Microsoft stoppar piratkopierade Windows 7

Permalänk
Medlem

Ursäkt hit och ursäkt dit.

Inse att MS gör en god gärning för yngre som utbildar sig. Vägrar man utbilda sig eller är klar så har man förmodligen jobb. Inte? Då är det dags att börja fundera på valen man gjort i livet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Ge M$ mera pengar...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Haha! vilken moralpanik!

Pirater som borde dödas och myndigheter skall inrättas.

Permalänk
Medlem

Som tur är Win 7 första operativet jag kan tänka mig att köpa sedan jag skaffade egen dator...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ursäkt hit och ursäkt dit.

Inse att MS gör en god gärning för yngre som utbildar sig. Vägrar man utbilda sig eller är klar så har man förmodligen jobb. Inte? Då är det dags att börja fundera på valen man gjort i livet.

Skulle va kul o fråga alla arbetslösa o se om de har valt det. ^^

Flera utbildningar bakom sig... men inget jobb. Hade man haft en kristallkula så kanske man kunde gjort ett bättre val som var framtidssäkert. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Gå och köp windows 7, det är det första opertivsystemet som microsoft tillverkat efter dos som är värt namnet

Permalänk
Medlem

Dom gör det ju bara för att medelsvensson som inte kan något. Har fått Windows installerat av grannen. Nu kommer det upp en ruta, jamen vi springer till närmsta datorbutik och köper en äkta då.

Men dom flesta köper det ändå så...kommer inte drabba någon som kan något. På det sättet blir det lite fel kan jag tycka, men samtidigt dom ska inte heller få piratkopiera.

PS: Ni som tycker Apple gör billig programvara, då kan ni ju jämföra hårdvaran i en APPLE produkt och en vanlig PC får ni se hur billiga Apple är...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Gå och köp windows 7, det är det första opertivsystemet som microsoft tillverkat efter dos som är värt namnet

Just det där namnet är väl i och för sig inte så mycket att hänga i granen?

Permalänk
Avstängd

Ms är väl inte direkt skyldiga till dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Löjligt dyrt när Apples nya OS kostar 319 :- ...

Lägg där till att apple tar det dubble priset gentemot motsvarande PC bara för att man skall kunna installera deras operativsystem.
Helt plötsligt blev det inte så jäkla billigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Vägrar man utbilda sig eller är klar så har man förmodligen jobb. Inte? Då är det dags att börja fundera på valen man gjort i livet. [/B]

Väll formulerat. Jag menar det inte på något satiriskt sätt, jag instämmer helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ms är väl inte direkt skyldiga till dos?

Sant, men Bill Gates var främst en hårdför affärsman och sekundärt en hyfsad programmerare. DOS la grunden för imperiet Microsoft. Metoderna preskriberas nu bakom en filantropisk fasad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inse att MS gör en god gärning för yngre som utbildar sig.

God gärning? Det är inget annat än affärsstrategi. Ifall det gällt goda gärningar per se hade de i så fall arbetat i annan riktning. Jag skriver det inte för att ge Microsoft en känga, utan för att det vore naivt att tro något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Skönt man har äkta då.

Via MSDNAA, 50kr kostade det mig och jag fick dubbla konton
Står dock inget om hur ofta rutan kommer upp.. är det en varje minut ? varje uppstart ? ganska avgörande för hur irriterande det är..

Visa signatur
Permalänk

Skämtar Microsoft eller?
En borttagbar dialogruta som informerar om att operativsystemet inte är äkta?
Herregud..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Via MSDNAA, 50kr kostade det mig och jag fick dubbla konton
Står dock inget om hur ofta rutan kommer upp.. är det en varje minut ? varje uppstart ? ganska avgörande för hur irriterande det är..

