Permalänk
Medlem

ATI Hybrid CrossFireX-teknik

ATI Hybrid CrossFireX-teknik....? Vad betyder det?

Har dessa två platserna på mitt moderkort MSI 785GT-E63:

1 PCI Express 2.0 x16
1 PCI Express x1

Min teori är att jag kan köra 2 kort i crossfire...eller?

PCI Express x1 hastighet är ju på 75%. Förvisso är det ju inte 2.0

Hatsigheterna är ju (vad jag har läst mig till):

x16 100%
x8 98%
x4 95%
x1 75%

Tacksam för ett svar

Permalänk
Hedersmedlem

Hybrid CF är när du kör ett "vanligt" graffe ihop med det innbyggda, och tyvärr så kan du inte välja vilket som helst, utan bara de som är kompatibelt/la med det moderkortsinbyggda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hybrid CF är när du kör ett "vanligt" graffe ihop med det innbyggda, och tyvärr så kan du inte välja vilket som helst, utan bara de som är kompatibelt/la med det moderkortsinbyggda.

Tackar så mycket för svaret!
Rakt & lätt att förstå:up:

Permalänk

Re: ATI Hybrid CrossFireX-teknik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duveke
ATI Hybrid CrossFireX-teknik....? Vad betyder det?

Har dessa två platserna på mitt moderkort MSI 785GT-E63:

1 PCI Express 2.0 x16
1 PCI Express x1

Min teori är att jag kan köra 2 kort i crossfire...eller?

PCI Express x1 hastighet är ju på 75%. Förvisso är det ju inte 2.0

Hatsigheterna är ju (vad jag har läst mig till):

x16 100%
x8 98%
x4 95%
x1 75%

Tacksam för ett svar

Nej det är snarare så att vid x4 så är det 75%!

Jag tror inte det fungerar att köra CF på ditt moderkort utan större förlustera prestanda

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Re: ATI Hybrid CrossFireX-teknik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duveke
ATI Hybrid CrossFireX-teknik....? Vad betyder det?

Har dessa två platserna på mitt moderkort MSI 785GT-E63:

1 PCI Express 2.0 x16
1 PCI Express x1

Min teori är att jag kan köra 2 kort i crossfire...eller?

PCI Express x1 hastighet är ju på 75%. Förvisso är det ju inte 2.0

Hatsigheterna är ju (vad jag har läst mig till):

x16 100%
x8 98%
x4 95%
x1 75%

Tacksam för ett svar

När det gäller de siffrorna, så misstänker jag att du tänker på artikeln där de testade hur mycket HD5870 påverkas av en bandbreddsminskning.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...
Det stämmer att det var siffrorna de fick fram, men det är inte riktigt hela sanningen gällande hur mycket det skulle påverka kortet i CF. Om man kör symmetriskt x8/x8 t.ex. så får man i bästa fall 2% försämring av prestandan per kort, men om man kör x16/x4 så misstänker jag att man hamnar runt samma prestanda, eller strax över som om man kör x4/x4, eftersom man i CF (och SLI) använder en teknik som gör att korten alternerar uppritandet av bilden. Detta kräver att korten synkar bra, vilket har varit en begränsning när man skall försöka få kort med olika prestanda att prestera ihop. Samma problem bör uppstå om ena kortet har tillgång till x16 bandbredd, men det andra är strypt till x4.

Sedan bör påpekas att testet var just för HD5870 och därför inte generellt kan tillämpas på alla grafikkort, klenare kort bör rimligtvis ha lägre bandbreddskrav och därmed påverkas i mindre grad (detsamma gäller naturligtvis omvänt, för bättre kort än HD5870).

Slutligen så måste man fysiskt göra förändringar på antingen grafikkort eller PCI-e x1 kortplats för att överhuvudtaget kunna trycka i ett vanligt grafikkort i en PCI-e x1 kortplats.
Slutsatsen blir, byt ut ditt befintliga kort, något annat funkar inte.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag på denna sidan.

Nytt moderkort har jag tänkt på ett tag. Men det ekonomiska är ju det hela som bromsar som allt annat.

Om inget så har jag tittat på detta: MSI 790XT-G45

Verkar okej i mina ögon med tanke på att jag inte behöver byta ut någonting extra i datorn. Bara köpa ett grafikkort till vid behov.