HP bygger miljövänligt datacenter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

HP bygger miljövänligt datacenter

Det nya datacentret använder naturens krafter för att bland annat kyla servrar och hålla nere driftskostnaderna.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2007

Coolt ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

inte illa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Och komponenterna är alltså vattentäta?
+ hur ska de bli av med fukten som bildas då vattnet avdunstar? För jag antar att det är just avdunstningen som ska kyla ner hela kalaset.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Fyra dieselaggregat är väl inte speciellt miljövänligt om dom behöver användas.. Bättre med vind- och sol-kraft, fast iofs mindre pålitligt om det är natt och vindstilla när det behövs reservkraft och batterierna är snart tomma.

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Och komponenterna är alltså vattentäta?
+ hur ska de bli av med fukten som bildas då vattnet avdunstar? För jag antar att det är just avdunstningen som ska kyla ner hela kalaset.

Komponenterna klarar av "dimma".. Jag har själv vatt med och utlöst ett brandsläckningssystem som släcker med atomiserad vattendimma i serverhall. (Det var av misstag..) Alla servrar och bandstationer etc. snurrade på fint..

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Komponenterna klarar av "dimma".. Jag har själv vatt med och utlöst ett brandsläckningssystem som släcker med atomiserad vattendimma i serverhall. (Det var av misstag..) Alla servrar och bandstationer etc. snurrade på fint..

I detta fallet är det säkert bara frågan om "vanliga" luftfuktare. Torr luft är inte speciellt bra då det bildas statisk elektricitet. De hallar vi har har alla luftfuktare för att hålla luftfuktigheten på en lagom nivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Mar 2003

Tummen upp för HP. Hoppas det verkligen blir miljövänligt och inte bara en PR-grej.

Asus Gryphon Z87 | i5 4670K | 16 GB Vengeance| MSI 390 Gaming 8 GB | Newton R2 650 W | W10 | BF4: Livhusar
Asus VivoTab 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Jag gillar detta! Det är nog både PR och ekonomiskt tänkande på samma gång. Två flugor på smällen!

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Nov 2005

Tippar på ett silikonlager över komponenterna..

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Men snälla. All luft på denna planet innehåller vatten! Vatten kan finnas i gasform också.
därför termen LUFT FUKTIGHET existerar. Igen här som sett på vädret nån gång?

Det regnar inte i serverhallen bara för dom driver upp luftfuktigheten.
Dagens okunskap slutar aldrig att förvåna mig.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men snälla. All luft på denna planet innehåller vatten! Vatten kan finnas i gasform också.

Förstår inte riktigt, vem har sagt nått annat?

Fractal Design Define R4 (Vit)/ Amd FX 8320// ASUS Strix 1060 OC// Corsair 8gb1600Mhz VENGEANCE LP// Asus 990FX Sabertooth R2// Corsair VX 450W 80+ // 5TB HDD // Corsair GT 120gb // Dell 2209WA e-IPS // Corsair SP2500 2.1 // Asus Xonar D1// Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Instämmer! Folk pratar som om det är ett sprinklersystem i byggnaden...

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Intressant!

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

Nästa steg är att lägga en server vid en sjö och vattenkyla alla komponenterna.

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Bitarna med kyla utifrån är ju inte direkt ovanligt, framförallt inte i Sverige och andra nordliga länder. På jobbet kör vi uteluften stora delar av året för att ventilera serverrummet.

Så det var väl inte jätteimponerande nyhet. De har likt många andra också "vanlig" kyla för att ta de varmare dagarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Att allt fungerar beror inte på att vattnet är atomiserat, utan att det är avjoniserat.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Dock har vatten en tendens att genomgå autoprotolys i sin natur. Så lite joner finns det iaf.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#swoc @ qnet.org
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Fyra dieselaggregat är väl inte speciellt miljövänligt om dom behöver användas.. Bättre med vind- och sol-kraft, fast iofs mindre pålitligt om det är natt och vindstilla när det behövs reservkraft och batterierna är snart tomma.

Du svara på din egna fråga

[ [color="red"]www.AXZELL.com[/color] - Under Konstruktion - erik@axzell.com | [color="red"]www.SWOC.se[/color] - Swedish Elite Overclockers ]
[ [color="red"]Datorspecs[/color] ]