Hur gjorde du för att få det för 50kr? Går det fortfarande?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
blir så trött på att det är ok att köra pirat bara för att det är dyrt, kör nått billigare då, xp är det säkert bra pris på nu.
köp bil men tjuvtanka, fan soppan kostar ju 11.50kr/l
växupp å sluta försvara er med att det är dyrt, om nått är bra ska man ha en laglig kopia. många säger att dom är tvingade att köra MS för det går inta att lira CS eller nåt på deras kära Linux som är så bra. även det ett vanligt försvar varför man ej behöver betala

Löjligt dyrt när Apples nya OS kostar 319 :- ...

dom som håller med om ovanstånde kan ju köpa det 319kr är ju jätte bra pris

Hehe point taken=) Förresten jag tjuvtankar varje dag på jobbet...så det är så XD

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

För det första, allt det här om MSDNAA, min nuvarande högskola har det inte, min förra högskola har det inte, inte ens KTH som jag antagligen kommer plugga på nästa termin har det...endast it avdelningar i vissa skolor.

För det andra:
Jovisst lägger man 10k+ på en dator bör man kunna lägga mellan 1-2k för att iaf få ett win7 oem eller uppgradering. men om man tex har en lön på 7-8k och köper en dator för 4-5k, ungefär det billigaste man kan plocka ihop en dator för
(man bör ha sparat i några månder vilket kan vara svårt i och med att hyra, mat, tvätt, bensin, försäkringar, böcker m.m kostar upp emot 7-8)
ja, då svider det jävligt mycket att lägga 1-2k på ett operativsystem.

Vad gör man då? Jo, det svider för mycket att vara laglig och man är van med MS. Då kopierar man...är MS hårdare vilket de kan vara, ja då kommer man köra linux och anpassa sig efter det och vara glad med det. I slutändan kommer fler och fler att sluta vara beroende av MS vilket kommer leda till att fler företag kommer att gå över till alternativa OS, MS förlorar.

Jag gillar deras strategi, de har gjort win7 mer lättillgängligt än tex vista med i stort sätt gratis uppgraderingar från vista för de som köper ny dator, studentrabatter och såklar win7 RC (nice att ha, letar ständigt efter ett billigt sätt att införskaffa ett lagligt win7 då mitt komemr sluta fungera till sommaren) Hittar jag inget kommer jag gå tillbaka till xp och testa på linux och allmänt se mig omkring efter alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Löjligt dyrt när Apples nya OS kostar 319 :- ...

Nej uppdatering av Mac OS X Snow Lepoard kostar 319:-
En ren kopia av OS X går på ca ~1400:-

Och sen så fungerar Win 7 på all hårdvara, till skillnad från vad Apple's OS gör.

OnTopic.

Själv så kör jag original eftersom min bror fick 10st licenser genom sitt företag =)och 1000kr < uppåt, är inte så mycket pengar för ett stabilt os som uppdaterar sig själv.
Förut körde jag med olika "crackade" versioner och alla har strulat på nåt sätt

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Lägg där till att apple tar det dubble priset gentemot motsvarande PC bara för att man skall kunna installera deras operativsystem.
Helt plötsligt blev det inte så jäkla billigt...

Det är inte sant. Finns flera sidor som har jämfört macbook vs andra bärbara från olika tillverkare med samma specs. Gissa vad ? macbook kostade precis lika mycket. Sen att man får en bra låda som kyler bra, och komponenter som fungerar ihop rätt bra.

Nej jag har inte en macbook, men det stoppar inte mig att leta efter fakta först istället för att säga att de kostar 2 gånger mer än en pc med samma specs.

"The new MacBook is in the same ballpark pricewise as fancier high-style 13-inch Windows laptops"

http://technologizer.com/2008/10/19/is-the-new-macbook-expens...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexter75
Det är inte sant. Finns flera sidor som har jämfört macbook vs andra bärbara från olika tillverkare med samma specs. Gissa vad ? macbook kostade precis lika mycket. Sen att man får en bra låda som kyler bra, och komponenter som fungerar ihop rätt bra.

Nej jag har inte en macbook, men det stoppar inte mig att leta efter fakta först istället för att säga att de kostar 2 gånger mer än en pc med samma specs.

