kunnat nyttja den bra (för mig iaf, min bror har mer flyt med ATI verkar det som) så jag kör och kommer köra på Nvidia.

Hoppas denna hotfixen funkar bra och att de fixar resten av buggarna fort, annars kommer ATI bli pressade hårt av Fermi

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Lite OT, men kan nämna att mitt 4870 hade rejäla problem under Windows Vista, spel som fryste sig helt och drivern kraschade stup i kvarten. Windows 7 gjorde susen, inte ett enda problem någonsin! Skönt att ATi är snabba och pålitliga när felet är hos dem i alla fall.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
Har kört med 4850 i över ett år nu, ALDRIG vart minsta missnöjd, kan än idag lira ALLA spelen på högsta inställningar(minus vsync och använder 1280x1024) sjukt nöjd e allt jag kan säga om ATI sen 4xxx-serien kom.

Ni som också sitter på 4xxx-serien, jag använder fortfarande catalyst 9.12versionen, och upplever INGA problem, version 10 av catalyst är väll mest förbättringar på endast 5xxx-serien tror jag

kan bara instämma. mitt 4850 har gått så jävla utmärkt ända sen jag fick det. har aldrig haft ett enda problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Vet ej om det vart defekt kort jag fick av ATI eller vad problemet var, men jag har gett ATI 3 chanser nu, aldrig funkat till det jag köpte korten för. De har kraften som behövs, men inte kunnat nyttja den bra (för mig iaf, min bror har mer flyt med ATI verkar det som) så jag kör och kommer köra på Nvidia.

Hoppas denna hotfixen funkar bra och att de fixar resten av buggarna fort, annars kommer ATI bli pressade hårt av Fermi

Ati har minst lika bra drivrutiner som nVidia.
Mina senaste kort har varit problemfria: Hd4850, HD4870x2, HD5870. Alla har fungerat klanderfritt. Det betyder iofs inte att ingen har problem.
Under tiden: nvidiakretsar i HP laptopen inköpt i USA fungerade hjälpligt ett tag för att sedan dö. nVidia lyckades aldrig ändå leverera fungerande drivrutiner till vista. Trots att Vista var flera år gammalt

Visade sig att Nvidia hade sålt grafikkort i ett år fullt medvetet om att de var defekta.

Kommer säkert att köpa ett Fermi ändå. Om det är tillräckligt bra. Jag gillar Nvidia.

Om din bror inte har problem med Ati-korten men du har det verkar du ju ha hittat var problemet ligger

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

har inte sett några gråa linjer med mitt 5850.. men däremot stör jag mig på att spel kan krascha ibland samt den j'"#@a muspekaren blir gigantisk när jag skriver i word

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Grymt najs att dom e så snabba på att släppa "hotfixar"!!!

Dock inte haft ett enda problem med mitt PowerColor 5850!
Sjukt nöjd, speciellt om man jämför pris/prestanda.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Har precis det problemet som de nu skriver ska vara fixat. Dock har jag 4650 och inte något 58XX... Kan det vara värt att testa ändå eller passar helt enkelt inte denna hotfix till något annat än 5800-serien?

Permalänk
Medlem

Lite kul att se desperata nvidia fanboysen som tex Shinjed hugger direkt dom ser minsta lilla problem hos ATI.

Kan inte vara lätt för dom nu när nvidia presterar så dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Ati har minst lika bra drivrutiner som nVidia.
Mina senaste kort har varit problemfria: Hd4850, HD4870x2, HD5870. Alla har fungerat klanderfritt. Det betyder iofs inte att ingen har problem.
Under tiden: nvidiakretsar i HP laptopen inköpt i USA fungerade hjälpligt ett tag för att sedan dö. nVidia lyckades aldrig ändå leverera fungerande drivrutiner till vista. Trots att Vista var flera år gammalt

Visade sig att Nvidia hade sålt grafikkort i ett år fullt medvetet om att de var defekta.

Kommer säkert att köpa ett Fermi ändå. Om det är tillräckligt bra. Jag gillar Nvidia.

Om din bror inte har problem med Ati-korten men du har det verkar du ju ha hittat var problemet ligger

Fan vad folk svamlar, tänker inte ge mig in på ATi vs Nvidia men rätt ska vara rätt.

Nvidia har aldrig haft problem med sina drivrutiner de senaste åren och vista har fungerat hur bra som helst. Lika så fungerar det i windows 7 hur bra som helst.

