Radiofy.se - Spotify + Radio, testa gärna

Permalänk
Medlem

Radiofy.se - Spotify + Radio, testa gärna

Har sedan ett par månader tillbaka jobbat med siten Radiofy.se
Idéen med sidan är att direkt-länka spellistor från diverse radiokanaler till Spotify.

Lite teknik-information för den intresserade:

Sidan är skriven i PHP med ramverket CakePHP, jQuery för javascriptet, MySQL som databas och allt detta körs på två servrar. Den ena står hos Binero och agerar vanlig webserver. Servern som hämtar data från SR bl.a står i ett privat utrymme, då scripten som används inte kan köras på ett webbhotell.

Databasen uppdateras en gång per minut.
Spellistorna uppdateras varje halvtimme.
Nya spellistor skapas en gång per dygn, runt 12 tiden på natten.

Startsidan, och alla andra AJAX-requests görs en gång var 40:e sekund.

En lite artikel om sidan:
http://radionytt.se/nyheter/?p=3862

Här är några utav de 60 kanaler som finns på sidan:

  • Bjällerklang
    P3 Star
    P3 Svea
    Din gata
    P4 med Radiosporten
    SR Atlas
    SR Världen
    P3 Rockster
    P3 Street
    SR Metropol
    P3
    P4 Radio Stockholm
    Radioapans knattekanal
    Sameradion
    SR Klassiskt
    P1
    P2
    The Voice
    Mix Megapol
    Rockklassiker
    Vinyl 107
    Radio 107.5
    P4 Göteborg
    SR Melodifest
    Metropol 93,8
    Örebro

Vad tycker ni?

http://radiofy.se

Skriv gärna vilken webbläsare/OS ni använder och om ni har några problem.
Tips på nya funktioner är alltid välkommet.

Sist men inte minst får jag ta och tillägga att jag har rättigheter från radiokanalerna att använda deras spellistor/data.

Permalänk

Oj, för det första en snygg sida! För det andra vilken trevlig funktionalitet Funkar ju utmärkt, kör w7 64-bits med FireFox 3.5.7

Bra jobbat!

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Min första tanke: Grymt!

Det jag önskar är kanske längre topplistor för varje kanal samt att kunna sortera topplistorna efter t ex betyg.

Windows 7 x64 med firefox verkar funka bra.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mycket grymt!

Detta är något jag själv gått och tänkt på då det blir väldigt lätt att ta reda på vad låten som spelades för 15min när man var upptagen med annat och inte hade tid att memorera artist/titel.

Hur hanteras eventuella låtar som inte finns med i Spotify? Skriver den ut artist/titel iaf men utan Spotifylänk?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Mycket grymt!

Detta är något jag själv gått och tänkt på då det blir väldigt lätt att ta reda på vad låten som spelades för 15min när man var upptagen med annat och inte hade tid att memorera artist/titel.

Hur hanteras eventuella låtar som inte finns med i Spotify? Skriver den ut artist/titel iaf men utan Spotifylänk?

Som det ser ut i dag så sparas inget som inte finns med på Spotify.
Jag har inte riktigt hittat en anledning att göra detta eftersom hela iden med siten är att just länka till Spotify.

Tack för det fina betyget f.ö!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Alltså du som jobbar med den sidan?

Härligt

Japp, har gjort allt utom layouten.
Man ska nog inte kalla de jobb.
Sidan är ett roligt projekt vid sidan av skolan.

Permalänk
Medlem

Här är en lite artikel om projektet:
http://radionytt.se/nyheter/?p=3862

Permalänk
Medlem

Ser att funktionen för att spara listorna har ändrats. Mycket bra, för den förra fungerade uruselt.

Jag tycker att det nergråade, icke ifyllda, betygen smälter ihop med den gråa bakgrunden. Lite svårt att se vilket betyg som hör till vilken rad då.

Permalänk
Medlem

Vore toppen om du kunde fixa så man kan surfa in på en URL utan datum (ex: http://radiofy.se/25-Bandit_Rock_Stockholm/) och att den då automatiskt tar dagens datum. Vet inte hur CakePHP fungerar, men skulle bli väldigt förvånad om du inte kan använda frivilliga parametrar.