Källa tack, vill gärna se det med egna ögon då jag sett i diverse butiker att motsvarande datorer från äpplet kostar betydligt mer, aldrig sett eller hört något om att det inte skulle vara sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexter75
Det är inte sant. Finns flera sidor som har jämfört macbook vs andra bärbara från olika tillverkare med samma specs. Gissa vad ? macbook kostade precis lika mycket. Sen att man får en bra låda som kyler bra, och komponenter som fungerar ihop rätt bra.

Nej jag har inte en macbook, men det stoppar inte mig att leta efter fakta först istället för att säga att de kostar 2 gånger mer än en pc med samma specs.

"The new MacBook is in the same ballpark pricewise as fancier high-style 13-inch Windows laptops"

Mina källor säg motsatsen och mina erfarenheter säger tvärtom när det gäller kylningen.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag har undrat hur folk tänker egentligen. De köper en dyr dator... men sen kan de inte lägga en tusenlapp på ett operativ som krävs för o kunna använda datorn? Och det är ju en engångskostnad för en lång period.

Eller så väljer man ett annat gratis operativsystem (om man nu orkar sätta sig in i det)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Mina källor säg motsatsen och mina erfarenheter säger tvärtom när det gäller kylningen.

Kan inte räkna antalet frågor om råd där deras bärbara överhettas.. och sedan alla macbook användare som säger bara goda saker.. så ja, mina erfarenheter säger tvärtom än dina..

Gäller bara att samla alla klagomål och se vilka klagar mer?.. Det får du göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Om det kommer med tex windwos update så borda det väl bara vara att avaktivera windows update ?

Dom har ju haft liknande uppdateringar förr. Det är bara att skita i att installera dom. Har aldrig windows update på auto, då jag själv vill se över vilka uppdateringar som installeras.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Så är det ju är man snål så ska man lida,hoppas bara att alla pirater sitter och lipar lite över detta,jag kör vidare och fixar en oem när betaperioden går ut senare i år:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Lägg där till att apple tar det dubble priset gentemot motsvarande PC bara för att man skall kunna installera deras operativsystem.
Helt plötsligt blev det inte så jäkla billigt...

Stämmer inte riktigt, jag betalade under 11000 för min MacBook Pro i Juli (jag fick även en gratis iPod Touch 2G på köpet). Detta var samma dag som den hade release.

Dator:
2.26GHz Core 2 Duo
2GB 1067MHz DDR3
160GB hdd
Nvidia 9400M
Riktigt bra led skärm till skillnad från de flesta laptops, ett annat plus är att ljusstyrkan automatiskt varierar efter ljuset i rummet. 1280x800 13"
Extremt bra touchpad, inget annat kan mäta sig (jag hatar touchpads över allt annat men MBP:ns är fantastisk)
Wireless N
Gigabit Lan
Inbyggd webvam
Bakgrundsbelyst tangentbord som automatiskt sätter styrka efter ljustet i rummet
8 timmars batteri har jag fått på trådlös surfing flera gånger. Min hp säger 9 men får kanske 2 max 3 timmar (den är ung lika gammal dock inte lika mycket använd).
Riktigt tunn och lätt.
Fantastisk byggkvalitet av aluminium

Hitta en liknande PC för samma pris när jag köpte den (viktigaste för mig är egenligen portabilitet och batteritid eftersom jag har gott om stationära hemma) gick inte. Och nu kommer de snart uppdateras med i7 och om apple håller sin vanliga stil så lär priset inte gå upp. Jag kan säga att jag har varit jävligt anti apple i mitt förflutna men MacBooksna idag är bra och prisvärda skulle jag säga dessutom håller de värdet bättre än windows datorer. När det kommer till den stationära sidan med Mac Pro och sådant är det en annan femma där är det klart överpris samma med skärmar, routrar och mycket annat.

Jag kan även säga att det kostade mig 99:- för en uppdateringsskiva till Snow Leopard men annars kostar det väl 320:- och det tycker jag är ett jävligt bra pris.