Det enda vi får jämföra med är när fermi lanseras och se om det kommer vara som för ATi med alla dessa buggar. Om inte, ja då är det solklart exempel på att nvidia helt enkelt har bättre programmerare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Jag körde faktiskt HD4850 innan detta kort, och jag kunde i princip inte ens använda det

Jag har gett ATI en ärlig chans, aldrig mer dock. Om man kollar på vad ATI's kort KAN prestera så är de överlägsna i pris/prestanda men jag betalar hellre lite mer för ett Nvidia kort som jag VET (har faktiskt aldrig någonsin haft något jag inte kunnat spela pga drivrutinsproblem med Nvidia) fungerar när det behövs. Jag kan t.om köra med original drivers från skivan på mitt 260 och allt funkar ändå, även BFBC2 vilket ATI verkar ha något otroligt problem med (kan medge till viss del Nvidia också, men förhoppningsvis funkar det bra för alla vid release)

Word

Konstigt att mina 2 4850, 4870 och 4870 x2 aldrig har krånglat för mig då. Bara du som är en amatör som inte vet hur man installerar mjukvara.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Shinjed, har ALDRIG haft problem med ATI. Du vill bara sprida dynga, sedan suger du antagligen eller så är det fel på din burk som inte klarar ati kort.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen berör dock endast Radeon HD 5800-serien vilket betyder att den som använder ett annat grafikkort (för)? vänta ett tag till.

Skrivfel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Nvidia har aldrig haft problem med sina drivrutiner de senaste åren och vista har fungerat hur bra som helst. Lika så fungerar det i windows 7 hur bra som helst

Skojar du? Det är klart att Nvidia har problem med drivare de också, är stört omöjligt att ha 100% QA med alla möjliga kombinationer av hårdvara/mjukvara. Googla på "Nvidia driver problem" så kommer du hitta ett och annat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fan vad folk svamlar, tänker inte ge mig in på ATi vs Nvidia men rätt ska vara rätt.

Nvidia har aldrig haft problem med sina drivrutiner de senaste åren och vista har fungerat hur bra som helst. Lika så fungerar det i windows 7 hur bra som helst.

Det enda vi får jämföra med är när fermi lanseras och se om det kommer vara som för ATi med alla dessa buggar. Om inte, ja då är det solklart exempel på att nvidia helt enkelt har bättre programmerare.

Nä Nvidia har kanske inte mjukvarufel som ATi men de har något värre, hårdvarufel, till skillnad från ATi.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det är fan inte sant, nu har det blivit Ati vs Nvidia bs av denna tråden.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredsterrrr
Shinjed, har ALDRIG haft problem med ATI. Du vill bara sprida dynga, sedan suger du antagligen eller så är det fel på din burk som inte klarar ati kort.

Skrev mina åsikter, tycker inte jag gjorde något för att dra till mig din ilska.

Jag har också skrivit att det är möjligt att det var korten det var fel på men vad vet jag

Alla moderkort klarar ATI kort vad jag vet, eller har detta ändrats utan världens vetskap? (ja, jag installerade inte PCI-E på ett AGP mobo) För övrigt hade t.om moderkortet CF stöd då jag tänkte på det för framtiden, men icke blev det byte till nvidia istället, gav min gamla burk till brorsan som använder den en massa.

Vad gäller killen som sa att jag inte kan installera mjukvara, är inte särskilt svårt att få ner drivrutiner till systemet samt rätt grafikkortsgrupp.

Förövrigt har jag även använt program för att få bort ALLT av ATI när jag installerat om/testat andra drivrutiner för samma problem. Även gjort omformateringar men det kvarstog. Ifall jag nu gjort något fel, snälla säg till och dela med dig av din gudomliga kunskap, då du tydligen kan mer än mig

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Skojar du? Det är klart att Nvidia har problem med drivare de också, är stört omöjligt att ha 100% QA med alla möjliga kombinationer av hårdvara/mjukvara. Googla på "Nvidia driver problem" så kommer du hitta ett och annat.

Men är du på riktigt? Jag pratar ju uppenbarligen om större problem än små buggar eller sli profiler som inte fungerar.

Fire_Ice vad är det för hårdvarufel nvidia har? Om du syftar på de bärbara datorerna så gå och lägg dig det är inte ens samma typ av grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Men ärligt talat, båda företagen har problem här och där. För i helvete om nån inte vill köpa Nvidia för att han haft ATi som krånglat innan... Liksom

SO FUCKING WHAT? Låt han köpa vad han vill? Det är väl inte din förlust om nån haft en dålig erfarenhet av ATi/Nvidia och sen bestämmer sig för att köpa det motsatta märket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Men är du på riktigt? Jag pratar ju uppenbarligen om större problem än små buggar eller sli profiler som inte fungerar.