Vore även trevligt med paginering av tabellerna, finns flera jQuery plugins för det T.ex. så klarar DataTables det, samt lite andra trevliga finesser som sökning/sortering.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Brukar inte lyssna på radio, men en grym funktion att hitta nya låtar, absolut!

Länken åker rätt in i bokmärken. Grymt jobbat (y)

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

En fråga: betygen är väl egentligen inte betyg? Det är väl snarare popularitet på spotify? Efter hur ofta de spelas och så?

Eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Vore toppen om du kunde fixa så man kan surfa in på en URL utan datum (ex: http://radiofy.se/25-Bandit_Rock_Stockholm/) och att den då automatiskt tar dagens datum. Vet inte hur CakePHP fungerar, men skulle bli väldigt förvånad om du inte kan använda frivilliga parametrar.

Vore även trevligt med paginering av tabellerna, finns flera jQuery plugins för det T.ex. så klarar DataTables det, samt lite andra trevliga finesser som sökning/sortering.

Länkarna är nu fixade.
http://radiofy.se/25-Bandit_Rock_Stockholm/ fungerar bra te.x

Hur tänkte du med paginering? Just nu så kan man redan byta sidor, och sortera.
Har byggt ett eget jQ-plugin för ändamålet, som jag använder sedan 2 mån tillbaka.

@Exry, ska meddela personen som håller på med layouten att de bör fixas.

@edman, Stämmer bra de, det sidan kallar betyg är egentligen populariteten på låtarna hos Spotify. Tänkte inte riktigt på de när jag konstruerade databasen, tror dock att tabellnamnet "Betyg" får stanna kvar då det är relativt närbesläktat med "Popularitet".

Tack för alla synpunkter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snouser
Länkarna är nu fixade.
http://radiofy.se/25-Bandit_Rock_Stockholm/ fungerar bra te.x

Hur tänkte du med paginering? Just nu så kan man redan byta sidor, och sortera.
Har byggt ett eget jQ-plugin för ändamålet, som jag använder sedan 2 mån tillbaka.

Grymt, gör det möjligt att dela med sig av länkar till en specifik kanal och spara som bokmärke, man tackar!

Med pagineringen så menar jag att det vore trevligt att kunna hoppa direkt till sida 3 genom att helt enkelt ha en siffra 3 att klicka på. Om du tittar på första sidan för DataTables så finns ett exempel med det sorts paginering jag tänker på.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Wow. Löjligt stilig sida, och en toppenidé! Har inte stött på några problem än. Lycka till!

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Grymt, gör det möjligt att dela med sig av länkar till en specifik kanal och spara som bokmärke, man tackar!

Med pagineringen så menar jag att det vore trevligt att kunna hoppa direkt till sida 3 genom att helt enkelt ha en siffra 3 att klicka på. Om du tittar på första sidan för DataTables så finns ett exempel med det sorts paginering jag tänker på.

Jaha, du tänkte så.
Jag ska ta och fila på lite kod, så ska det nog gå att få upp något inom ett par dagar.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig applikation du skapat. Snygg och lättarbetad sida. Gott att få den variationen som det är på en radiokanal.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snouser
Jaha, du tänkte så.
Jag ska ta och fila på lite kod, så ska det nog gå att få upp något inom ett par dagar.

Tack för tipset.

Tack själv för en underbar tjänst!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Den här sidan var klockren. Lyssnar på radio mycket när jag är ute och åker buss/tåg och då dyker det alltid upp nån låt man vill lägga på minnet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

En ny efterfrågad funktion är nu tillagd på siten; dynamiska topplistor.

Klicka på länken "Topp 100" under respektive kanal för att se listan.

Hojta gärna till om ni ser något som inte stämmer, te.x 50 versioner av en låt. Observera att ni inte ska sortera spellistorna. Då försvinner hierarkin, just nu är nämligen låten längst upp som ligger först på topplistan. Sorterar ni spellistan så "förstör" ni ordningen.
Detta åtgärdas dock enkelt genom att lägga in spellistan igen.