Permalänk

512 MB RAM i Ubuntu?

Har en E1200 Dual Core och 512MB DDR2 RAM samt ett nytt Gigabyte G41-moderkort...

XP går som en dröm med endast 512MB, men hur funkar Ubuntu med samma mängd?

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu 9.10 på min thinkpad X40 (Pentium M 1.4GHz, 512MB RAM, Intel Extreme Graphics 2) Det fungerar ungefär likvärdigt XP kanske lite mer responsivt, Bara riktigt dåligt grafikkort det enda som är extremet är hur extremet dåligt det är.

När jag spelar musik samtidigt som jag surfar med firefox och har runt 6-8tabbar uppe, en texteditor med några källdkods filer i sig, två terminaler, thunderbird och pidgin så flyter saker fortfarande på.

Så ubuntu på din hårdvaran måste vara snabbare och bättre än på min laptop. 8.04 och 9.04 som jag hadde tidigare fungerade inte alls lika bra som 9.10 gör, den har dragit ned minnesanvänding rätt bra.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

Har testat 9.10 nu, och det går sjukt segt. Betydligt slöare än XP, även Windows 7, 32-bit är snabbare med 512 MB RAM...

Permalänk
Medlem

Ubuntu är inte en speciellt snabb disktro (med standardinställningar/GNOME). Testa tex Puppy, väldigt snabbt på ditt system.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Har testat 9.10 nu, och det går sjukt segt. Betydligt slöare än XP, även Windows 7, 32-bit är snabbare med 512 MB RAM...

Hur installerade du?

Permalänk

Håller med Ubuntu är helt klart segare än XP!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Mer RAM låter som en bra investering för den datorn. Inte många hundralappar.

Antagligen kör du live-CD, vilket uppenbarligen blir långsammare än att köra en installation från hårddisken. Eller så kör du via WUBI och har en virtuell hårddisk under ditt NTFS-filsystem, vilket isf också tillför en extra flaskhals jfr m att ha en dedikerad partition med Ext3.

Stäng av lull-lull-effekter i Gnome om det går långsamt, kan vara relaterat.

Har du Nvidia/AMD/Intel-grafik? Har du koll på drivrutiner?

Om du verkligen vill kolla om det är något problem så kolla med t ex free om det verkligen är så att minnesanvändningen går i taket.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hur installerade du?

Via bränd DVD-skiva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Mer RAM låter som en bra investering för den datorn. Inte många hundralappar.

Antagligen kör du live-CD, vilket uppenbarligen blir långsammare än att köra en installation från hårddisken. Eller så kör du via WUBI och har en virtuell hårddisk under ditt NTFS-filsystem, vilket isf också tillför en extra flaskhals jfr m att ha en dedikerad partition med Ext3.

Stäng av lull-lull-effekter i Gnome om det går långsamt, kan vara relaterat.

Har du Nvidia/AMD/Intel-grafik? Har du koll på drivrutiner?

Om du verkligen vill kolla om det är något problem så kolla med t ex free om det verkligen är så att minnesanvändningen går i taket.

Använder det här moderkortet:

http://www.inet.se/artikel/1901750/gigabyte-ga-g41m-es2l-matx

Alltså, Ubuntu verkar hitta alla drivrutiner, allt funkar, ljud, LAN och grafik med rätt upplösning.

Installerade med utbränd DVD, alltså ej "live-session" och partionerade hela hårddisken för just Linux.

Permalänk
Medlem

Slår jag på visuella effekter så blir min dator obrukbar.
Man stänger av dem: System->Preferences->Apperance, tabben "Visuel Effects" sedan None.
Men Kolla som phz med "free -m" (-m för att få det i MB istället för Byte) i terminal och se ifall du har något minne kvar eller om gnome äter allt. Titta inte direkt under free för den kommer antagligen vara nära 0, titta i stället på +/- buffers eller vad det nu står. Där är nämligen utan filer som ligger i någon cache i ram-minnet.

Sedan kolla hur processor använingen är ifall det är något program som ligger och slösar massa prestanda (se till att ha med alla processer och inte bara dina).

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

XP är mer anpassat för gammla sega maskiner, Ubuntu är mer gjort för moderna maskiner, fast det är betydligt mindre krävande än vad vista och windows 7 är.

Men det finns andra Linux versioner som är anpassade för gammla slöa maskiner, t.e.x dreamlinux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

eller xubuntu

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 2GB minne, kostar runt 500kr, och din dator kommer kännas som ny med både XP och Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ubuntu != "Linux"

Varför är rekommenderar majoriteten här Ubuntu när det finns distar som efter lite extra arbete flyter på bättre?

Visserligen en smaksak men som sagt: Ubuntu != "Linux"

Permalänk
Medlem

För att steget till Ubuntu från Windows är väldigt litet, har man kört Ubuntu ett tag så blir man sugen på andra distar.

Permalänk
Medlem

Jag kör XP och Ubuntu på min gamla laptop (pentium m 1,7ghz. 512mb ram). De funkar ungefär lika bra (om man stänger av allt kravs i bägge då).

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro