Arbets- och speldator max 30.000kr

Permalänk
Medlem

Arbets- och speldator max 30.000kr

Jag är på gång att köpa in nytt, tanken är att datorn ska vara väl anpassad att jobba med grafik (både 3d och Photoshop) och även klara av spelen några år framöver.
Hur skulle ni sätta ihop en sådan dator för max 30k (inkl moms)? Har jag med något som är onödigt dyrt eller som kan förbättras? Mycket är hämtat från Sweclockers februaridator som verkligen föll mig i smaken. Notera att det är ett helt paket inkl skärm, tangentbord och mus.

Inköpet kommer inte göras förrän om ungefär en månad, något speciellt man bör vänta på som kommer sänka priser eller teknik som är bättre?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 2st SSD diskar?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Behöver du verkligen 2st SSD diskar?

Är lite i valet och kvalet där, som det är nu så tar mina program som jag använder frekvent upp ungefär 50gb. Så jag tänker Windows och program på ena, spel på den andra. Men jag borde förstås köpa en 160gb och partitionera i så fall, får skylla på febern.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Vart beställer du ifrån? Det är ju skitdyra priser enligt mig. Om jag vore dig skulle jag även satsa på 2st 5850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terogweth
Vart beställer du ifrån? Det är ju skitdyra priser enligt mig. Om jag vore dig skulle jag även satsa på 2st 5850.

Ihopplockat på Dustin, valde dem för de verkade ha allt jag sökte (inkl skärmen). Har du tips på bättre ställe?
Hur är det med crossfirestödet, har hört att det kan vara lite krångligt i många spel?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Är lite i valet och kvalet där, som det är nu så tar mina program som jag använder frekvent upp ungefär 50gb. Så jag tänker Windows och program på ena, spel på den andra. Men jag borde förstås köpa en 160gb i så fall, får skylla på febern.

Du kan ju alltid köra raid

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

6gb i ram räcker långt

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Du kan ju alltid köra raid

Sant SSD i Raid 0 är ju lite av en nörds våta dröm, det finns inga tekniska svårigheter med det då eller är det bara köra på som vanligt?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
6gb i ram räcker långt

12gb är att ta i kanske? Då får man ju lite kronor över till att köpa en ritplatta också.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Nytt som kommer är väl nvidias nya kort dock kommer dom nog inte finnas att köpa om 1 månad men lär väl finnas mer info om dom tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Är lite i valet och kvalet där, som det är nu så tar mina program som jag använder frekvent upp ungefär 50gb. Så jag tänker Windows och program på ena, spel på den andra.

Du tänker helt rätt, mindre och fler SSD:er i RAID-0 är precis vad som står näst högst upp på min önskelista (högst står nytt grafikkort ). Finns ingen anledning att köra en enda stor SSD när man kan få mångdubbel prestanda till nästan samma pris med Raid 0..

Permalänk
SpelClockers

Om du ska ska köra 3d mycket så hade jag sneglat på dubbla xeon cpus .
Men hur det presterar i spel vettefan dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Nytt som kommer är väl nvidias nya kort dock kommer dom nog inte finnas att köpa om 1 månad men lär väl finnas mer info om dom tills dess.

Det får visa sig då när de väl kommer, överlag så spelar det ingen roll om det är AMD eller Nvidia för min del, det som fungerar bäst med övrig hårdvara och ger mest bang for the buck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du tänker helt rätt, mindre och fler SSD:er i RAID-0 är precis vad som står näst högst upp på min önskelista (högst står nytt grafikkort ). Finns ingen anledning att köra en enda stor SSD när man kan få mångdubbel prestanda till nästan samma pris med Raid 0..

Ja va trevligt, någonstans i bakhuvudet så visste jag att det fanns en fördel med detta. Överlag så tycker jag 8800gts gjort ett bra jobb fram tills idag (utöver ett ganska crappy stöd för dx10), dock så saknar man ju stödet för dx11 inför framtiden.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr rulle
Om du ska ska köra 3d mycket så hade jag sneglat på dubbla xeon cpus .
Men hur det presterar i spel vettefan dock.

