nån vinning i att byta upp mig? [quadcore i am2-bräda]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

nån vinning i att byta upp mig? [quadcore i am2-bräda]

Hej,

Jag funderar på att byta upp mig till en quadcore från min nuvarande x2 6000+. Sitter på ett MSI k9n sli platinum, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=94087 , således ett moderkort med am2-sockel.

Jag har googlat en del och läst lite forumtrådar och nyheter och kommit fram till att det är kompatibelt och att mina minnen skulle klaga lite om jag hade DDR3-minnen (vilket jag inte har) så att få det att funka skulle inte vara nåt problem som jag förstod det. Hyper Threading 3.0 var också strul och man fick nöja sig med 2.0 läste jag på Wikipedia.

Nu är då min fråga om det är lönt att byta upp sig. Att det fungerar är ju verkligen inte samma sak som att det fungerar bra. Kommer jag ha nästan samma glädje av en quadcore som om jag hade en am3-sockel att stoppa den i, kommer det vara skillnad eller kommer det vara som att köra med handbromsen i och inte värt att byta? Kanske är detta svårt att svara på då google för en gångs skull inte gav mig svaret...

Kan vara värt att nämna att det i övrigt sitter 4 GB 800 MHz DDR2-minnen i burken https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039 , och ett 9800 GTX 1 GB. Burken kommer främst användas till att panga HS och detta görs fördelaktigt med bra FPS. Kanske blir systemet obalanserat åt andra hållet om jag byter upp mig, för nu är prollen en rejäl flaskhals som jag har förstått det.

Hoppas på nåt bra svar, tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006

Tror inte (observera tror) att du kan köra en Athlon x4 eller Phenom X4 med det mobot du har.
Sen att köra en quad processor/am3 sockel med DDR2 minnen fungerar utmärkt, den prestanda förslusten du gör gentemot om du skulle köra DDR3 är ytterst minimal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

enligt MSI ska ju Athlon X2 vara den hetaste prollen som funkar, eller åtminstone som stöds officiellt. men har du sett att det funkar med Phenom II så skulle jag nog ge det ett försök. köp då en 940 eller annan AM2+ processor, då jag tror du har större chans att lyckas med en sån, än med en AM3.

prestanda förlusten med HT2.0 vs 3.0 är typ 0, jag har provat att klocka HT-länken och det gav till och med försämrad prestanda..

prestanda förlusten med DDR2 vs DDR3 är försumbar. några enstaka procent i syntetiska tester, och ingen märkbar skillnad alls skulle jag tro i vanliga applikationer/spel osv.

har själv AM3 CPU i AM2+ bräda, med gott resultat. alla spel osv funkar prima, och jag får fina poäng i syntetiska tester.

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!