Fire_Ice vad är det för hårdvarufel nvidia har? Om du syftar på de bärbara datorerna så gå och lägg dig det är inte ens samma typ av grafikkort.

8800 serien kanske, tonvis med 8800 kort som säckar ihop just nu, troligen pga lödningarna. 8800 korten är ju ändå rätt så skapligt varma av sig. Bakning brukar funka ofta för 8800 kort.

Permalänk
Medlem

Har kört en salig blandning av ATI/Nvidia kort, från nvidia till x1900xt till 8800gt till 4870 och nu 5870. Ska jag vara ärlig så tycker jag hittills att ATI korten har strulat mest, har haft drivrutinskrashar med 4870 och med 5870 har jag haft uppblåst pekare och en hel del drirutinskrashar samt svart skärm när jag startar vissa spel. Nu är det mesta löst men ändå, har haft mer tur med nvidiakorten om man säger så.

Fast just nu skulle jag ändå inte köpa nvidia, känns som ATI ligger lite före i pris/prestanda och det väger mest imo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
AMD måste skämta 112MB för en hotfix!?!

Det är både för x32 och x64 så det är alltså två drivrutiner i ett paket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Det är fan inte sant, nu har det blivit Ati vs Nvidia bs av denna tråden.

Jo, tyvärr blir det så här med en massa fjortisar och bessewissers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Prestandan har det knappast varit något fel på, vissa buggar i nyare spel förekommer dock.

Inte bara problem med nyare spel. Jag älskar Gothic 3 och det är fortfarande ränder när man har skugga påslaget. Har dock inte testat när patchen är installerad, men den ska ju inte fixa såna fel så jag förväntar mig inte att det är fixat

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har haft mer tur med mitt 5850 från Powercolor. Det jag inte gillar är att det ger ifrån sig högfrekventa pip-ljud när det arbetar.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Mitt 5870 funkar fint, har inte haft några problem alls.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ME4FASHION
Ska man ta bort dom drivrutinerna som man hade innan? Ska man reboota?
Jag installerade hotfixen och internet "blinkar" på annonser och nu när jag skriver på SweC :S

Undrar oxå ?

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem

Stör mig på att min muspekare blir överdrivet stor med jämna mellanrum.. Det är inget större problem men tycker bara det är jobbigt. Har man nu pungat ut 2.5k för ett 5850 tycker jag ändå att muspekaren av alla saker borde funka som den ska

Får väl hoppas dom fixar det i nästa "hotfix" då

Permalänk
Medlem

Har detta problem med mitt 5670-kort. Grå linjer och grafikfel när datorn startar som gör hela skiten obrukbar...

Permalänk

Är väl inte helt otroligt att det kan vara lite problem med drivisar ibland, det blir ju inte mindre å mindre hårdvarukombinationer.
Har själv aldrig haft problem med mina grafikkort , bytte pricis ut mitt 4870x2(som funkat felfritt) mot ett 5870(funkar än iaf) å innan dess var det 8800gts 640mb(nemas problemas)

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fan vad folk svamlar, tänker inte ge mig in på ATi vs Nvidia men rätt ska vara rätt.

Nvidia har aldrig haft problem med sina drivrutiner de senaste åren och vista har fungerat hur bra som helst. Lika så fungerar det i windows 7 hur bra som helst.

Det enda vi får jämföra med är när fermi lanseras och se om det kommer vara som för ATi med alla dessa buggar. Om inte, ja då är det solklart exempel på att nvidia helt enkelt har bättre programmerare.

Jag tror jag hade Mobile 7600Go. Nvidia levererade inte drivrutiner till de serierna förrän långt efter vista var lanserat . Jag vet faktiskt inte ens om de har gjort det än. Kvittar eftersom de var defekta iofs. Min dator åkte på tippen för länge sen.

Att Nvidias desktop drivrutiner har haft en del problem sedan Big Bang2 kan väl ingen förneka.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

hade problem med stor muspekare och att datorn crashade när man körde vissa filmer i fullscreen. 5 min senare med google insåg jag att det bara var att uppdater BIOS. in med senaste och nu funkar allt klockrent, inte ett enda preblem. fullscreen crashande verkar vara vanligt bland folk som har gigabyte mobo + 5xxx kort och det var det som var värst för mig, muspekarn fixade sig på köpet.

Permalänk
Medlem

En bättre presterande drivrutin med Avatar, Dirt 2 och Batman AA. Men grå skärm finns kvar men faktiskt inte så "grå" som tidigare, jag vet faktiskt inte vad den kan betyda. Jag ska ta bort drivrutinen helt, radera bort den via "win 7 safety mode" Sen installera om CAT 10.1 och sen hotfixen.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/