Vad händer med alla ångrade köp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Vad händer med alla ångrade köp?

Om man har rätt att ångra ett köp, oavsett skäl, när man handlar på postorder. Då borde det i praktiken innebära att tusentals och åter tusentals produkter är ute och vänder bland folk för att sen skickas tillbaka i ANVÄNT skick.

Vad händer med alla dessa produkter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

De säljs naturligtvis igen, förhoppningsvis som 'fynd' el. motsvarande om de använts, är de oöppnade går de tillbaka i rotationen av nya produkter.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

De går tillbaka till salu, och inte som fynd utan till fullpris.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

En vara som varit ute 30 dagar är ju inte att betrakta som ny, folk betalar alltså fullpris på begagnade varor.

Mysigt att t ex få hem en mobiltelefon som nån haft i kalsongen på charterresan till Grekland och sen beslutat returnera när dom kommer hem för dom ångrat sig och spanat in en ny modell...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
En vara som varit ute 30 dagar är ju inte att betrakta som ny, folk betalar alltså fullpris på begagnade varor.

Mysigt att t ex få hem en mobiltelefon som nån haft i kalsongen på charterresan till Grekland och sen beslutat returnera när dom kommer hem för dom ångrat sig och spanat in en ny modell...

Stackars dom som råkar låna din mobil...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
En vara som varit ute 30 dagar är ju inte att betrakta som ny, folk betalar alltså fullpris på begagnade varor.

Mysigt att t ex få hem en mobiltelefon som nån haft i kalsongen på charterresan till Grekland och sen beslutat returnera när dom kommer hem för dom ångrat sig och spanat in en ny modell...

Först o främst är det ju så att vara ska vara oanvänd när den returneras. Visst kan det vara svårt att avgöra om varan är oanvänd eller inte men om det inte syns eller märks så spelar det ju inte så stor roll.

Om alla returnerade varor skulle säljas som fynd skulle ju ingen affär överleva. Hur skulle exv klädaffärer göra med alla provade kläder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Först o främst är det ju så att vara ska vara oanvänd när den returneras. Visst kan det vara svårt att avgöra om varan är oanvänd eller inte men om det inte syns eller märks så spelar det ju inte så stor roll.

Om alla returnerade varor skulle säljas som fynd skulle ju ingen affär överleva. Hur skulle exv klädaffärer göra med alla provade kläder?

Nej, varan behöver inte vara oanvänd. Du som privatkund har alltid möjligheten att försiktigt undersöka varan, d.v.s funktionstesta den, i 14 dagar. Detta gäller dock inte plomberade varor, varor som förbrukas, t.ex. licenser eller om varan är specialbeställd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Som sagt varan ska returneras i ett sådant skick så att den går att sälja som ny.
Många butiker säljer den sedan som ny, vilket det har varit lite skandaler i bl.a. aftonblaskan om. T.ex. att folks nya kamera/mobil har varit full med foton och telefonnummer. Väldigt få butiker går dock ut och säger att de gör detta, utan det var bara en "enstaka olyckshändelse" när detta "inträffade", egentligen upptäcktes..

Det är just därför jag är tveksam till om denna f.d. ångervecka nuvarande distanslag är så bra. Men samtidigt utan denna lag så skulle säljare kunna lura på folk riktig dritt, som de inte har haft möjlighet till att se i verkligheten Hur många har inte hört reklam om något och när ni har spanat in denna pryl i butiken så har ni blivit rejält besvikna?

*edit*
Detta är ju ett datorforum och då kan man ta en extra funderare på ångerrätt på extremt esdkänsliga datorprylar.
Det är inte precis lätt att upptäcka ett esd fel i ett grafikkort, felet kommer kanske aldrig upptäckas av användaren, mer än att grafikkortet kraschar några gånger som inte går härleda till esd-hårdvarufel. Men hur stor del av alla returnerade grafikkort har egentligen användaren ens brytt sig om att använda esdskydd?

