Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Import av bil? problem?

Tjenare.

Har suttit och kollat lite på bilar nu för en ny till sommaren. Dock så har jag hittat några roliga i tyskland och frågorna är.

Problem med att registrera i Sverige? kostnad?
Säkert att handla från utlandet elelr lika 'säkert' att handla av grannpojken?
visst bilar kan gå sönder etc

Något överlag man bör tänka på?
osv ja fyll på med lite matnyttigt.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

har för mig att när du kör bilen genom tyskland så kan du bara ha bilen trafikförsäkrad, tar du den på en trailer så tror jag du kan försäkra den som en "vara".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Jag kan köpa en tysk importerad 760 diesel som är skit fin för 8000:- men utan isatt motor(pappa köpte den först och tog ut den och satte in i våran husbil). Det följer med en motor till bilen. Dock måste jag sätta i motorn och registrera in den, men vet inte hur det blir när inte chassi och motor matchar? Och den stora frågan om det är värt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

motorbyte är inget problem och jag tror inte häller man behöver betala något för att byta till en motor som ligger innom vad karossen är specad för.

Den bilen kan du typa med nästan vilken motor du känner för det dock nklast att ha en likadan så man slipper ändra motorstyrning etc.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/nacka
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Jag kan köpa en tysk importerad 760 diesel som är skit fin för 8000:- men utan isatt motor(pappa köpte den först och tog ut den och satte in i våran husbil). Det följer med en motor till bilen. Dock måste jag sätta i motorn och registrera in den, men vet inte hur det blir när inte chassi och motor matchar? Och den stora frågan om det är värt det?

När motor och chassi inte matchar måste du regga om bilen hos SBP. Det ska stå i reg.beviset vad det är för motor

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
motorbyte är inget problem och jag tror inte häller man behöver betala något för att byta till en motor som ligger innom vad karossen är specad för.

Den bilen kan du typa med nästan vilken motor du känner för det dock nklast att ha en likadan så man slipper ändra motorstyrning etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
När motor och chassi inte matchar måste du regga om bilen hos SBP. Det ska stå i reg.beviset vad det är för motor

Så det ska inte vara några problem att registrera in den i Sverige då? Motorn som satt i var en rak 3l diesel sexa, en motor finns som sagt(det är den jag betalar för egentligen).

Men vad tror ni? 760, 3l diesel automat elhissar, eltaklucka, extra 20 liters tank, silver metallic, blå plysch klädsel, ingen rost(ingen vad pappa vill kännas vid iaf).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Så det ska inte vara några problem att registrera in den i Sverige då? Motorn som satt i var en rak 3l diesel sexa, en motor finns som sagt(det är den jag betalar för egentligen).

Men vad tror ni? 760, 3l diesel automat elhissar, eltaklucka, extra 20 liters tank, silver metallic, blå plysch klädsel, ingen rost(ingen vad pappa vill kännas vid iaf).

Får du tag i en motor billigt så hade jag stoppat in den. 3L må vara ovanlig och om karrosen är i bra skick så hade man inte tvekat. är inga problem att få igenom en annan motor av SBP så länge de har ett avgasintyg med kat och bara för du byter motor från en likadan så är det inget som ändras på bilen. tror de kostar en 300kr som regbesiktning bara.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Får du tag i en motor billigt så hade jag stoppat in den. 3L må vara ovanlig och om karrosen är i bra skick så hade man inte tvekat. är inga problem att få igenom en annan motor av SBP så länge de har ett avgasintyg med kat och bara för du byter motor från en likadan så är det inget som ändras på bilen. tror de kostar en 300kr som regbesiktning bara.

Okej:) Får bli ett efter studenten projekt!(de börjar samla på sig) måste prata med päronen om finansiering dock, haha(A)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006

Vad ska du ha en 760 till med en hemsk plysch inredning?
Och blå dessutom!

Är du ute efter en raggar-sladda-fordonsprogrammet-bil så kan du väl köpa en svenskreggad 240?
Det är inget speciellt med en 760 direkt, ser ut som alla andra skolådor.

Är den fräschare än vad du kan få för 8000 så kanske jag förstår dig, men varför en urgammal volvo?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Vad ska du ha en 760 till med en hemsk plysch inredning?
Och blå dessutom!

Är du ute efter en raggar-sladda-fordonsprogrammet-bil så kan du väl köpa en svenskreggad 240?
Det är inget speciellt med en 760 direkt, ser ut som alla andra skolådor.

Är den fräschare än vad du kan få för 8000 så kanske jag förstår dig, men varför en urgammal volvo?

Är snarare motorn som är ovanlig. kan hålla med dig att blå är en ful inredning det går byta.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Förslöv
Registrerad
Dec 2001

Ränkna med min 10k med resa, försäkring, regbes. etc.
Det får ju va en bil som är såpas mycket dyrare här hemma om det skall löna sig då beg priserna här rätt billiga mot den dyra euron. Billiga bilar kan du fynda i UK fast då är ju ratten på höger sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Volvo totalvägrar att ge ut avgasintyg nu för tiden. Det har jag själv erfarat då jag hade en b234ft drivlina och en 740 glt utan drivlina.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Volvo totalvägrar att ge ut avgasintyg nu för tiden. Det har jag själv erfarat då jag hade en b234ft drivlina och en 740 glt utan drivlina.

Så det går inte då eller? Eller kan man komma "runt" genom att mäta själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Nej, det är bara volvo som kan ge ut dom och där är det tvärstopp.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Ränkna med min 10k med resa, försäkring, regbes. etc.
Det får ju va en bil som är såpas mycket dyrare här hemma om det skall löna sig då beg priserna här rätt billiga mot den dyra euron. Billiga bilar kan du fynda i UK fast då är ju ratten på höger sida.

Hälften så billigt i UK men ratten på felsida + större kostnad att få hem den.

Nu är det ju bara byte från en annan motor till en likadan och -93 är det inga problem det är med nyare bilar det kan bli problem men då går man vägen genom ombyggtfordon/amatörbyggt och få ta och uppgradera kaross,drivlina, bromsar, etc från en annan modell som håller högre krav hänger mycket på besiktnignsman men att få igenom ett vanligt motorbyte är inget problem när vi snackar gamla bilar.

I am Extrazz.