Stoppa strålning från mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Nu vet jag inte om TS var orolig för strålning eller bara ville ha lugn och ro..

Gsm jammer

50 meters verkningsradie under maximala förhållanden? Nej tack. Vad jag behöver är någon som verkar på 50 km. Får man inte cancer av den så är det inte värt besväret.

Svart bakom örat blir man för att man pressat bort blod så länge från att ha tryckt emot med mobilen att området börjat ruttna bort.
Eller så kanska man ska börja fundera på att lägga ifrån sig mobilen en ynka kvart för att gå och duscha.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
50 meters verkningsradie under maximala förhållanden? Nej tack. Vad jag behöver är någon som verkar på 50 km. Får man inte cancer av den så är det inte värt besväret.

Blaj...

Va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Svart bakom örat av att prata i mobiltelefon? En trolig förklaring till hur detta kunde ske hade ju varit intressant för en vetenskapsman. Vetenskapen har ju heller aldrig lyckats påvisa några skador som uppkommit på människors kroppar av strålning från mobiltelefoner. Vi utgår ifrån att det är strålning från mobiltelefoner som har gjort honom svart bakom örat på något mystiskt sätt. Det har ju upprepade gånger rapporterats om riskerna med mobiltelefoner i kvällspressen.

Mycket möjligt! Försvann dock när han gjorde slut med bruden som han pratade med. Kan tänkas att han är väldigt kännslig. Visst kan det vara så att det inte är skadligt, det är det bästa! Å andra sidan så rekommenderade läkaren Camel innan man kom på att det inte är jättehälsosamt att andras in rök på en pinne. =D
Trådlöst är dock framtiden, går inte att komma undan. Men man måste alltid ifrågastätta, annars blir det inga förbättringar.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Vilket dock i detta fall skulle vara att skjuta sig i foten, eftersom ts ville sova - inte kommunicera.

Dock en bra allmän fotnot

Öhh, kontext? Jag svarade på en massa babbel om att faradayburar inte medger att man kan få in signaler, vilket är fel. Det var vidare jag som tidigare sa i tråden att om man vill sova är detta en fråga om disciplin i första hand, inte att spärra radiovågor.

"Eftersom folk inte ville sova utan använda ström, lan och telefoni i buren - inte sova"

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Källa tack! Intressant läsning.
Har en polare som blev helt svart bakom örat efter mycket mobilprat. Sen dess har jag varit lite skeptiskt till att använda mobilen allt för mycket...

Ang att hålla ett rum mobilfritt! Räcker oftast med att man har hönsnät i väggarna (om man skall ha putsade väggar). Inget trådlöst fungerar i sådana rum. Har många kunder med stora hus som har putsade väggar. Kan inte prata mobil, inte surfa trådlöst. Hehe, så kan de gå!

Om någon blir svart bakom örat av mobiltelefoner så är det inte på grund av radio, utan på färg, smuts, fukt, etc. Han skulle bli precis lika svart bakom örat genom att hålla en avstängd mobil på samma sätt eller rentav något annat föremål. Jag tycker du ska be din polare att tvätta sig lite mer noga bakom öronen och att byta sängkläder och mössa lite då och då.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om någon blir svart bakom örat av mobiltelefoner så är det inte på grund av radio, utan på färg, smuts, fukt, etc. Han skulle bli precis lika svart bakom örat genom att hålla en avstängd mobil på samma sätt eller rentav något annat föremål. Jag tycker du ska be din polare att tvätta sig lite mer noga bakom öronen och att byta sängkläder och mössa lite då och då.

Har väldigt svårt att tro att man skulle bli svart bakom örat av fukt o smut om man inte i princip gnider in örat i skit. Du menar att när han var ihop med sin brud så slutade han plötsligt att tvätta sig själv o sina kläder? Och sen när de gjorde slut så började han tvätta sig igen?
Slående logik...
Inte för att problemet är så logist men ah...Konstigt är det i allefall...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Har väldigt svårt att tro att man skulle bli svart bakom örat av fukt o smut om man inte i princip gnider in örat i skit. Du menar att när han var ihop med sin brud så slutade han plötsligt att tvätta sig själv o sina kläder? Och sen när de gjorde slut så började han tvätta sig igen?
Slående logik...
Inte för att problemet är så logist men ah...Konstigt är det i allefall...

Det är väl inte så konstigt? En mobiltelefon utstrålar värme. Trycker du en telefon mot örat och därigenom örat mot själva skallen så är chansen ganska god att du börjar svettas mellan ytorna. Att vår hud inte är ren trots att vi tvättar oss har jag personligt bevis på efter ett turkiskt bad där de skalade av mig så mycket skit att jag nästan blev finne efteråt. Trots att jag trodde att jag var ren innan jag gick dit. Låter inte alls särskilt otroligt att det skulle kunna vara smuts i kombination med svett som lett till att din vän blev svart bakom örat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Har väldigt svårt att tro att man skulle bli svart bakom örat av fukt o smut om man inte i princip gnider in örat i skit.