Men som sagt utan distanslagen så kanske användaren får ett dyrt grafikkort som låter som ett tröskverk, hög temperatur och presterar som ett s3 virge. Så lagen har både för och nackdelar, precis som de flesta andra lagar...

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Nej, varan behöver inte vara oanvänd. Du som privatkund har alltid möjligheten att försiktigt undersöka varan, d.v.s funktionstesta den, i 14 dagar. Detta gäller dock inte plomberade varor, varor som förbrukas, t.ex. licenser eller om varan är specialbeställd.

Okej, inte oanvänd men "i väsentligen oförändrat skick"...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

Elgiganten som skräckexempel-

lolclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag jobbade i en datorbutik för några år sedan (datorbutiken har gått i konkurs sedan länge) men där var det ett högtalarsett som jag fick putsa upp rejält och plasta in så att de såg nytt ut fast de kommit i retur av en kund som ångra sitt köp.

Riktigt fult, ägaren sa att jag skulle hålla tyst om detta och inte säga till någon att de paketerat om varan och säljer den på nytt för samma pris.

Säkerligen är bara de produkter som aftonblaskan tar upp toppen av ett isberg när de gäller försäljning av retunerade varor som uppmärksammas.

Jag brukar inspektera inplastning och sånt när jag öppnar paket så att de inte ser mysko ut...de finns säkert mkt skit som man inte alls vet om (och de man inte vet i detta fallet, tar man ju inte skada av om man inte upptäcker det).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2002

Har man returrätt i 14 dagar i butik nuförtiden? När ändrades detta?

| Apple iMac 24" 3,06 GHz | 4GB RAM | 1TB HDD | OSX 10.8.2 |(halvdöd)
| Macbook Pro Retina | 16GB RAM | 256GB HDD | | OSX 10.8.2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Vad händer med alla dessa produkter?

De hamnar här:
http://dataprylar.nu/

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
mobiltelefon som nån haft i kalsongen

Det är den ordning svenska konsumenter har accepterat genom att ha dessa lagar.. Känns det galet - slå på valfri politiker eller börja handla från utlandet.. 14 dagar förresten.. Du har ju alltid möjlighet att själv returnera kalsongtelefonen (till fraktkostnad) och köpa en kanske-ny någon annan stans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Har man returrätt i 14 dagar i butik nuförtiden? När ändrades detta?

Läs första inlägget igen.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003

Någon som vet hur det är med ångerrätten i Finland?
Var på studiebesök till en av Finlands största nätbutik av datorkomponenter och dom sa att det är frivilligt, dvs finns ingen lag på det öht och att det är upp till butiken.

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Någon som vet hur det är med ångerrätten i Finland?
Var på studiebesök till en av Finlands största nätbutik av datorkomponenter och dom sa att det är frivilligt, dvs finns ingen lag på det öht och att det är upp till butiken.

Inom EU har man minst 7 dagar ångerrätt via näthandel.
För Finland gäller 14 dagar.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2006

Men när det gäller telefoner så finns det väl ingen ångerrätt? Butikerna som jag har besökt är väldigt tydliga med detta, eller är det fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Men när det gäller telefoner så finns det väl ingen ångerrätt? Butikerna som jag har besökt är väldigt tydliga med detta, eller är det fel?

Menar du fysiska butiker bestämmer de om bytesrätt/öppet köp gäller.
Man har ingen rättighet att byta någon vara, utan det är ett frivilligt val för butiken.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Ingen fara så länge det inte är från elgiganten, dom har missat ånger produkter med skrot... alltså man får trasiga grejer.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Menar du fysiska butiker bestämmer de om bytesrätt/öppet köp gäller.
Man har ingen rättighet att byta någon vara, utan det är ett frivilligt val för butiken.

Så så länge man handlar via nätet så har man ångerrätt på telefonerna också? Lite tråkigt för de som säljer iphones:S