Jag har också varit i de tankarna, man vill ju försöka dra ner renderingstiden lite mot vad man sitter med nu. Om inte annat så kan jag använda nuvarande burk och köra server + nätrendering mot vilket borde ge ett positivt resultat.

Trevligt ihopplock. Är det sån pass prestandavinst på att lägga två tusenlappar extra på det grafikkortet? Har du erfarenhet av den skärmen, värt sitt pris gentemot nec:en? Har haft bra erfarenheter av nec överlag så det är därför jag lutar lite mer åt den.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Trevligt ihopplock. Är det sån pass prestandavinst på att lägga två tusenlappar extra på det grafikkortet? Har du erfarenhet av den skärmen, värt sitt pris gentemot nec:en? Har haft bra erfarenheter av nec överlag så det är därför jag lutar lite mer åt den.

grafikkortet ger en extra knuff när du ska spela, men ett 5870 är ett riktigt bra grafikkort och kommer flyta på bra med. angående skärmen så har jag bara suttit vid en sådan skärm i kanske 20 minuter, och jag tyckte den var mycket bra.
men självklart så verkar NEC:en vara en mycket bra skärm det med. så om du alltid har gillat NEC så håll dig till det, det brukar bli bäst så enda minuset med NEC:en är väll upplösning tkr jag 1920*1080 vs DELL:ens 1920*1200 men frågan är om det är värt att lägga 1500kr extra för det

alltså ska du spela mycket kör på 5970! och om du alltid har gillat NEC kör på det. tror du kommer bli mycket nöjd med bilden:)

angående mitt val av ssd 160gb så är detfaktiskt mycket vassare med 2 st 80gb från intel så kör på det

Lycka till!

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Trevligt ihopplock. Är det sån pass prestandavinst på att lägga två tusenlappar extra på det grafikkortet? Har du erfarenhet av den skärmen, värt sitt pris gentemot nec:en? Har haft bra erfarenheter av nec överlag så det är därför jag lutar lite mer åt den.

Om du vill veta mer om grafikkortet jämfört med ditt förstaval se här. Det presterar mellan två 5850 i Crossfire och två 5870 i Crossfire.
Anledningen till att han valde skärmen åt dig är för att den har en IPS-panel, vilket innebär extremt bra färger och kontraster, samt mycket bättre betraktningsvinkel jämfört med en TN-panel från NEC eller något annat företag. Priset på skärmen är också rätt så bra för att vara en IPS-panelskärm.

EDIT: My bad! NEC-skärmen är ju visst också IPS... Så kör på den i så fall... Jag tror inte att 1 tum kommer att påverka så värst, och du får dessutom full-HD.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
grafikkortet ger en extra knuff när du ska spela, men ett 5870 är ett riktigt bra grafikkort och kommer flyta på bra med. angående skärmen så har jag bara suttit vid en sådan skärm i kanske 20 minuter, och jag tyckte den var mycket bra.
men självklart så verkar NEC:en vara en mycket bra skärm det med. så om du alltid har gillat NEC så håll dig till det, det brukar bli bäst så enda minuset med NEC:en är väll upplösning tkr jag 1920*1080 vs DELL:ens 1920*1200 men frågan är om det är värt att lägga 1500kr extra för det

alltså ska du spela mycket kör på 5970! och om du alltid har gillat NEC kör på det. tror du kommer bli mycket nöjd med bilden:)

angående mitt val av ssd 160gb så är detfaktiskt mycket vassare med 2 st 80gb från intel så kör på det

Lycka till!

Ok tack för bra feedback! Det blir med andra ord väldigt mycket widescreen av NEC:en, finns ju i och för sig en del fördelar med att ha lite extra utrymme i programmen i sidled. Vilket företag är det som har fraktfritt via Sweclockers förresten?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Sant SSD i Raid 0 är ju lite av en nörds våta dröm, det finns inga tekniska svårigheter med det då eller är det bara köra på som vanligt?