Det är jobbigt det här med sannolikheter. När folk bestämt sig för en sak framstår allt annat som mindre sannolikt. Att någon blir smutsig bakom örat är inte precis en "svår" eller komplicerad hypotes, det är ett fullt rimligt antagande. Att någon blir svart bakom örat av radiovågor från en mobiltelefon är dock en helt horribel hypotes. Du har en svår bias om du tror att smutsiga öron är en osannolikhet i sig självt. Det räcker med "fel" material på örngottet, en mössa eller att man har fet hud bakom örat för att det ska bli väldigt smutsigt, ja svart. Det är vidare ett område som man lätt kan anta att någon kan slarva med att tvätta.

Ärligt talat, jag har svårt att tro att någon inte fattar att man kan bli smutsig bakom öronen av en mobiltelefon! Kom igen, kolla på en gammal telefonlur, ser den speciellt fräsch ut? Den är typ täckt av "evaporerat öronvax" och kroppsfett och svett. En mobiltelefon gör samma sak och hur man håller i den, hur länge man pratar, hur hårt man trycker, individuella variationer i svett- och vaxproduktion eller örats anatomi samt vilka kläder man bär (eller örngott, mössa, etc) spelar stor roll. Alla dessa faktorer måste du ha full kontroll över för att anta radiovågshypotesen som är helt ute i det blå.

Det är att du håller något vid örat som står för nästan all uppvärmning av området och det står också för all form av minskat luftflöde och tätslutning. Vidare blir mobilen varm dels för att du värmer den med handen och huvudet, dels för att den konsumerar rätt mycket energi när den är i arbete, flera watt. Det har inte med radion att göra (jo, det är förstås radion som kräver så mycket energi, men värmealstringen beror bara på energiförbrukningen, inte på att det är just radio som förbrukar). Den uppvärmning som kommer från själva radiovågorna är betydligt mindre och inte alls lika lokal, den fördelar sig med en omvänd kubiklag i hela kroppen och är bråkdelars bråkdelar av den uppvärmning som sker när du går i solen eller har mössa på dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Du menar att när han var ihop med sin brud så slutade han plötsligt att tvätta sig själv o sina kläder? Och sen när de gjorde slut så började han tvätta sig igen?
Slående logik...

Kom igen. Du påstår att premisser som jag inte känner till gör att min logik blir bristande? Du skrev att problemen försvann med bruden, men de premisser du ger uttryck för nu är betydligt mer detaljerade och dessutom ett fel av typen korrelation implicerar kausalitet. Det är mycket troligare att han har bytt mobiltelefon under tiden och mobilens form, skal och unika handfattning orsakar problemen. Om det verkligen korrelerar med tjejen kan det vara subtila förändringar i längden och frekvensen på mobilsamtal eller på klädstil eller andra mindre livsstilsförändringar. Inte ens föda kan uteslutas - äter han samma sak som singel som i ett par? Kan maten orsaka förändringar i hudens fettproduktion, etc? Det finns _massvis_ med variabler du måste utesluta innan du kan gå på den smått fantastiska hypotesen att det är EM-fältet från mobilens radio som orsakar fenomenet. Dessutom måste du visa - hursomhelst - att fenomenet är skadligt för att bli skeptisk mot mobiltelefoner. (Visst kan du bli skeptiskt mot mobiltelefoner även om problemet inte härrör från radion, mobilen kan ändå vara problemet, det är bara inte strålningen som orsakar det.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Inte för att problemet är så logist men ah...Konstigt är det i allefall...

Om ett fenomen tycks vara "ologiskt", desto större anledning att vara misstänksam och att söka enkla förklaringar. Men jag tycker inte alls att problemet är ologiskt. Det är snarare helt naturligt. Jag upplever det nämligen själv. Inte att jag blir svart bakom örat, men däremot samlas det mörk (i princip svart) ludd där, precis som navelludd, och jag har aldrig lyckats klura ut exakt vad det är (kläder, örngott, mössa, damm, etc, etc) som orsakar det, bara att "produktionen" är snabb och att jag måste tänka på det när jag tvättar mig.

Det är naturligtvis svårt att veta vad som menas med "bli svart" som du skriver. Är det över huvud taget skräp och skit, eller är det en faktiskt förändring i hudfärg? Det senare går också att förklara på annat sätt än att det just skulle vara radiovågor. För att beskylla mobilens radio måste du utesluta alla andra mer plausibla hypoteser som t.ex. latenta hudproblem (eksem, pigmentfel, etc) som visar sig när man "anstränger" området (pressa, sluta tätt, gnida, etc under mobilprat) eller just skräp/"bakomöronludd".

Att radiovågor i mikrovågsbanden skulle orsaka detta skulle vara en stor sensation eftersom våglängden inte ens är infraröd, än mindre ultravioloett. Det är alltså helt uteslutet att man kan bli solbränd av mobiltelefoner. Strålningen från ett element (för att inte tala om en lampa) är groteskt mycket mer energirikt med avseende på både effekt och våglängd. Jag antar att din kompis inte blir solbänd av ett element...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."