Installera Ubuntu på Compact Flash? Möjligt? (CF>IDE-adapter)

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu på Compact Flash? Möjligt? (CF>IDE-adapter)

Har ikväll slitit mitt hår med att få igång min filserver. Försöker installera Ubuntu på ett Compact Flash-kort som sitter i en CF>IDE-konverter, sen kopplat på moderkortet.

Den dyker upp som IDE-device i BIOS utan problem, men vid installation då den ska skapa partition så går det åt skogen, "Failed to create file system" säger den. Och det är det här jag inte fattar:

Kan man ha något annat än FAT32 på ett Compact Flash om det sitter i en CF>IDE-adapter? En del påstår att den helt och hållet då ter sig som en IDE-device, och således ska kunna formateras på samma vis. Men jag vet inte om detta stämmer.

Kortet är iaf ett SanDisk Extreme IV 45MB/s 4GB.

Är enda lösningen att köra en "live"-distribution från kortet, eller kan man installera det? Jag fattar inte riktigt hur jag ska göra, men jag har laddat ner en USB-pinne-variant av Ubuntu, så jag kan dra igång en installation från USB-minnet, alternativt dra igång själva Ubuntu.
Det borde jag då såklart kunna göra från Flashminnet också.

Finns det då någon fördel/nackdel med att köra som Live-dist istället för "riktigt, installerad" dist?

Tacksam för all vägledning/hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Det borde gå att köra med de flesta typer av ext-filsystem. Vet inte om just ett cf-kort har något mbr eller om det finns i konverteraren. Men det borde absolut fungera.

Du kan ju köra Ubuntu med en persistive-fil här är en enkel guide. Inget jag rekomenderar eftersom systemet fortfarande körs i "live-läge". Pröva med ett annat filsystem först.

Permalänk
Medlem

Jag har provat med det där Reiser(eller Reifer?), JFS, EXT2, 3 och 4, XFS (tror jag det hette).

Jag kan med gparted formatera i ext2 och den verkar inte säga ifrån.
Kör jag däremot installation så klagar den att den inte kan montera filsystemet, vilket jag än provar.

Ibland får jag detta som felmeddelande:
"Input/output error while determining whether /dev/sda1 is mounted"

Typ om jag försöker byta namn via Disk Utility (eller vad det heter, det ovanför gparted i Ubuntu administrationsverktyg).

Verkar helskumt