Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nikkaluokta
Registrerad
Maj 2007

Felinställda minnen?

Hej,
jag skulle kolla vilka minnen jag hade och enligt programmet jag använder (system information for Windows)

Så ser det ut enligt följande:

Det jag undrar över är att DRAM Frequency står på 199.5 MHz, stämmer verkligen detta? Borde den inte ha en högre frekvens?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kållered
Registrerad
Maj 2003

Va har du för cpu?

In science we trust!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

har du ett nyare moderkort som har stöd för att gå ner i hastighet när systemet inte används för att spara energi så kan det här vara orsaken till att din dram freq. inte går på maximum.

Jag skulle tippa på om du tar upp cpu-z och kollar så går din processor inte heller på fullfart och har klockat ner sig.

Det som ändrat är den så kallade multiplern som styr vilken klockfrekvens som cpu och minnen kör på. När datorn märker att det inte finns någonting som belastar systemet så sänker den hastigheten och voltagens på cpu och minnen för att spara ström = lägre energi åtgång = mindre värme utveckling = förhoppningsvis längre livslängd.

Dator: Fractal Design R3 Vit | MSI Z97-GAMING 3 | Intel i5 4670K | 8GB 2133Mhz Dominator Minnen | Gigabyte GTX1070 G1 Gaming | Corsair 550W 80+ Bronze | Samsung 840 EVO 120GB + Samsung EVO 850 250GB SSDs | Benq 2730z 144hz |
Labb: 3x HP DL380 G8 | 72 Cores | 1TB Minne | VMWare 6.7 med Full-Flash VSAN | 10GBit nätverk | 250/100 Bahnhof Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nikkaluokta
Registrerad
Maj 2007

Jag har ett MSI K9AGM2-FIH och det kan mycket väl stämma att jag ställt in datorn på att dra mindre energi. Kommer dock inte på var jag sett sådana inställningar...

Jag har en AMD Athlon 64 X2 5600+ och det står att varje kärna går i 997 MHz

Hur mycket ström sparar man egentligen på att datorn är nerklockad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nikkaluokta
Registrerad
Maj 2007

Uppdaterade mitt bios och då återställdes nog alla värden då den nu visar att DRAM ligger på 400 MHz och att de 2 kärnorna går i 2793,4 MHz