Som det är idag så funkar inte TRIM i RAID så över tid så är det förmodligen lättast med en större SSD.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
SpelClockers
Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Ok tack för bra feedback! Det blir med andra ord väldigt mycket widescreen av NEC:en, finns ju i och för sig en del fördelar med att ha lite extra utrymme i programmen i sidled. Vilket företag är det som har fraktfritt via Sweclockers förresten?

hej save kul att se dig på forumen

Jag håller med föregående talare; skippa 1080-skärmen och ta valfri 1920*1200 istället. Att du får extra utrymme i sidled stämmer inte, båda skärmarna har lika mycket arbetsyta i sidled. Det du förlorar på nec-skärmen är arbetsyta i höjdled. Lägg därtill windows7 taskbar så blir det väldans smalt...

Samsung SyncMaster 2443NW eller Philips 240SW9F fungerar bra om du kan "nöja" dig med TN-panel. Jag själv ser ingen större skillnad mellan de två, men så sitter jag inte och jobbar som tidningstryckare heller

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
Som det är idag så funkar inte TRIM i RAID så över tid så är det förmodligen lättast med en större SSD.

Jag hörde en fågel viska i mitt öra att intel arbetar på att ta fram TRIM även till RAID... Det var här på forumet som någon länkade vidare, så sök runt lite och kolla.

Jag tror att både inet.se och alina.se har fraktfritt med Sweclockers. Har jag rätt?

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

www.inet.se är det gratis frakt med denna länk
https://www.inet.se/artikel/6101343

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det får visa sig då när de väl kommer, överlag så spelar det ingen roll om det är AMD eller Nvidia för min del, det som fungerar bäst med övrig hårdvara och ger mest bang for the buck.

Ja va trevligt, någonstans i bakhuvudet så visste jag att det fanns en fördel med detta. Överlag så tycker jag 8800gts gjort ett bra jobb fram tills idag (utöver ett ganska crappy stöd för dx10), dock så saknar man ju stödet för dx11 inför framtiden.

Ja får ju vissa sig när de väl kommer och då brukar ju det bli att man tar det som ger mest för pengarna.
Tänkte bara nämna det så det inte blir en sån grej att du handlar från amd och så kommer nvidias någon månad senare och är mer prisvärd. Kommer ju kännas sådär då man lagt 4k+ på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattennisse
Om du vill veta mer om grafikkortet jämfört med ditt förstaval se här. Det presterar mellan två 5850 i Crossfire och två 5870 i Crossfire.
Anledningen till att han valde skärmen åt dig är för att den har en IPS-panel, vilket innebär extremt bra färger och kontraster, samt mycket bättre betraktningsvinkel jämfört med en TN-panel från NEC eller något annat företag. Priset på skärmen är också rätt så bra för att vara en IPS-panelskärm.

EDIT: My bad! NEC-skärmen är ju visst också IPS... Så kör på den i så fall... Jag tror inte att 1 tum kommer att påverka så värst, och du får dessutom full-HD.

Tack, det är ju inte utan att man blir lite sugen på en 5970. Grafikkort och processor är väl det som kommer att bytas ut mest frekvent på denna setup, så frågan är om man inte ska tänka lägre tak här vid inköpet och sedan uppgradera när nyare kort finns tillgängliga (främst i och med att 5870 verkar klara dagens spel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
Som det är idag så funkar inte TRIM i RAID så över tid så är det förmodligen lättast med en större SSD.

Om jag förstår det rätt så utan TRIM så kommer den över tiden använda mer utrymme än vad som behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr rulle
inet.se

Tackar, provar sätta ihop allt där så kanske man landar på ett bättre resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
hej save kul att se dig på forumen

Jag håller med föregående talare; skippa 1080-skärmen och ta valfri 1920*1200 istället. Att du får extra utrymme i sidled stämmer inte, båda skärmarna har lika mycket arbetsyta i sidled. Det du förlorar på nec-skärmen är arbetsyta i höjdled. Lägg därtill windows7 taskbar så blir det väldans smalt...