Hur som helst vad jag egentligen vill säga är att jag har själv äkta Windows 7 (och Vista samt XP, etc för den delen) är att jag tycker att Microsoft är jobbigt hårda med deras antipiratkopierings grejer och tusentals versioner ibland vilket leder till att folk som har äkta installerar piratkopier för det är lättare, Mac OS X har en version för alla (om man inte räknar server oset) och det kostar inte mycket att uppdatera, du har inga problem att version x går inte att uppdatera till version y, inga problem med att du har installerat Windows för många gånger eller du har uppdaterat din dator förmycket och versionen är inte giltig längre och dessa grejerna är inte något som generellt påverkar de som piratkopierar eftersom att de oftast kör den dyraste versionen och kan installera om hur många gånger som helst hur som helst så jag kan mycket väl förstå varför folk piratkopierar. Jag vet extremt många som har piratkopierat os på deras os endast för att de har tappat bort sina skivor/tycker att det är krångligt med oem skivorna man får till och liknande men de äger egentligen det äkta. Om det är enklare för folk att bara köra en piratkopia ibland så känns det som något är fel. Det kvittar hur mycket antipiratkopieringskydd man slänger på det knäcks alltid och oftast är det bara de oskyldiga som drabbas värst.

Så om MS hade dragit ner på alla onödiga versioner och hållt sig till en, haft lägre uppdateringspriser och inga krångliga antipiratkopieringssytem så hade de nog fått sålt fler äkta Windows versioner. Mac OS X har ingen antipiratkopieringssäkerhet så vitt jag vet, det finns baara en version och när det kostar 95kr för en uppdateringsversion så är det inte lönt att piratkopiera då bara skivan, tiden,etc är värt det priset minst.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Så på detta forum är alltså microsoft giriga som få, och dom förtjänar inte pengar för deras produkter? säger en hel del om åldern på många här.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
För det första, allt det här om MSDNAA, min nuvarande högskola har det inte, min förra högskola har det inte, inte ens KTH som jag antagligen kommer plugga på nästa termin har det...endast it avdelningar i vissa skolor.

Fick mitt gratis via Lunds Universitet (kan alla få som läser där eller på LTH).

Slipper man som student piratkopiera... mkt bra.:up:

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
1735:- för Home Premium. Vad är det du försöker bevisa?

Du behöver inget annat än OEM för 995:-? Vill du ha retail finns uppgradering för 1013:-, uppgradering _är_ retail till reducerat pris eftersom du förväntas ha ett tidigare OS, men ingen kontroll görs vid köp, och det går bra att installera på blank disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Har man 7 datorer i hushållet blir det inget vidare kul att betala för 7 licenser, inte en chans, kasta ut pengarna i sjön tänker jag fasiken ej göra. De får vara glada att jag använder operativsystemet och för kunskapen och ordet vidare till andra så att säga, istället för att gå över till linux t.ex

skitsnack i övrigt kommer alltid att finnas "sätt" att kringgå.

Finns 3-pack av home premium för 1495:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=507048
Men även 500:- per dator är kanske för mycket?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexter75
Det är inte sant. Finns flera sidor som har jämfört macbook vs andra bärbara från olika tillverkare med samma specs. Gissa vad ? macbook kostade precis lika mycket. Sen att man får en bra låda som kyler bra, och komponenter som fungerar ihop rätt bra.

Nej jag har inte en macbook, men det stoppar inte mig att leta efter fakta först istället för att säga att de kostar 2 gånger mer än en pc med samma specs.

"The new MacBook is in the same ballpark pricewise as fancier high-style 13-inch Windows laptops"

http://technologizer.com/2008/10/19/is-the-new-macbook-expens...

Kollade källan och den verkar inte särskilt pålitlig, visst, äpplets laptops har sina fördelar som tex en liten och smart laddare tunnare än konkurrensen och marginellt tunnare. Men vi pratade om spec och i källan hade man Dell men väldigt snarlika specs, den kostade 819$ vs 1299$.

De där 500$ får man självklart en del för, frågan är om det är värt det och det är en individuell fråga men prestanda får man inte för de 500$. I mina ögon är det lyx man får men det är som sagt individuellt.