Samsung SyncMaster 2443NW eller Philips 240SW9F fungerar bra om du kan "nöja" dig med TN-panel. Jag själv ser ingen större skillnad mellan de två, men så sitter jag inte och jobbar som tidningstryckare heller

Tackar Printscreen, detsamma! Var ett tag sen man hängde på dessa avdelningar nu.
Hehe du har förstås rätt, jag får dra feberkortet igen, 1920 är förstås alltid samma pixelmängd! Jag behöver kunna arbeta med korrekta färger en hel del då jag ibland får in tryckjobb, även kul om det stämmer med webbfärgerna också förstås. Ja nu blev det svårt val, jag får nog läsa lite recensioner på dessa innan jag bestämmer mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Ja får ju vissa sig när de väl kommer och då brukar ju det bli att man tar det som ger mest för pengarna.
Tänkte bara nämna det så det inte blir en sån grej att du handlar från amd och så kommer nvidias någon månad senare och är mer prisvärd. Kommer ju kännas sådär då man lagt 4k+ på grafikkort.

Ja det är ju den vanliga huvudvärken efter att man lagt sin beställning, det verkar vara mer regel än undantag.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tja såg din tråd och tänkte ja skulle prova plocka ihop något liknande. så här blev mitt resultat.

Jag plocka ihop sakerna på www.inet.se!

Produkt Pris Summa

Intel Core i7 920, 2.66GHz 2 733 kr
Corsair TX 650W 80+ 897 kr
Asus P6T Deluxe V2 2 635 kr
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800 2 291 kr
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA 2 050 kr
(2ST) 1TB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II 1 704 kr
XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition 3 075 kr
Antec Three Hundred chassi 545 kr
LG BH08LS20 Blu-Ray brännare & DVD-brännare, Svart 1 895 kr
Samsung TFT 24'' P2450H Rose Black 2ms 2 390 kr

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 st 321 kr
Microsoft Sidewinder X6 Keyboard st 600 kr

Summa: 21 136 kr
Frakt: 59 kr
-----------------------------------------------------------
Totalt: 21 195 kr

Hitta även ritplatta på Inet men de vet ja inget om ja tog inte med något
men 21,195kr är väl ganska okey så om de får vara max 30 tusen så finns det nån lapp kvar att röra dig på om det är något du saknar.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget SoRRy_87, ser ju inte helt fel ut, dock så är jag verkligen inne på dubbla SSD:er och en skärm med IPS-panel.

Är det läge att vänta lite på Fermi och i7 930? Alternativet är kanske att tänka ännu lägre tak med grafikkortet och köpa Fermi när det finns tillgängligt på marknaden och nöja sig med i7 920. Hur skulle ni resonera?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

930 lär väl va lite bättre prestanda/watt fermi är väl ett bra köp OM den infriar förväntningarna men prislappen blir inte liten. En 160g x25 g2 är att föredra idag pga trim, att vänta på kommande uppdateringar/hårdvara inom data är dumt då tiden för inköp alltid är rätt idag anars kan du vänt på fermi men när den släpps så år ju nästa gen radeon runt hörnet osv osv mm mm.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
930 lär väl va lite bättre prestanda/watt fermi är väl ett bra köp OM den infriar förväntningarna men prislappen blir inte liten. En 160g x25 g2 är att föredra idag pga trim, att vänta på kommande uppdateringar/hårdvara inom data är dumt då tiden för inköp alltid är rätt idag anars kan du vänt på fermi men när den släpps så år ju nästa gen radeon runt hörnet osv osv mm mm.

Så 920 är antagligen att slå till på även om inköpet är om en månad. Ja det är ju sant, dock så kanske det blir en prissänkning på övriga kort när AMD släpper motsvarande, men det verkar ju vara en bit fram.
Tappar man TRIM-funktionen när de är satta i RAID eller saknar vissa SSD-diskar funktionen helt? Om det är det senare så kanske det blir att endast sätta in en 160gb som du säger.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Dyr skärm imo, köp kanske 2st eller kanske 3 och kör eyefinity?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710
3 sådana för nästan samma pris.
Sen adapter för 900kr.

Visa signatur

=)